Seachem Flourish Excel som algbekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Seachem Flourish Excel som algbekämpning

    Hej
    Läste precis en tråd på aquatic plant central om Seachem Flourish Excel som algbekämpningsmedel. Man överdoserar tydligen 2-3 gånger i en till två veckor och blir av med de mest svårhanterade alger.
    Någon som provat detta?
    Här är tråden:
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Verkar inte vara någon som provat. Är det någon som vet var man kan köpa det?

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      tror det finns en butik i stockholm som säljer detta men minns inte exakt vilken om det kanske var akvarielagret, nja där e nog ngn som vet =O)

      Senast redigerad av peterhaack; 06 December 2006, 07:20.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Jag har köpt mitt på Akvarielagret, ring dem så fixar de det över dagen via post. Har inte behövt att prova det som algbekämpningsmedel, ..än.
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Tack! Jag har mailat akvarielagret.
          Piscator: Är du nöjd med excel som kolkälla?
          /Peter

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            Nja, som kolkälla uppfyller Excel det som Seachem själva säger dvs "inte lika bra som CO2" men jag har i och för sig inte använt CO2 så jag har inget att jämföra med . Växterna ser ut att må mycket bra och växer fint, syrebubblor uppstår dock bara efter vattenbyte och det tillskott av CO2 som jag antar att det innebär. Men då håller jag mig på rekommenderade doser av både Excel och PMDD, tillför även MgSO4 för att höja Kh.

            Jag har alltså inte försökt att boosta tillväxten genom att t.ex. dubbla Exceldosen..

            Att jag skriver "Nja" i början beror främst på priset, mitt växtakvarium är på 310 liter och det blir dyrt i längden med kol via Excel.
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Ja det var ju inte gratis direkt, 120 spänn/250 ml. Tänkte testa ändå med dubbel dos mot alger. Jag har fått en skum sort som jag inte blir klok på vad det är. Trivs växterna extra bra så är det ju bara att hurra. I julhelgen gör jag om karet till lowtech så det blir bara en månad med excel om all går vägen.

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Ursprungligen postat av Piscator
                Nja, som kolkälla uppfyller Excel det som Seachem själva säger dvs "inte lika bra som CO2" men jag har i och för sig inte använt CO2 så jag har inget att jämföra med . Växterna ser ut att må mycket bra och växer fint, syrebubblor uppstår dock bara efter vattenbyte och det tillskott av CO2 som jag antar att det innebär. Men då håller jag mig på rekommenderade doser av både Excel och PMDD, tillför även MgSO4 för att höja Kh.

                Jag har alltså inte försökt att boosta tillväxten genom att t.ex. dubbla Exceldosen..
                Väcker denna tråd igen...

                Jag har nu kört burken utan Flourish Excel i drygt tre veckor, idag gjorde jag ett lite större vattenbyte på ca. 40% och växterna bubblar. Med det menar jag inte att bubblor fastnat på bladen utan att "strålar" av bubblor kommer fram här och där!

                I samband med vattenbytet tillförde jag PMDD, ca. 30% mer än rekomenderad dos. Det är lite mer än jag gav när jag körde med Excel. Har även tillsatt en msk K2SO4, vilket jag inte gjort tidigare.

                Det faktum att växterna bubblar utan extra CO2 från Seachems Excel gör mig tveksam på hur effektivt det verkligen var?

                Finns det fler som har erfarenhet av Flourish Excel?
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det faktum att växterna bubblar utan extra CO2 från Seachems Excel gör mig tveksam på hur effektivt det verkligen var?
                  Seachem Excel är en aldehyd, en kolförening, som växterna tar upp direkt utan att behöva använda fotosyntesen. Excel är alltså inte "flytande CO2". Kolet är redan i rätt form så växten behöver inte pilla bort dom där syreatomerna från koldioxidmolekylen för att få kolatomen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • wlappis
                    • December 2006
                    • 200

                    #10
                    Zookompaniet säljer det såg jag .kanske kan vara något att testa.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Defdac: en aldehyd? Inte en acetat som det sas förr, alltså? Vet du exakt vilken?

                      (Att det är en aldehyd är extra intressant eftersom det i så fall återigen ansluter till "döda alger med socker" grejen: glukos är en aldehyd, och tas upp aktivt av åtminstone djur)
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ja det är tydligen glutaraldehyd. Här kan man läsa en tråd där "Allen" har använt det ganska länge och berättar om olika nivåer som funkar och när olika känsliga växter börjar ta skada:
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Glutaraldehyd?!?

                          Ja se på f-n: http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde

                          Det var ju ännu intressantare.

                          Glutaraldehyd är giftigt, och används som kalldesinficering i sjukvården. Jag tror det är dags att göra lite försök med glukos.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #14
                            Vad krävs för att omvandla kolhydrater till CO2?
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jästbakterier =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...