Ny T5 belysning er bestilt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Ny T5 belysning er bestilt

    Vel, da snakket jeg akuratt med den snille lysmannen, så nå har jeg bestilt ny beslysning til akvariet mitt. Jeg bestilte 3 armaturer, hver på 2 X 49 watt med T5 rør. Da skal det altså bli rett under 300 watt stående over tanken, noe som burde holde en stund.

    Det var litt dårligere med lysrør, der var det ikke så sprekt utvalg som i standardrør. De eneste røra var noe som kaltes High Output, og de hadde maks 4000 kelvin. Bestilte 6 av disse, så får vi se hvordand et blir seende ut. Hadde jo helst sett fullspektrumslys eller noen på en rundt 5000 kelvin, men håper dette gjør nytten. Kan bli spennende å se hvordan dette blir seende ut. Fruen forlater meg alene hjemme hele helgen, så da går vi igang med byggeprosjektet!

    Mvh,
    Bjørn Olav
  • Diskusfreak
    • October 2002
    • 187

    #2
    Du får gärna tala om för oss om du är nöjd med detta system när du testat det. Jag funderar själv på en liknande lösning, men jag tänkte köpa rören från någon av de tyska siterna.



    "övning ger träning"
    "övning ger träning"

    Kommentar

    • Hanzo
      • January 2003
      • 206

      #3
      Selvsagt ble rørholdere og ballast forsinket, men de skal ankomme iløpet av neste uke. Før det får jeg gå igang med bygging av ny topp, kan bli spennende å se hvordan det utvikler seg.

      Jeg lurte lenge på alternativer bland belysning, og det som helt klart var et problem for alt annet en standard lysstoffrør var at du lett blir låst i et fargespekter. Selv med T5 rør ser jeg at alternativene er minimale fra vanlige forhandlere som Philips og Osram. Skal sjekke litt rundt å se om det finnes noen som produserer rør i T5 spesielt for akvarium. Disse tyske sidene du snakker om, har de noe av dette tro?

      Mvh,
      Bjørn Olav

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        JBL tillverkar T5:
        http://www.jbl.de/de/tech/de_61681.html

        Sidan beskriver en av flera T5 rör (kallas "ULTRA") och är en del av ett frameset och beskrivningarna på deras ULTRA-linje finns bara på tyska, så jag antar att dom är så nya att dom inte hunnit uppdaterat sin engelska avdelning ännu.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Hanzo
          • January 2003
          • 206

          #5
          Sende akuratt en mail til JBL for å sjekke hva de har av T5.

          Videre har jeg sjekket Philips sine rør, men de har nesten ikke blått i seg, primært bare grønt og rødt. Hvordan funker dette for plantevekst, grolux rør bruker vel primært blått og rødt trodde jeg?

          Her er uansett en link til Philips sine rør:


          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jo dom där spektrana ser ut som vanliga "fullspektrum" tri-fosfor spektra med den klassiska blå "bullen" till vänster. Dom har nog med blått i sig för att vara intressanta som växtrör. Det faktum att dom är "fullspektrum" gör dom helt adekvata till växtakvarier.

            (Tri-fosfor har alltid 3 markanta spikar precis som alla spektra i pdf:en visar och har den fina egenskapen att dom bara sjunker till 90% kapacitet och håller denna effektivitet tills dom brakar ihop helt.)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...