vita alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av fredd
    karet startades för 5 veckor sen, så det är väl inte helt inkört kanske.
    Att fiskarna gnager sönder ytan på modulen e väl väldigt ovanligt?
    Med tanke på att dom betar och gnager på dessa alger borde fiskarna väl gnaga om det kommer nya alger?
    Vissa Panaque kan gnaga sönder allt - dock så skall inte fiskar som Ancistrus, Pleco etc. kunna gnaga sönder bakgrunden
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vissa Panaque kan gnaga sönder allt - dock så skall inte fiskar som Ancistrus, Pleco etc. kunna gnaga sönder bakgrunden


      jag har också hört det faktist. Men i detta fallet är det 6 stycken röd zebror som gnagt sönder modulen
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av fredd
        jag har också hört det faktist. Men i detta fallet är det 6 stycken röd zebror som gnagt sönder modulen
        Om det nu är färgen (och inte någon form av alg eller liknande) som har släppt så är det något fel på bakgrunden.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #19
          okej.
          Jag frågade om det på ciklid.se, och där fick jag svaret att det är färgen på bakgrunden som dom gnagit loss, och att det var ganska vanligt?:s
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av fredd
            okej.
            Jag frågade om det på ciklid.se, och där fick jag svaret att det är färgen på bakgrunden som dom gnagit loss, och att det var ganska vanligt?:s
            Det är kanske vanligt på bakgrunder i allmänhet men definitivt inte på Back to Nature.
            Dels har de en väldigt hård yta och dels så går färgen in en bit in i materialet så där är det väldigt ovanligt - dock som jag skrev ovan, vissa Panaque kan demolera allt, men definitivt inte röd zebra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Jag hade kalkutfällningar på min bakgrund när jag blåste bort alger med högtrycken, trodde först jag förstört bakgrunden, men det var bara att spraya på ättika och se kalken lösa sig.
              Det blir högt pH under algerna pga att de tar upp CO2, det är väl därför man kan få kalkutfällningar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag hade kalkutfällningar på min bakgrund när jag blåste bort alger med högtrycken, trodde först jag förstört bakgrunden, men det var bara att spraya på ättika och se kalken lösa sig.
                Det blir högt pH under algerna pga att de tar upp CO2, det är väl därför man kan få kalkutfällningar.
                Ja det troliga är väl att det är detta som är orsaken vilket ju också Lasse trodde ovan.
                Bara så att inget olycka inträffar - spraya inte bakgrunden med ättika i ett akvarium som är igång
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 July 2007, 07:36.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #23
                  näe ja tänker inte ta upp modulen nu när den sitter så bra där den sitter . Var mest nyfiken på vad det var för något och vad man kunde göra åt det, nu när akvariet är igång.
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...