Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    En filterpatron som du sätter under en cirkulationspump och tar väldigt små partiklar. Nackdelen är att den sätts igen ganska fort men går att skölja ur och återanvända ett antal gånger samt det finns utbytesfilter att köpa till. Kolla här:

    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • No Ak
      • December 2006
      • 108

      #32
      OK, man behöver bägge två alltså och sedan sätter man ihop dem och hoppas att det klarnar upp. något som man använder temporärt bara eller är den på alltid?


      jag har ikväll bytt 95% vatten i 400L karet. otroligt vad klart det blev, jämförelsevis.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Det kan du göra som du vill, när det klarnat upp i karet så kan du antingen plocka bort pumpen eller sätta dit en skumpatron, eller då låta Quickfiltret vara kvar.
        Nackdelen då är som sagt att den behövs rengöras lite då och då men du kommer förhoppningsvis ha kristallklart vatten och inte en massa bös som simmar omkring.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • No Ak
          • December 2006
          • 108

          #34
          det är ju fågan om den tar bort bakterier som det misstänks att det kan vara.

          jag har nu gjort två 95% vattenbyten i 400L på kort tid. och 100L är mörklaggd totalt någon dag till i allafall.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Är det bakterier så tror jag inte det funkar, då skulle det nog funka bättre att filtrera genom aktivt kol eller köra med uv-filter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #36
              Quickfilter vet handlarna inte vad det är så det blir till att beställa i så fall.

              det har dock gett bra utfall med de två vattenbytena på kort tid. akvariet är väldigt klart nu och det blir ett vbyte till idag.

              men siamensisarna har tagit skada av vbytena, en bra stund efter bytet har dem blivit "groggy" och simmat uppochner. två av fyra fiskar dog i samband med detta. botiorna har klarat sig bra.

              kan det vara metallförgiftning? Ph o Kh är väldigt likt med kranvattnet.

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #37
                Har fått grumligt vatten. De har varit där i över 2 veckor nu och har inte försvunnit efter VB heller. Jag kör med filter. Eftersom att jag har filter, så borde det väl inte vara infusorier, eller?
                Jag vet inte heller om det är alger, för vattnet är inte grönt, utan mer vitt/dimmigt/oklart.


                Kan det bero på att det kommer in solljus innan ljuset egentligen tänds?

                Skulle UV-C filter hjälpa?
                Jag tror inte att mina växter klarar av en nedsläckning heller (typ Tonina, Micanthemum, Ludwigia, Rotala wallichii, mm)... j*vligt störande med grumligheten.
                Jag köpte 2st filterräkor (samma sort som Limia) men dom dog efter första natten, jag har väl för mkt näring i vattnet.
                Jag har rätt så mkt filtervadd i ytterfiltret (tetratec EX1200), så jag tycker det borde filtrera bra ändå?
                Funderar på UV-C, men har verkligen inte råd med det nu egentligen
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #38
                  jahaja, då var det dax igen. skit också.

                  det var så fint i några dagar efter att jag gjort tre st 95% vattenbyten. men nu var grumligheten tillbaka lite smått igen.

                  oj oj oj, ? ? ?

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #39
                    jag tänkte göra ett 100l VB på mitt 160l imorn! hoppas det hjälper lite iaf! Dessutom har jag rengjort mitt ytterfilter idag och satt in grövre filtermaterial (typ makaroner istället för filtervadd), jag hoppas att det gör att min AM Reaktor 1000 funkar bättre (löser upp CO2 till växterna) och gör så att växterna måt bättre.
                    Då kommer växterna funka bättre som rening och filtret får lite nytt filtermaterial för bakterierna att vara på.
                    Min botten (sand + jord) har brakat! det är säkert den som gör det grumligt.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #40
                      Hoppas att jag inte blir illa omtyckt om jag bumpar tråden lite. Jag har lidit av ett helvetiskt dyngvatten ett tag. Det har varit gröngrumligt och fult. Jag fick då tips om att testa med flockningsmedel vilket gjorde vattnet helt vitt. Det verkar som om flockningsmedlet tog bort svävaralgerna och lämnade kvar infusorierna. Det var iofs positivt men inte så mycket vackrare i akvarieväg. Funkar det med salt för att ta bort infusorier och i så fall hur mycket salt skall man ha? Jag har sökt i forumet men inte hittat mängden. Kan man tillsätta en mängd som inte skadar växterna eller fiskarna?
                      Har beställt några Ultricularia Gramifolia som jag inte vill skada när de kommer.
                      Jag har i fiskväg:
                      112 L
                      Black molly, Dvärgurami, Siameser, Ansistrusmal, Neontetror
                      //
                      Anders
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        #41
                        Om du nu har infusorier så brukar de försvinna om du har ett filter. Vad kör du med för filter eller kör du inte alls med filter/bara pump?

                        Föresten så har jag fått bort det gröna vattnet nu mha 9watt AE UV-C filter!!! Fasen va gött! fortfarande lite grumligt, men det kommer säkert gå bort snart.
                        Jag testade alkottar och det funkade inte för mig.
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #42
                          Jag nu fått ordning på min infosorieinvation.
                          Om det kan vara till nytta för ngn annan så var detta mina åtgärder:
                          1. Slutade helt med vattenbyten och började täcka tanken med sopsäckar den tid det var släckt.
                          2. Efter ca 3 veckor planterade jag 3 st. Ultricularia gramifolia och drog ned belysningen till ca 8 timmar. (Den skulle ha mindre ljus de 6 första veckorna)
                          3. Efter ytterligare 2 veckor började jag att överdosera nitrivec (ca dubbel dos)
                          4. En vecka efter det körde jag i flockningsmedel, och voila! Vattnet blev kristallklart på en timme.
                          Jag testade även tidigare med flockningsmedel men det hände inget annat än att vattnet övergick från att vara lite grönt till att bli helvitt.
                          Har även haft trådalger som jag tycker har hejdat sig nu. Vet inte exakt vad som gjorde effekt. Jag vill så gärna tro att Utricularian käkade infusorierna då jag sett att den vuxit och fått sina fångstblåsor men det berodde säkert på att jag åteställde balansen med Nitrivecen.

                          Jaja hur som helst är jag lycklig nu.
                          Senast redigerad av andersfiskar; 14 June 2007, 20:53.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • No Ak
                            • December 2006
                            • 108

                            #43
                            Jag fick ordning på mitt kar efter mycket om och men....
                            tillslut blev det klart vatten efter en dryg veckas total mörker. skönt

                            andersfiskar, göder du extra till dina Ultricularia gramifolia? CO2? PMDD?

                            Kommentar

                            • andersfiskar
                              • March 2007
                              • 384

                              #44
                              Nej!
                              Inte ännu.
                              De verkar växa och klara sig ändå.
                              Jag skall dock börja med PMDD och brottas mellan valet av CO2 via mäsk eller jordbotten och lowtec. Jag tror det börjar luta åt mäskvarianten.
                              Jag har inte vågat göda ngt speciellt så länge jag haft sån obalans med massa problem, men nu när problemen försvunnit (ta i trä) så kan man ju börja lite smått. Gramifolian växer som sagt och har fått fångstblåsor men det går än så länge väldigt sakta. Men som det är nu så har jag ju underskott av både macroämnen och co2. Jag har ju inte gjort ngt vattenbyten på rätt länge nu.
                              //
                              Mvh
                              Anders

                              Kommentar

                              • No Ak
                                • December 2006
                                • 108

                                #45
                                Hej andersfiskaren, jag undrar om man kan ha denna växt- Utricularia graminifolia - i ett akvarium med mkt små fiskar eller räkor utan problem? är räkynglen så små att dem kan fastna i fångstarmarna på växten?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...