Blir inte av med mina bruna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raur
    • November 2006
    • 186

    Blir inte av med mina bruna alger

    Akvariet är ca 1,5 månad gammalt nu och jag får fortfarande slemmiga bruna alger (antar att det är kiselager) på vissa av mina växter.

    Jag kör med CO2 (mäsk) samt pmdd (dubbel dos vid vattenbyten och ytterligare en enkel dos mitt i veckan.

    Handlar det bara om att fortsätta med rutinerna och hålla dem stadigt och avvakta tills algerna försvinner eller finns det något jag kan göra för att få bort dessa hemskt fula alger?
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    vilken ljusmängd och vilken belysningstid?
    ett klassiskt knep är att gå upp i ljus nämligen.

    Kommentar

    • Raur
      • November 2006
      • 186

      #3
      10,5 timme per dag lyser det och sen kör jag med 2st 30w aquarelle
      Kan man gå upp till kanske 11-12 timmar utan att det blir för mycket? Och skulle det kunna hjälpa?

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        kan inte svara på om det hjälper tyvärr. aldrig haft brunalger.

        Kommentar

        • Raur
          • November 2006
          • 186

          #5
          turgubbe ;D

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Ursprungligen postat av Raur
            turgubbe ;D
            skicklighet

            har börjat få lite lite prick-alger dock. och jag en del tofs-alger som börjar bråka lite.
            mitt 10L's low-tech får rensas från trådalger ibland med, men å andra sidan så 'sköter' jag inte den tanken alls (bortsett från att klippa växtyer och fylla på vatten)

            Kommentar

            • Raur
              • November 2006
              • 186

              #7
              Ja, jag har också lite lite gröna alger på stenar och rot men det håller mina ancistrusar koll på och det stör inte heller direkt tycker jag. Men just dessa bruna kletalger på mina växter... det ser ju liksom inte så jädra snyggt ut.

              Mer näring kanske borde göra susen?
              Köra dubbeldos vid vattenbyte samt enkel dos två gånger i veckan?

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                vid för dåligt ljus kan inte växterna ta upp näringen ordentligt, men det kan alger. så mer näring är inte lösningen tror jag.
                nystartade akvarium 'brukar' få kiselalger, men de 'brukar' försvinna i takt med att växterna växer.

                Kommentar

                • Raur
                  • November 2006
                  • 186

                  #9
                  Hur pass längre räknas ett kar som nystartat? Mitt är nära 1,5 månad gammalt nu, kanske räknas som nystartat än

                  Kan ju dra ner näringen till 1 fulldos vid vattenbyte och en mitt i veckan

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raur
                    Hur pass längre räknas ett kar som nystartat? Mitt är nära 1,5 månad gammalt nu, kanske räknas som nystartat än

                    Kan ju dra ner näringen till 1 fulldos vid vattenbyte och en mitt i veckan

                    fast för lite näring kan ge upphov till att växterna slutar växa och algerna får fritt spelrum.. lite svårt det där med rätt mängd näring.
                    men jag står fast vid att det troligen är ljusmängden som spökar.

                    Kommentar

                    • Raur
                      • November 2006
                      • 186

                      #11
                      Ja, synd att man inte riktigt har råd att fixa den biten nu... juwelrampar är ju inte direkt de billigaste :/

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #12
                        ramper är ganska dyra rent generellt.
                        min kostade 1500:-. tack vare att min tank är 160cm lång (mest för att kunna ha 58W's rör). hade tanken varit 150cm istället, så hade den varit mycket billigare, men då hade det varit mindre watt i rampen..

                        Kommentar

                        • Raur
                          • November 2006
                          • 186

                          #13
                          ja, en juwelramp utan lysrör går väl loss på en nära 1000:- utan frakt. Får fråga i lokala akvarieaffären och se om de kan ta in det så man slipper frakten från ex guldfisken.se

                          Kommentar

                          • bena
                            • April 2006
                            • 1245

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raur
                            ja, en juwelramp utan lysrör går väl loss på en nära 1000:- utan frakt. Får fråga i lokala akvarieaffären och se om de kan ta in det så man slipper frakten från ex guldfisken.se
                            annars så kan man via akvariebutik special-beställa en ramp i valfri längd och bredd. och då kan man ju köra t ex T5 istället för T8. och man kan få den byggd med separata rör (så att du via timer kan tända och släcka valfria rör).

                            Kommentar

                            • Raur
                              • November 2006
                              • 186

                              #15
                              haha, det låter ännu dyrare :P
                              Fast ja, T5 hade ju inte varit fel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...