Hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #16
    jo den är fin den första timmen typ men sen åker all "dill" iväg så den funkar inte hos mig...

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #17
      limnophila sessiliflora då?
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #18
        Ursprungligen postat av Richard.R
        limnophila sessiliflora då?
        Den är riktigt bra. Påminner om hornsärv o växer som tusan! Min har "tagit över" akvariet :P Nån som vet om man kan ha den som flytväxt?

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #19
          Den har jag två stänglar av men den växer väldigt sakta och ser inte vidare fin ut... Ska väl tilläggas att jag inte har någon form av gödning till växterna förutom näringskulor,vill testa mig fram med olika växter och se vad som trivs utan växtgödning.. Nu har jag Myriophyllum tuberculatum, både den fula bruna och den gröna,men jag vill gärna testa hornsärv...jag är kräsen så därför detta tjaaat

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #20
            Fanns ingen hornsärv på IKEA men köpte tre olika vattenväxter för 25 kr styck...Hade tur så jag fick tag i helt färska,påpekade även att de de redan hade(några halvruttna saker)inte borde stå under bordet för då får de inget ljus..jaha,behöver de det sa tjejen! Hoppas de tar sig i akvariet nu

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #21
              Ursprungligen postat av saltbiff
              Den har jag två stänglar av men den växer väldigt sakta och ser inte vidare fin ut... Ska väl tilläggas att jag inte har någon form av gödning till växterna förutom näringskulor,vill testa mig fram med olika växter och se vad som trivs utan växtgödning.. Nu har jag Myriophyllum tuberculatum, både den fula bruna och den gröna,men jag vill gärna testa hornsärv...jag är kräsen så därför detta tjaaat
              Näringskulor är mest lera, vilket innebär vanligtvis mest järngödning. Och det är väldigt ovanligt att ha järnbrist en längre tid (utom första veckan i ett väldigt ogött akvarium). Mycket järngödning ger lätt mycket trådalger. Har provat...

              Prova med TMG, och de två salterna från PMDD, vilket blir mycket enkelt att använda. Ger mycket bättre resultat, och Limnophilia sessiliflora blir riktigt vacker. Mycket lättare än Cabomba carolina, som ytterst sällan fungerar utan CO2 och mycket ljus.

              Detta om du är kräsen...
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #22
                Ursprungligen postat av Krax
                Ja i ett akvarium där jag inte har några fiskar, inget filter och nästan ingen omrörning och ingen grus på botten. Där trillar bladen av och flyter. Men man får misshandla den ordentligt. Hur gör du?
                Min hornsärv klarar tom med det!!! Med energisparlampor dessutom !! OK, nån cm lergrus på botten (det röda som säljs på Södermalms Akvarieaffär...)

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                Arbetssätt...