Algfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Algfrågor!

    3,5 veckor sedan:
    50 liter. 2x11W lågenergilampor 10 h per dag. Ingen näring. 23-24 grader. Byter 15-20% i veckan.

    Vattenpest som ruttnar och tappar bladen nedifrån.
    Indisk Hygrophila som växer fint. Inga alger.
    Vattenspikblad som växer ordentligt. Inga alger.
    Cryptocoryne crispatula som växer. Pyttelite Trådalger och typ Staghorn.
    Anubias nana som växer. Pyttelite typ Staghorn.
    Windelöv. Ganska mycket typ Staghorn-, pensel-, skägg.

    2,5 veckor sedan:
    Tog bort vattenpesten som hade ruttnat bort. 50% vattenbyte. Började göda med PMDD. Hällde på rätt rejält. Algerna hade inte ökat.

    2 veckor sedan:
    Satte in 4x7W lågenergi. Gödde lite till. Växterna hade vuxit rejält. Algerna hade inte ökat.

    I går (hade inte sett karet på 2 veckor):
    Algchock! Växterna hade vuxit explosionsartat... MEN... det hade algerna också! Stoppade i i två otocinclus och 10 körsbärsräkor. Planterade två Hygrophila difformis. Bytte 50% vatten. Gödde.

    Indisk Hygrophila som växt 10 cm och fått massor av nya skott både på sidorna och från botten. Inga alger alls på de nyaste växtdelarna, varken vid botten eller högst upp. Ganska mycket av mörkgråa typ pensel-, skäggalger på de äldre växtdelarna. Inga röda toppar som före lampbytet.
    Vattenspikblad som växt ordentligt. Mycket mörkgråa typ pensel-, skäggalger på de äldre växtdelarna.
    Cryptocoryne crispatula. Helt inkapslad i MASSOR av mörkgråa typ pensel-, skäggalger.
    Anubias nana. Några blad fått alger som ovan på kanterna, andra inget alls.
    Windelöv. MASSOR av alger som ovan.

    Usch, har aldrig haft alger i det stora karet så jag är helt oinsatt...
    Kan algerna gå tillbaka och försvinna med rätt behandling, eller ska man kasta plantorna?
    Pensel-, skäggalger betyder tydligen mycket kväve? Vad är botemedlet?
    Kan nämna att karet var mörklagt en hel ljus-dag samt halva nästa för en vecka sedan pga strömavbrott.

    Bilder på eländet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: cryptocoryne+alger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 362,1 KB
ID: 2175605
    Klicka på bilden för större version

Namn: vattenspikblad+alger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,6 KB
ID: 2175606
    Senast redigerad av *Ulrica*; 20 January 2007, 12:04.
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    #2
    Ja, sen är det en hel del alger på stenarna och lite på gruset också...

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Blir förvirrad....

      Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
      Ja, sen är det en hel del alger på stenarna och lite på gruset också...
      Vet inte om jag missat något men jag har aldrig haft annat än Aqutan och Nitrivec i karet vid vattenbyte. Har haft karet igång sedan mitten på november 06. Har ännu inga problem men vet ju inte om de kan dyka upp. Vad är det ni göder och med vad? Och varför?
      Om det är växter så ansåg min zoohandlare att växtgödning endast är till för växtakvarier. Antar att det finns delade meningar.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av Malinitzi
        Vet inte om jag missat något men jag har aldrig haft annat än Aqutan och Nitrivec i karet vid vattenbyte.
        Jag har aldrig haft i de medlen...

        Ursprungligen postat av Malinitzi
        Vad är det ni göder och med vad? Och varför?
        Om det är växter så ansåg min zoohandlare att växtgödning endast är till för växtakvarier.
        Jag göder med PMDD för att växterna ska trivas bättre och på så sätt få algerna att trivas sämre. Hur och varför PMDD fungerar låter jag någon annan svara på (sök på PMDD så hittar du massa info) men det fungerar i alla fall!
        Jag vet inte vad din zoohandlare definierar som växtakvarie... men bara för att man har lite växter betyder väl inte det att man måste sköta dem sämre än om man skulle ha mycket växter?

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Förmodar...

          Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
          Jag har aldrig haft i de medlen...


          Jag göder med PMDD för att växterna ska trivas bättre och på så sätt få algerna att trivas sämre. Hur och varför PMDD fungerar låter jag någon annan svara på (sök på PMDD så hittar du massa info) men det fungerar i alla fall!
          Jag vet inte vad din zoohandlare definierar som växtakvarie... men bara för att man har lite växter betyder väl inte det att man måste sköta dem sämre än om man skulle ha mycket växter?
          att han menade växtakvarier för drivning av plantor till försäljning. Men det verkar som om alla har sina medel och får olika resultat.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Jag har startat en ny tråd om detta algproblem där algerna finns i närbild.

            Snälla någon - hjälp mej, hur ska jag bli av med dem?

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              gödningen har varit svajig man får försöka hålla gödnings intevallerna jämna och stadiga, vid typ vattenbyten man kan tyvärr inte hälla på en gång och mycket, jämnt och stabilt är gödningens ao.
              Vattenbyte 25-40% fulldos 10ml gödning av varje sort till 100liter vatten oavsett tankens storlek

              250 liters akvarium skall då ha 25ml gödning efter vattenbyten.

              Det du får göra nu är att ta bort infekterade blad och byta vatten och ge gödning i det rätta mängderna. och försöka hålla det stadigt.

              Lycka till
              Senast redigerad av peterhaack; 21 January 2007, 11:23.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Ursprungligen postat av peterhaack
                gödningen har varit svajig man får försöka hålla gödnings intevallerna jämna och stadiga, vid typ vattenbyten man kan tyvärr inte hälla på en gång och mycket, jämnt och stabilt är gödningens ao.
                Vattenbyte 25-40% fulldos 10ml gödning av varje sort till 100liter vatten oavsett tankens storlek
                Funderar lite på det där med gödningsintervaller..
                just nu verkar mina växter trivas med 2 dubbla pulser i veckan, ett vid vattenbyte och ett i mitten på veckan. Är det bättre/lika bra/sämre om jag skulle ta och göda 1 fulldospuls 4 ggr i veckan i stället??

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Fortsätt som du gör med din gödning Battalion men ju mer växt massa desto mer gödning se bara till att "nolla" dina värden med ett vattenbyte, fördela doseringarna jämnt under veckan med dina fulldoser ist för att ge mer ena dagen.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Mamma / Du säger att du haft strömavbrott,kan det vara så att ditt filter dött ?
                    Eftersom svajiga vattenvärden gynnar alger kanske det är en del av förklaringen.

                    Min erfarenhet vad gäller alger (ej expert) är att feta och väl fungerade filter samt regelbundna vattenbyten och gödning håller tillbaka algerna.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      • June 2006
                      • 682

                      #11
                      Ursprungligen postat av albjohn
                      Mamma / Du säger att du haft strömavbrott,kan det vara så att ditt filter dött?
                      Ja, det kan vara så... i den andra tråden skrev jag att min pv rengjorde filtret "mycket noga i kranvatten" under strömavbrottet....

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Fortsätt som du gör med din gödning Battalion men ju mer växt massa desto mer gödning se bara till att "nolla" dina värden med ett vattenbyte, fördela doseringarna jämnt under veckan med dina fulldoser ist för att ge mer ena dagen.
                        Hmm, nu hänger jag inte med alls
                        Du säger först att jag ska fortsätta som jag gör och sen att jag ska sprida ut det


                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ja ser att det blev fel men du skall fortsätta som du gör klart! =O)) sorry
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            #14
                            haha ok vart lite fundersam

                            Så, då kommer den självklara följdfrågan: Varför är det bättre att fortsätta som jag gör än att sprida ut det?

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #15
                              Och en fråga till när jag ändå är på G
                              När jag får större växtmassa och måste utöka gödningen, är det då bättre att jag ger tredubbel 1 gång i veckan och dubbel 1 gång. Eller 2 dubbla och en enkel?

                              /Hans
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              Arbetssätt...