växters påverkan på alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    Ett svar till: 2:an har inte anubiasliknande rötter, men väl väldigt speciella rötter "ovan jord". det är troligen något liknande. 1:an har inte riktigt samma växtsätt som nummer 3 (som mycket riktigt var en Hygrophila corymbosa siamensis) så jag undrar om dom är släkt verkligen. men men, tack för dina tips!

    Till er andra: ska se hur jag gör med gödning... Och ja, jag kommer satsa på att köpa fler av de växter som trivs.
    / Ebba

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Jag skulle säga att 1:an är en Hygrophila corymbosa, kanske "stricta", men en H.corymbosa iaf.

      2:an är någon art av Anubias.

      3:an med ganska stor säkerhet Hygrophila polysperma
      Senast redigerad av heeke; 09 May 2007, 08:16.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Jag tycker trean ser ut som en corymbosa. Stjälkarna verkar hårdare/pinnlika och bladen längre jämfört med polysperma.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Är det en H.corymbosa "siamensis" så ska stammen/stjälken vara röd-aktig iaf, och det verkar den inte vara.

          Tycker att översiktsbilden visar en H.polysperma ca 0.5-1 timme före ljuset släcks, dvs den har börjat vika i hop bladen. visserligen så viker även H.corymbosan i hop bladen när ljuset släcks, men jämförman bladstorleken på översiktsbilden så vill jag ändå rösta för H.polysperma.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20


            Till höger i bakkant har du ett polyspermabuskage och framför den står ett antal H.corymbosastänglar
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Jupp, men jämför dina corymbosa blad med dina scalarer och så jämför du växten vi diskuterar med platyn framför.
              Jag är iaf inte övertygad än
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                Ursprungligen postat av heeke
                Jupp, men jämför dina corymbosa blad med dina scalarer och så jämför du växten vi diskuterar med platyn framför.
                Jag är iaf inte övertygad än
                Ja, de växte på rätt bra med CO2...

                Kan vi inte be toccata om lite fler bilder eftersom det är lite lurigt att se på befintliga?
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Fler bilder skadar aldrig

                  Vad vi är överens om är att det är en Hygrophila iaf
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #24
                    I väntan på ev. fler bilder hittade jag ett par via toccatas profil:



                    *Där* hittar jag några låga polysperma framför, vad jag tror är, corymbosa.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Nu är jag beredd att hålla med dig (fast det skulle jag ju aldrig erkänna )
                      På den bilden får man kanske också en förklaring till varför corymbosans blad är så små, nämligen rejäl näringsbrist.
                      Mina polysperma blad håller samma storlek som den växt vi diskuterar.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #26
                        tänkte just skriva "därom tvistar de lärde", men "de lärde" tycks ha kommit till en slutsats om mina växter nu

                        jag tycker det verkar så svårt med pmdd, att veta vad man ska ha, och sen att man inte kan sluta med det. skulle det funka att ha lite jord runt växterna istället? eller finns det någon annan näring förutom pmdd som skulle funka?

                        det konstiga är att javaormbunkarna bara blir mörka, fula och får hål i sig på de blad som är i ljuset. de undre bladen är fortfarande ganska fina. men den växer ju ingenting som den gjorde i början, så självklart är något fel.

                        man skäms ju nästan för att visa upp sina akvariebilder när man själv har ett sällskapsakvarium med alger, och många här kör med koldioxid och pmdd och hela rubbet. klart det är en extrem skillnad på mitt och era akvarier, och klart att något saknas i mitt akvarium.... men de växter som får många nya blad kan väl inte må jättejättedåligt iallafall.

                        man blir så negativ kring allt som rör akvariet helt enkelt. mitt mål är inte att få bort algerna till 100% utan jag vill bara att växterna inte ska dö utan växa lite lagom långsamt (behöver inte vara någon megatillväxt).

                        hoppas ni förstår hur jag menar
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #27
                          obs! bilderna ni hittade i mitt galleri är tagna typ i oktober och växterna var då nyköpta. de flesta av växterna på bilden har jag inte ens kvar. så utgå helst inte från dom. vad det nu är för växt så verkar ni ha enats om släktet iallafall.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #28
                            jag tycker det verkar så svårt med pmdd, att veta vad man ska ha
                            Ja, det är lätt att rygga tillbaka när man ser alla benämningar och doseringar men det är faktiskt inte så svårt om man ger det en chans.
                            Jag kopierar in en beskrivning som defdac har gjort i en annan tråd:

                            Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                            Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                            Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                            Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                            När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                            Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.


                            skulle det funka att ha lite jord runt växterna istället?
                            Ja, kort kan man säga att det finns två vägar att välja när man ska få växterna att trivas.

                            Den ena är vad som brukar kallas low-tech. Där väljer man en botten med omsorg och ger fan i en massa vattebyten varje vecka. Det får näringsämnen att bildas och stanna kvar i burken till växternas förtjusning.
                            Sök på low-tech om du är nyfiken på denna metod.

                            Den andra metoden bygger på att man kontinuerligt tillsätter näring så man vet att växterna har det de behöver.

                            Den farligaste vägen är när man är het på vattenbyten och inte tillsätter näring. Då förlitar man sig på tillskottet från fiskarnas avföring vilket man förstör med vattenbytet. Växterna måste få näring på något sätt hur vi än vrider och vänder på det. Får de det kontinuerligt och börjar trivas signalerar det dessutom till algerna att ligga lågt som en extra bonus
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #29
                              det var en bra förklaring, kanske vågar jag testa med pmdd, men även om det inte är svårt rent kemiskt (om man läser på lite) så det verkar vara så bökigt att behöva hålla på så jämt.

                              det kanske blir lite mer lowtech inför nästa akvarium (om nåt år), men visst vore det roligt att få växterna att trivas även i detta.
                              om man tillsätter pmdd, hur snabbt märker man en skillnad på växterna?
                              gynnas inte algerna av ämnena också?
                              och framför allt: om man inte vill tillsätta koldioxid, utan bara köra med pmdd, fungerar det bra ändå?

                              jag tror inte jag har bytt bort för många näringsämnen med vattenbytena iallafall, eftersom jag bara bytt typ 10% av vattnet varje vecka (det är nog lite för lite, kan det ha påverkat algerna gynnsamt?) men självklart kan det ändå finnas brist på vissa ämnen..

                              lite att fundera på som sagt, tack för svaret
                              / Ebba

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                det verkar vara så bökigt att behöva hålla på så jämt.
                                Orkar du byta vatten varje vecka orkar du nog hälla i några skvättar gödning samtidigt

                                om man tillsätter pmdd, hur snabbt märker man en skillnad på växterna?
                                Hur snabbt blir man frisk när man äter medicin?
                                Det är så många parametrar som styr förhållandet i varje enskild burk. Jag skulle grovt tippa på ett par veckor till ett par månader beroende på vilka växter man har.

                                gynnas inte algerna av ämnena också?
                                Nej. Algerna behöver så otroligt lite näring så de hittar *alltid* gottigottgott oavsett om du göder eller inte. Däremot blommar de ogärna om växterna växer på bra och då upplever vi akvariet som "algfritt".

                                och framför allt: om man inte vill tillsätta koldioxid, utan bara köra med pmdd, fungerar det bra ändå?
                                Ja absolut, det är det nog många som kan intyga bara här på zoopet.
                                Senast redigerad av BluesBoy; 09 May 2007, 18:14.
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...