Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    Pmdd

    pmdd innehåller ju koppar är detta ett problem om man har känsliga malar som tex L114 Leopard-acanthicus
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Nej den liia del av koppar som finns i PMDD utgör oftast ingen fara för malar räkor eller snigler.
    Klar doserar man stora mängder i litet kar som har dålig växtmassa kanske det kan effekt men själv doserar jag ganska stora mängder i kar med en del räksorter och malsorter..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är som sagt inga problem, jag har själv ett par av dessa malar och göder med dubbel dos PMDD var dag.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Paroonen
        • April 2007
        • 282

        #4
        hur gör ni när ni byter vatten??
        tillsäter ni något vatten beredningsmedel eller inte?

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Jag använder inga vattenberdningmedel inte i ngt kar.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Paroonen
            • April 2007
            • 282

            #6
            ansjo eller andra
            jag har en fråga till är det onödigt med vattenberedningsmedel??
            räcker det med vanligt kranvatten??

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Onädigt ska jag inte säga, men jag använder aldrig något vattenberedningsmedel till något av mina kar vid vattenbyten och har inte gjort det på många år.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Rodge
                • September 2007
                • 2

                #8
                PMDD utan CO2 tillförsel

                Hej

                Har precis blivit med akvarium ingen efter ca. 15 års uppehåll.
                Helt fantastiskt att återigen ha ett akvarium, ett lyft för hela vardagsrummet...!!!

                Nu till mina frågor:
                Har precis börjat med PMDD(ej CO2 tillförsel) och har tänkt göra ett ca. 50% vattenbyte/vecka. Tyvärr fick jag med mig lite tofsalger(trots mycket rengöring av det fasta bakstycket på mitt Juwel akvarium) som ser ut att redan ha ökat lite... Har läst en hel del på detta forum de senaste dagarna i detta ärende och undrar nu följande.

                1. PMDD gödning varje vecka förutsätter vattenbyte varje vecka eller hur, om inte så fel balans i akvariet?

                2. Vattenbyte och dess CO2 innehåll i sin tur stimulerar tofsalgen(har jag nu upptäckt på forumet) att föröka sig än mer. Ska jag sluta använda PMDD på engång eller finns det en lösning på mitt problem(annat än CO2 tillförsel)?

                3. Siamesiska algätare...:-)?

                4. Bortsett mitt problem med Tofsalger, hur effektivt är PMDD utan CO2?

                Tack på förhand

                // Rodge

                Kommentar

                • Paroonen
                  • April 2007
                  • 282

                  #9
                  Bör man blanda Mikromixen med batterivatten och citronsyra eller går det lika bra med vanligt vatten eller hur gör ni??

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rodge
                    Hej

                    Har precis blivit med akvarium ingen efter ca. 15 års uppehåll.
                    Helt fantastiskt att återigen ha ett akvarium, ett lyft för hela vardagsrummet...!!!

                    Nu till mina frågor:
                    Har precis börjat med PMDD(ej CO2 tillförsel) och har tänkt göra ett ca. 50% vattenbyte/vecka. Tyvärr fick jag med mig lite tofsalger(trots mycket rengöring av det fasta bakstycket på mitt Juwel akvarium) som ser ut att redan ha ökat lite... Har läst en hel del på detta forum de senaste dagarna i detta ärende och undrar nu följande.

                    1. PMDD gödning varje vecka förutsätter vattenbyte varje vecka eller hur, om inte så fel balans i akvariet?

                    2. Vattenbyte och dess CO2 innehåll i sin tur stimulerar tofsalgen(har jag nu upptäckt på forumet) att föröka sig än mer. Ska jag sluta använda PMDD på engång eller finns det en lösning på mitt problem(annat än CO2 tillförsel)?

                    3. Siamesiska algätare...:-)?

                    4. Bortsett mitt problem med Tofsalger, hur effektivt är PMDD utan CO2?

                    Tack på förhand

                    // Rodge
                    Tjena

                    Vad gäller utan CO2 så säger nyarer rön att det är bättre att byta mindre vatten då man inte tillför CO2, just för att slippa stora svängningar i karet vilket kan ge toffsar..
                    Att byta mycket vatten är för EI och att man kör med co2..

                    Så testa att byta mindra vatten mindre ofta ist och se vad som händer men fortsätt doserar som vanligt.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av Paroonen
                      Bör man blanda Mikromixen med batterivatten och citronsyra eller går det lika bra med vanligt vatten eller hur gör ni??
                      Om det är micro+ så behöver du inte batterivatten eller citronsyra..

                      Men om det är nutriSi så skall man helst använda båda sakerna, men man kan koka vatten i 20min och låta detta svalna och använda ist för batterivatten..
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rodge
                        1. PMDD gödning varje vecka förutsätter vattenbyte varje vecka eller hur, om inte så fel balans i akvariet?
                        Nej. PMDD är bara en gödning inget mer.

                        Det finns två olika sätt man kan garantera näringsnivåerna i ett växtakvarium. Ett sätt är att göra 50% vattenbyte varje vecka och dosera för hela vattenvolymen. Detta fungerar bäst när man kör med CO2 eftersom toffsalger annars reagerar på de stora vattenbytena då som gillar CO2 från luften.

                        Kör du inte CO2 så gör en jordbotten och sluta gör vattenbyten (enbart vattenbyten när du rotar upp växter). PMDD vid behov när växterna ser ut att bli bleka.

                        2. Vattenbyte och dess CO2 innehåll i sin tur stimulerar tofsalgen(har jag nu upptäckt på forumet) att föröka sig än mer. Ska jag sluta använda PMDD på engång eller finns det en lösning på mitt problem(annat än CO2 tillförsel)?
                        PMDD:n har inget med CO2:n vid vattenbytena att göra.

                        4. Bortsett mitt problem med Tofsalger, hur effektivt är PMDD utan CO2?
                        Det är bara en näring som innehåller allt växterna behöver. Dvs den kommer fungera oavsett om du kör CO2 eller inte.

                        Problemet är att växterna käkar runt 10 ggr mer näring när man kör CO2 och därför uppfanns ett skötselsystem där man garanterar att växterna en gång i veckan har allt dom behöver samtidigt som nivåerna aldrig kan bli för höga: 50% vattenbyte följt av fulldospuls.

                        I akvarier utan CO2 så växer det så långsamt att fisklasten ofta räcker för att tillgodoseväxternas behov eftersom dom växer 10 ggr långsammare. Men ibland kan det behövas en liten knuff av PMDD (en fulldos runt var tredje vecka beroende lite på akvariet).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...