Varför räcker inte pmdd??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strixxx
    • December 2005
    • 117

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Toffs och skäggalger brukar iofs mest har med varierande CO2-nivåer att göra. Jag kan tänka mig att det är extremt svårt att avgöra med högt KH iom att pH-svängningarna blir minimala även om CO2-nivåerna varierar mycket.

    En pH-controller med för långt mellan setpoints skulle nog kunna få ganska svajiga CO2-nivåer även om pH-nivån ser ut att ligga ganska stabilt.

    Nästan helt säker på att toffsalgsproblemen har med den problematiken att göra faktiskt..
    kan mycket väl vara så defdac, jag har ingen magnetventil utan kör lite på känn.
    Försöker ställa in ungefär samma bubblor, sen att man jobbar skift och sambon fattar nada om co2 tja... kan ju bara bli svängigt.
    Tror du det skulle hjälpa att skita i co2 ett tag eller? eller lutar det åt en magnetventil?
    De är så in i bänkens dyra bara.
    Min Zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Aha, om du inte har magnetventil så har vi nog ganska säkert ringat in problemet med toffsarna.

      Kan man inte hålla en stabil CO2-halt (eller åtminstone en stabil CO2-tillförsel) så kommer man ha svåra problem med toffsalger.

      Lowtechs (aka jordbottensakvarier aka Walstadsakvarier) använder inte CO2 och gör nästan aldrig vattenbyten och dom har aldrig toffsalger. Vattenbyten kan tillföra stora mängder CO2 eftersom man sänker vattenytan och algerna exponeras mot luft utan diffusionsproblem - det är därför ofta växter bubblar mycket häftigt efter ett vattenbyte i akvarier där man inte kör i extra CO2.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...