Vad är detta för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    Vad är detta för alg?

    Jag har som många andra alger som kommer efter ca 2 veckor efter att jag har rengjort akvariumet. jag har även tagit ur gruset och gjort rent de.





    Jag har ca 7-8 timmars ljus på varje dag. matar en gång om dagen med flingor och pellets.

    vad beror algerna på? vad ska jag ändra på ? fler växter? mina ancitrussar verkar inte så jätte intresserade av algen.
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Svårt att säga från de fotona, men är det som en tunn hinna, som blir mer filt-lik om du lämnar den ifred, så är det cyanobakterier.
    Det finns massor av info här på zoopet om vad som orsakar cyano, och hur man bekämpar det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • nike83
      • November 2005
      • 354

      #3
      hoppas att kuren med Tetras General Tonic fungerar! La precis i medlet och vattnet fick en jätte häftig grön färg. fast fiskarna verkar inte byr sig...

      nu återstår 5 dagars väntande tills jag ska tömma halva karet på vatten och sen lägga i nytt så får vi se om det fungerar *hoppas*
      Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
      5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

      Kommentar

      • Cyphera
        • January 2007
        • 245

        #4
        Precis så här ser det ut hos mig oxå. Vad jag har förstått är det cyano.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Vänd ned dem i gruset, så att cyanobakterierna dör (de är blanding av bakterie och växt). Identifieras på att de lossnar lätt från underlag, är mörkgröna och väldig hala och sliriga om man håller dem mellan tumme och pekfinger.

          Göd med PMDD, det brukar vara kvävebrist som orsakar dem.

          Det gör varken till eller från att ha belysningen på mindre än 10-12 timmar per dag.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • nike83
            • November 2005
            • 354

            #6
            Jag har sökt runt lite och hittar inte vad PMDD är för något ! är de något medel/gödning man tillsätter?
            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

            Kommentar

            • Cyphera
              • January 2007
              • 245

              #7
              Yes, det är gödning.

              Kommentar

              • nike83
                • November 2005
                • 354

                #8
                ok tack. fick hem de idag men vänta med att börja använda de tills min kur med General Tonic är klar.

                Hur mycket salt ska man ha i ?
                Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Enl. mig hör salt bara hemma i bräck och saltvattenakvarier, så jag säger inget.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • nike83
                    • November 2005
                    • 354

                    #10
                    okey, men enligt min lokala akvariehandlare ska man lägga i lite salt. har även läst de här i forumet att de hjälper till att förhindra sjukdomar.

                    vad ska man tro?
                    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...