Krukade eller lösa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • worzak
    • February 2003
    • 19

    Krukade eller lösa?

    Har tittat in på hjortgatans och dom verkar bra.
    Men jag undrar vad skillnaden är på lösa vs. krukade växter (förutom den uppenbara krukan då). Vad är det som skiljer vid plantering etc?
    Är krukade "större"?

    Dom lösa växterna är ju billigare.
  • Pelle__k
    • March 2003
    • 646

    #2
    Jag brukar ta bort krukan i vilket fall som hellst. Dom är ju så nedrans fula. Dom långa rötter som blir snurrar jag ett varv runt nedre delen av växten och det har iaf gått bra hitills.


    Pelle
    www.discusklubben.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

    Kommentar

    • masse_86
      • January 2003
      • 301

      #3
      Är det någon skillnad i kvalitet?

      Det mesta går att fixa själv!!!
      //Masse
      Det mesta går att fixa själv!!!
      //Masse

      Kommentar

      • firre
        • February 2003
        • 170

        #4
        Hej, om du har någon växt som har ganska klena rötter så kan det vara bra med kruka några veckor så rötterna tar sig. Anars tar jag bort krukan.

        Kommentar

        • B-ianca
          • February 2003
          • 618

          #5
          Ni som "svarade" på frågan kan ju ta och läsa den igen, nogrannare denna gång ;-)
          Jag går i samma funderingar och gissar att de krukade innehåller flera plantor. Den som lever får se, imorgon bör jag få min första leverans.

          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          http://leguaner.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

          Kommentar

          • worzak
            • February 2003
            • 19

            #6
            ok, då vet vi snart =)

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Köper du lösa är det EN stängel du betalar för - krukade har upp till 10 i varje kruka, beror på vilken sort du köper. Rosettväxter i kruka brukar bestå av 1-4 styck. Mindre krukade ex får du fler av o färre om plantan är stor. Ofta är krukade plantor större än lösa, men inte alltid. Handlar du från Hjortgatanszoo får du oftast även lösa plantor med rötter, det händer aldrig i min lokala zoobutik när jag köper stängelväxter. Där är de bara buntade med gummiband, inte en tillstymmelse till rötter.

              Krukan ska inte med i akvariet, inte fibermassan runt rötterna heller. Så här gör jag:
              Klipper bort krukan, delar på stänglarna/rosetterna, tar bort all fibermassa genom att tvätta rötterna mycket försiktigt under rinnande tempererat vatten. Tvättar blad o stjälkar så ev snäckägg försvinner. Klipper rötterna en bit så de kommer igång fortare (lämnar 3 cm rötter). Planterar dem en och en.

              Lycka till med era plantor!
              /Klara
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...