Scalarene spiser plantene mine!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Scalarene spiser plantene mine!

    Jeg har lenge hatt et problem med at enkelte planter blir tygget på, og i lengre tid har jeg mistenkt snegler. Men igår ble jeg sittende en god time å bare stirre inn i akvariumet mitt, og da fant jeg de skyldige. Har 7 passe store scalarer, og de gikk jevnlig å spiste på to av planteartene mine. Blandt annet min kjære Hygrophila polysperma "rosanvig" ble tolket som god føde av dem. Men hva i heite skal jeg gjøre med dette da? Har prøvd å gi dem mer vegetabilsk for, men kansje jeg må øke formengden også? Ikke vet jeg, men har ikke erfart dette med scalaren tideligere. Noen som har en ide om hvorfor de velger å gjøre måltid av plantene mine???

    Mvh,
    Bjørn Olav
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Är du säker på att de äter av planterna. Det kanske är som dom putsar så att dom skall till att leka? Scalarer äter inte friska växter. Du kan ske har andra problem med växterna?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Scalarer putsar, precis som Magnus säger, ofta blad där dom vill lägga sin rom. Utöver det så verkar putsningen även vara lite av en "kraftmätning" - "Kolla hur stark jag är som kan riva loss delar av bladet!".
      Detta har jag sett hos både Fjärilsciklider och Scalarer. Dom äter inte delarna utan spottar ut dom igen, och enbart när dom är utfärgade i lekdräkt och nära sin partner.

      Utöver detta så har jag sett Scalarer som betar både trådalger och Glossistigma elatoides. När dom började beta från min Glossistigma matta så åkte dom ut direkt. Jag bytte dom mot 50 Rasbora espei (drottningrasbora). Såkallad 0-tolerans.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Hanzo
        • January 2003
        • 206

        #4
        Jeg har lenge merket at store deler av bladene på Rosanvig'en min blir spist opp. På lørdag kjøpte jeg helt nye planter, og erstattet de gammle oppspiste med disse. Jeg merket alt etter en dag og to at noen hadde vært borti og spist deler av de nye bladene. Så, igår merket jeg at scalaren var borti og nappet i plantene. Skal ikke si med 100% sikkerhet at de spisser dem, men det er jaggu ikke langt unna. Det er to planter som blir spist på, og det vare disse to Scalaren var innom. De rykte tydelig veldig sterk i plantene, for hele stengelen flyttet seg. SKal sjekket hvordan de ser ut når jeg kommer hjem, men antar at alt store deler av planten er spist opp. Kan ikke forstå hva annet det er som tar dem, om ikke scalaren.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          De rykte tydelig veldig sterk i plantene, for hele stengelen flyttet seg.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Låter precis som mina monster 8-) Släng ut vandalerna!

          Allvarligt talat så är jag också nyfiken på hur man får fiskar att sluta äta på växter som dom fattat tycke för. För mig som hatar allt som skadar mina växter är det enkelt - det är bara att slänga ut dom, men jag kan ju förstå folk som blir lite fäst vid sina fiskar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Under den tiden jag hade scalarer hade jag samma problem, fast de gav sig på Echinodorus-arterna istället. I dessa stora blad blev det små cirkelrunda hål. Jag misstänkte någon brist för växterna, men sedan tog jag dem på bar gärning, mina scalarer åt verkligen upp det de lyckades få bort.
            Ibland kan man tro att det är någon sorts tvångsbeteende hos vissa fiskar.

            // Magnus
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Hanzo
              • January 2003
              • 206

              #7
              God morgen!

              Jeg har begynt å mate dem 3 ganger til dagen, fremfor bare 1 tideligere, i håp om at dette skal ordne problemet. Så får vi se da... Har ikke lyst til å hive dem ut, de står i sånn en nydelig kontrast til resten av fiskene i karet, men samtidig er det liten tvil om at det er plantene og veksten i karet som står i fokus, så dersom jeg må velge...

              Har begynt å bruke endel vegetabilsk for også, kansje det kan hjelpe? Time will show

              Kommentar

              • Hanzo
                • January 2003
                • 206

                #8
                Måtte tørke støv av denne tråden. Ser ut som om problemet mitt er over, ihvertfall så har jeg ikke sett noen skadde på noen av plantene mine på lenge. Som sagt mater jeg minst et par ganger til dagen nå, og ihvertfall annenhver dag bruker jeg vegetabilsk for. Dette ser ut som om det funker! Men, en helt annen ting. De siste 5 dagene har jeg funnet en død øks hver dag, har en mistanke om at skalaren har gått opp et par stegg på nærings stiggen! Hrmf, de er på god vei til å bli byttet ut med noen dvergciklider ja!

                Kommentar

                Arbetssätt...