Växtnördar är män?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #16
    Här hemma var det min sambo som ville ha akvarium. Jag gick med på det på villkor att han skulle tvätta filtret själv.

    Nu behöver han sällan lyfte ett finger när det gäller akvarieskötseln eftersom jag tycker att det är så kul. Jag vill hela tiden ha fler akvarier och han säger stopp
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • cattus
      • August 2007
      • 167

      #17
      Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........
      Allt går om man vill...

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #18
        Ursprungligen postat av Vic
        Det känns lite som att dom flesta akvarister över huvudtaget är män..
        Ursprungligen postat av cattus
        ---men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........
        Kan det vara så att det vanligen är vi killar som är nördar, vad det än gäller?
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #19
          Ursprungligen postat av cattus
          Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........
          ja, det där kanske det kan ligga något i
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #20
            Ursprungligen postat av cattus
            Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........

            Haha, min sambo bara skrattar åt mig och kallar mig en tekniknörd snart, bara för att jag kör med PMDD och ville försöka mig på Co2 osv..

            Han vill ha så naturligt som möjligt

            Men ja, jag är en nörd i alla bemärkelser egentlgen,.. datanörd, tvspelsnörd, Star treknörd.. osv osv..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #21
              Jag älskar tekniska prylar stor plattv, ipod, inspelningsbar dvd, wiikonsol, satelitklocka när jag springer, alla elektriska hushållsapparater you name it. Min dröm är att resa till Japan för att se alla tekniska prylar. Våra vänner tror att det är min man som vill ha dessa grejor vi köper. De tror inte på honom när han säger det är jag hans fru som vill ha dem. Undrar när detta gamla tänkande ändrar sig?

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #22
                Hm.. Appropå tekniska prylar ska jag nog gå och sätta in UV-C:t jag köpte igår.. Sambon, han bara nerdar loss på Facebook
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #23
                  Ursprungligen postat av miluhe
                  Jag älskar tekniska prylar stor plattv, ipod, inspelningsbar dvd, wiikonsol, satelitklocka när jag springer, alla elektriska hushållsapparater you name it. Min dröm är att resa till Japan för att se alla tekniska prylar. Våra vänner tror att det är min man som vill ha dessa grejor vi köper. De tror inte på honom när han säger det är jag hans fru som vill ha dem. Undrar när detta gamla tänkande ändrar sig?

                  Haha, jag är väl inte lika teknikgalen, men visst är det roligt. jag älskar ny teknik osv iaf.. Roligt med nya prylar osv.. Och jag vill åka till Japan också men av andra anledningar (^_^)/ Hehe..
                  Men ja, det vore roligt att se alla teknikprylar där också
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • DevilDoll
                    • March 2007
                    • 84

                    #24
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Är både växtfanatiker, samt har massor av hobbies..

                    Men kanske merparten av alla akvarister är killar?
                    För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?
                    Jag är benägen att hålla med. Män har hobbies som inte handlar om hem, familj och barn - för att de kan. Ungefär som reklamen; "kvinnor tar semester för att vara med familjen, män tar semester av helt andra anledningar". För att de kan! Sen vad orsakerna bakom är tänker jag inte diskutera på ett akvarieforum... Många utropar nog: Men då får kvinnor säga ifrån! Skaffa sig hobbies, sätta ner foten. osv osv (I've heard it all before). Det handlar om historia, om strukturer som i alla tider förtryckt och hållt tillbaka kvinnor, och som fortfarande gör det.

                    Självklart finns det undantag, det finns det alltid (om inte annat så för att bekräfta regeln). Det är inte undantagen jag adresserar med mitt lilla utspel här ovan.

                    /Mvh Växtnörd

                    Kommentar

                    • miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

                      #25
                      Men devildoll försavnn inte det tankesättet på 70-talet eller har jag bara tur i val av man. Han och jag gör det vi gillar i hushållet det vi inte gillar turas vi om. Vi är noga att va rädda om varann

                      Kommentar

                      • DevilDoll
                        • March 2007
                        • 84

                        #26
                        Ursprungligen postat av miluhe
                        Men devildoll försavnn inte det tankesättet på 70-talet eller har jag bara tur i val av man. Han och jag gör det vi gillar i hushållet det vi inte gillar turas vi om. Vi är noga att va rädda om varann
                        Nejdå det försvann inte alls. Tvärtom ser jag hur nykonservatismen breder ut sig. Vi går bakåt. Ett högaktuellt ämne. Det är jätteskönt att du har det bra, det önskar jag alla Jag orkar inte spinna vidare eg, men kunde inte låta bli att göra ett inlägg

                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #27
                          Visst jag har märkt det med. Tror mycket beror på alla nya invånare inget fel med det men de måste lära sig vårt tankesätt mellan män och kvinnor. Utbildning är nyckel till allt. Eller visa hur vi menar här med jämställdhet.

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #28
                            Jag tycker att det är en stor skillnad sedan jag var junior (-70-talet) Då var det bara småkillar och "gubbar" på föreningsmöten. Nu vimlar det av duktiga kvinnliga akvarister.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av BengtO
                              Jag tycker att det är en stor skillnad sedan jag var junior (-70-talet) Då var det bara småkillar och "gubbar" på föreningsmöten. Nu vimlar det av duktiga kvinnliga akvarister.
                              Nja, håller nog inte riktigt med och jag har varit aktiv i akvarieföreningar sedan 70-talet och tycker nog att skillnaden är marginell. Det var få kvinnor som var aktiva i akvarieföreningar då och det är få som är aktiva nu.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • BengtO
                                • May 2005
                                • 216

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nja, håller nog inte riktigt med och jag har varit aktiv i akvarieföreningar sedan 70-talet och tycker nog att skillnaden är marginell. Det var få kvinnor som var aktiva i akvarieföreningar då och det är få som är aktiva nu.
                                OK, på den tiden träffade jag träffade jag akvarister på föreningsmöten, det är möjligt att situationen är likartad där men nu möter jag dessa på nätet och i affärer och där ser det väldigt annorlunda ut.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...