Kalciumbrister pga EDTA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Kalciumbrister pga EDTA?

    Vi är ju några stycken som svär lite över att vi får deformerade nya skott på t ex A. reineckii och L. glandulosa.

    Kan svaret vara att det beror på EDTA-kelatet i Mikro+ och NutriSi? Kanske specifikt om överbliven EDTA binder med natrium och kalcium i kranvattnet man blandar sin mikro med?


    "The EDTA calcium chelated compounds can penetrate the leaf but hold the calcium so tightly that it cannot be translocated within the plant to the points of greatest demand 8,9."


    "EDTA at low concentrations stimulated growth, but concentrations equivalent to those of calcium reduced the uptake of both calcium and oxalate; developing daughter fronds were chlorotic and cells from these tissues appeared to be calcium deficient."


    "EDTA & other true chelates are very stable, resisting calcium release"
    "A problem with a synthetic chelate, such as EDTA, is the molecule formed maybe larger than the leaf pores absorbing the calcium, making it difficult to enter. Secondly, the calcium ion is held so tightly that the rate of release of the calcium is very slow. Thirdly, once the calcium ion is released the plant has to use up considerable net energy to metabolize it or remove it from the plant. "

    FloraCulture International is the horticulture industry’s leading B2B publication with a readership of over 125,000 worldwide.

    "Calcium EDTA, a chelated form of calcium, was also less effective and caused foliar burns at 100 and 200 ppm "
    (100-200 ppm lär vara betydligt lägre för jättetunna akvatiska blad och ännu lägre för problemväxter)


    "Calcium EDTA complex and thiosulfate are both soluble, but the EDTA molecule is huge and bulky and difficult to get into the plant."


    "The action of Na2-EDTA on plant tissue was discussed and it was concluded that calcium deficiency was induced"
    http://www.defblog.se
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ha, det skulle kunna vara förklaringen varför mina valisar strejkar. Tack!
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tangoman
      • March 2005
      • 177

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Vi är ju några stycken som svär lite över att vi får deformerade nya skott på t ex A. reineckii och L. glandulosa.
      Men hur förklarar man då att mina papegojor växte jättebra då dom kom upp ur vattnet och växte på täckglaset.
      Se tråden "Gödning till Papegojblad!!!" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70304 inlägg 67-70.

      Teorin jag har är att just A Reineckii är en sumpväxt.
      PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
      www.akvariefiskar.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om den växer ovanför vattnet är ju inte nya skott (de som blir deformerade och i störst behov av kalcium) i kontakt med EDTA:n?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (jag tror dock iofs inte det är en one-size-fits-all-teori - vissa kanske t ex helt enkelt bara har för lite kalcium i vattnet..)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            FEL!! FEL!! Förlåt mig jag går och kollar Tvn ist
            Senast redigerad av peterhaack; 25 April 2007, 18:29. Anledning: Klantarslet inte är vaken och skriver rakt ut fel och tänker fel inte ovanligt va!
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Peter, får jag gissa att du blandar Kalium och kalcium, kalcium finns ju normalt inte med i PMDD alls.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                haha shit jag går och lägger mig klart det är så NE jag blandade ihop det sorry folks jag drar mig ur....
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Vad är lösningen på problemet?????

                  vet inte om detta har med saken att göra, men när jag rörde runt regält i botten så kommer det upp massa små små vita saker i vattnet, vad är detta??
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Om det nu är Edta som som spökar så är det ju samma svar som höga pH att Micro+ el TMG kan vara att föredra för att det fungerar mellan pH 10 till under 1 och på så sätt skall Dtpa kelatet inte stoppa upptaget av kalcium..

                    Man kanske skulle dra i gång en undersökning på vad använder du och vilket pH har ni i era tankar för att kunna ge mer svar på det hela..
                    Vilken micronäring används
                    Micro+
                    NutriSi

                    Vilket pH i tanken
                    pH

                    Vilket Kh i tanken
                    Kh

                    Brister?

                    Övrig gödnig och dosering av denna?
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Lite mer efter att jag googlat lite på hur rötter egentligen bryter ner kelatet för att komma åt näringen (vilket verkar vara höljt i dunkel och ingen som riktigt förstår - googla på "root exudates" så förstår ni varför):


                      "Vassil et al. (1998) speculated that synthetic chelates can destroy physiological barriers in roots that control the uptake and translocation of metals, for instance, by removal of Zn and Ca from the plasma membrane."
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hittade Vassil-rapporten:


                        Exakt min hypotes: "This suggests that EDTA-induced foliar necrosis may be attributable to the presence of free protonated EDTA in leaves."
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          (Peter Haack - hypotesen förklarar frågan jag tyckte du skulle ställa till killen på NU3, om det finns någon fri EDTA kvar när man blandat ihop mikropulvret med lösningsvattnet.. )
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            jupp och frågan är mailad, deffen
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Har inte tillräcklig förkunskap för att förstå detta i grunden, men en fråga: Kan man strö NutriSi direkt i akvariet och kan det vara en lösning på problemet?
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...