Svarta alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    Svarta alger

    Jag ser nu att jag har fått någon svart alg i mitt akvarium! har tidigaare haft någon typ av Cyano och blivit av med den.





    Jag har fått den på min lavasten, stor rot, 2st växter. man ser o man kollar noga på det sista fotot att växtens blad har som en luddig svart alg på sig.

    jag har för ca 3 veckor sedan bytt till svart sand och gjort ett vattenbyte efter det ( 30%)

    vad är det för alg och hur blir jag av med den ?

    tacksam för svar!

    /Fredrik
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    tycker det ser ut som Kiselalger. dom är dock bruna, fast tycker algen har lite brunt i sig.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • nike83
      • November 2005
      • 354

      #3
      hmm algen är inte lika svart som min sand, men jag tycker ändå inte att de är bruna!

      hur blir man av med kiselalger om de nu är det?
      Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
      5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        det beror på att du bytt sanden i karet och därmed rubbat balansen....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          damma bort dem och se till att sköta vattenbytena.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Vi har också fått bruna alger på bakrutan och framrutan och på ett cirkelformat område i mitten av akvariet.

            Men dom är bruna, det är fläckigt liksom..

            Vi tänkte köpa en skrapa nu på fredag, vattenbyten gör vi ju nu varje dag då vi haft lite högre nitrithalt, men den är på nedgång nu iaf..
            Men dom där algerna kom typ samtidigt nu..

            Men när vi skrapat bort dom (från rutorna) kan vi suga upp det kanske direkt..
            Men äter malar såna alger eller?

            Vår Ancistrus har inte varit på dom iaf, han sög ju på ett gruskorn igår visserligen, men vet inte om det hade några såna alger på sig.

            Är dom skadliga annars eller?
            En av flytväxterna (Cabomba Carolinia eller liknande) har fått lite på sig också..

            Vad kan man göra åt det?

            Tacksam för svar..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • nike83
              • November 2005
              • 354

              #7
              asså mina är inte bruna! de är svarta och jag har haft sådan där vanliga bruna alger på rutan, de verkar alla få! inge konstigt med de!
              Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
              5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #8
                Ursprungligen postat av nike83
                asså mina är inte bruna! de är svarta och jag har haft sådan där vanliga bruna alger på rutan, de verkar alla få! inge konstigt med de!
                Okej, ja, jag bara hoppade in med min fråga här i den här tråden..
                Mina är bruna iaf..

                Tänkte mest om det var farligt att ha dom eller så, och om malarna äter dom..

                Svarta vet jag inte vad det beror på eller är tyvärr..
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                • nike83
                  • November 2005
                  • 354

                  #9
                  Nu har jag städat akvariumet och försökte få bort de svarta algerna... de gick sådär... fortfarande mycket beläggning kvar på min rot. det gick inte bort med diskborste, men om jag skrapa med naglarna så försvann det! så "dammsugs-metoden" fungerade inte!

                  andra förslag? köpa en siamesik algätare? tar den mina svarta alger??? har 2 st ancitrusar som inte alls verkar tycka om den algen.
                  Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                  5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Kan vara svarta toffsalger, de uppskattas inte av ancistrus. Siamesiska algätare däremot, brukar äta dom.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av Limia1
                      Kan vara svarta toffsalger, de uppskattas inte av ancistrus. Siamesiska algätare däremot, brukar äta dom.

                      MVH/Anita
                      Vi har lite tofsalger och skaffade siameser för ett tag sedan. Från början åt de en del av algerna, men nu har de helt och hållet lagt av. Jag upplever att de med tiden blir lata och bortskämda och hellre äter av annan mat. Jag tror jag läst nånstans också att siameserna tyvärr bara käkar tofsarna i början... Men det skadar ju inte att skaffa några. Mycket fina för övrigt!

                      Kommentar

                      • nike83
                        • November 2005
                        • 354

                        #12
                        Ursprungligen postat av Limia1
                        Kan vara svarta toffsalger, de uppskattas inte av ancistrus. Siamesiska algätare däremot, brukar äta dom.

                        MVH/Anita
                        mycket möjligt att de tär svarta toffsalger, men jag hade tänkte först testa med mörkläggningstaktiken köra akvariumet totalt mörklagt i 5 dygn och se om algen har dött pga ljusbrist!
                        Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                        5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                        Kommentar

                        • Zlim
                          • October 2007
                          • 17

                          #13
                          jag har typ någon svart alg eller nått? ser ut som gräs på bladen, men bara bladen, kanske är växten sådan? iallafall mina siames fiskar rör inte något, de är väl vana vid fin maten? men mina teleskop (guldfisk) fiskar äter å tuggar ibland

                          någon som vet vad de är, eller hur man får bort de?? har stora växter med stora blad på.. lyset är på 11h om dygnet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...