Var kan man hitta tät mossa till bra pris??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #16
    Ganska snygga....

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Det är såna där mossbollar som brukar kunna finnas i djuraffären: http://images.google.se/images?sourc...-8&sa=N&tab=wi
    och skulle platsa hos mej men vill helst inte handla på nätet, får väl utöka min zoo-zon (hehe) några mil bort. Tack för tipset....

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      "Mossbollar", Cladophora aegagropila är alger, som iaf mina räkor inte verkar vara särskilt intresserade av på något sätt, bitar av grön heltäckningsmatta skulle nog göra räkorna ungfär lika glada, det vill säga inte alls.

      Javamossa, christmas moss och weeping moss är alla ganska lika, som man kan få ganska snygga.

      Om jag tolkar den allmänna uppfattningen i tråden rätt så verkar det dock inte vara så viktigt att det ska vara mossa, utan bara det är grönt och växer men inte på höjden så är det bra. Är det dom önskemålen man har kan man ju prova vanlig Riccia - Riccia fluitans och "pellia" - Monosolenium tenerum, mycket lättskötta trevliga arter, dock inte mossor.

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #18
        Tänkte på att tipsa om en sak som jag såg när det gäller mossbakgrund.
        Såg en sida där man la mossan mellan två styva plastnät och satte upp som bakgrund. Mossan växer sedan och döljer plastnätet. Såg kanonsnyggt ut.

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          "Mossbollar", Cladophora aegagropila är alger, som iaf mina räkor inte verkar vara särskilt intresserade av på något sätt, bitar av grön heltäckningsmatta skulle nog göra räkorna ungfär lika glada, det vill säga inte alls.

          Javamossa, christmas moss och weeping moss är alla ganska lika, som man kan få ganska snygga.

          Om jag tolkar den allmänna uppfattningen i tråden rätt så verkar det dock inte vara så viktigt att det ska vara mossa, utan bara det är grönt och växer men inte på höjden så är det bra. Är det dom önskemålen man har kan man ju prova vanlig Riccia - Riccia fluitans och "pellia" - Monosolenium tenerum, mycket lättskötta trevliga arter, dock inte mossor.
          Riccia fluitans och Monosolenium tenerum är ju levermossor, vad menar du när du säger att de inte är mossor ?.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Ursprungligen postat av Limia1
            Riccia fluitans och Monosolenium tenerum är ju levermossor, vad menar du när du säger att de inte är mossor ?.

            MVH/Anita
            Mossor och levermosssor är inte samma sak, ungefär som att vare sig solros eller maskros är rosor.

            Jag missade att ett av önskemålen i frågan var att den skulle vara mörkgrön, med det önskemålet är ju Riccian ute ur bilden, och om "mossan" ska vara riktigt tät och kostnaden är av betydelse blir inte mycket kvar att välja på.

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #21
              Javamossa!

              Ursprungligen postat av Johan_esset
              Jag har inga räkor men kör med javamossa. jag tycker den är riktigt fin efter tag då den blir riktigt tät och väldigt mörkgrön.

              Fick telefon idag från ett zoo där de kunde beställa hem Javamossa.
              Såldes per gram, minsta köp var 50 gram (torrt tillstånd ,sa expediten). Pris för 3 gram var 10 kronor. Är det ett relevant Javamossepris?

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #22
                Ursprungligen postat av Malinitzi

                Fick telefon idag från ett zoo där de kunde beställa hem Javamossa.
                Såldes per gram, minsta köp var 50 gram (torrt tillstånd ,sa expediten). Pris för 3 gram var 10 kronor. Är det ett relevant Javamossepris?
                166:- för 50g mao.
                hm, kolla du tradera ist.
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Baby5hawt
                  • January 2007
                  • 80

                  #23
                  Dem säljer java-mossa i ASKIM's zoo butik i göteborg
                  Baby5hawt

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #24
                    (Lånar tråden )
                    ASKIM's zoo, e ägarna turkar lr ? askim betyder älskling på turkiska
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Baby5hawt
                      • January 2007
                      • 80

                      #25
                      Ursprungligen postat av Baby5hawt
                      Dem säljer java-mossa i ASKIM's zoo butik i göteborg

                      HAHAHAHHA askim är en stadsdel i göteborg.... zoo butikens ägare e nog inte turkar men kanske dem som gav namnet t ASKIM var turkar hahaha o älskade stadsdelen så mkt att den fick namnet askim :P
                      Baby5hawt

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #26
                        Harru varit i götet, Amaro?

                        Ursprungligen postat av Amaro
                        (Lånar tråden )
                        ASKIM's zoo, e ägarna turkar lr ? askim betyder älskling på turkiska
                        Talar du turkiska? Eller haft en turkisk date?

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #27
                          haha jasså du, intressant. Askim, the town of luuvee huhh hehe.

                          jag e personligen kurd från turkiet. så jag talar flytande turkiska samt en del andra språk är ganska jobbigt då man kan flera olika språk, man blir förvirrad och blandar ihop språken, ibland kan jag råka få ur mig en mening där jag använder turkiska,kurdiska och arabiska ord vilket oftast leder till att min förvirring får andra förvirrade hehe, bad cirkle =)

                          Peace
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #28
                            (de som starta denna tråd får ursäkta, har bytt ämnet helt och hållet nu)

                            forgive forgive !
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • annika&isak
                              • November 2006
                              • 180

                              #29
                              hm jag trodde javamossa var rätt vanlig och billig. köpte "ett paket" (räckte till att klä en rot) för 20 kr för några månader sen. växer bra gör den också.
                              ------------------------------------
                              112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                              37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                              Kommentar

                              • Malinitzi
                                • December 2006
                                • 2088

                                #30
                                Då vet vi....

                                Ursprungligen postat av Amaro
                                haha jasså du, intressant. Askim, the town of luuvee huhh hehe.

                                jag e personligen kurd från turkiet. så jag talar flytande turkiska samt en del andra språk är ganska jobbigt då man kan flera olika språk, man blir förvirrad och blandar ihop språken, ibland kan jag råka få ur mig en mening där jag använder turkiska,kurdiska och arabiska ord vilket oftast leder till att min förvirring får andra förvirrade hehe, bad cirkle =)

                                Peace
                                vad orten ASKIM I Götet är fullt av!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...