Limnophila sessiflora.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus23
    • April 2002
    • 46

    Limnophila sessiflora.

    Har precis köpt några krukor av L.Sessiflora. Varje kruka innehåller hur mänga stänger som helst. Ska man sära på stängerna eller ska man plantera dem som grupp eller kan man göra som man vill? I så fall, fördelar resp nackdelar med de två tillvägagångssätten?
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Det bästa är nog att dela upp dem och plantera dem var för sig, men det beror på om du har fiskar som gräver upp dem mm. Du måste förnya beståndet hela tiden (när de växer upp till ytan och bladen längst ner på stjälen försvinner) annars kommer de gå ner.

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Jag brukar plantera mina i små buntar på 3-4 stycken. Sen kan man kapa till dem så att de som är längst fram är lägre än de bakom, lite snyggare direkt från början.

      Jag tycker att det är bökigt att få stänglarna att hålla sig kvar nere i gruset när man planterar dem var för sig.

      Limnophilan växer som ogräs, så man får rycka upp dem och plantera om topparna med några veckors mellanrum, annars blir de risiga.

      Jag ska testa att plantera mina vattenpest, Elodea Densa, i en liten kruka med grus, som jag placerar ovanpå bottensanden. De växer ännu fortare,så dem måste jag korta ner varje vecka och det blir grisigt när jag måste rycka upp dem ur bottengruset varje gång. De verkar aldrig få några riktiga rötter heller, tar upp näring med bladen tydligen. Så det borde ju fungera.
      De är ju så snygga, så jag vill inte göra mig av med dem heller trots all extra jobb.

      Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • Marcus23
        • April 2002
        • 46

        #4
        Ett litet problem är bara det att växterna står helt inlindade i sådan där gul mineralullsliknande massa. Innan plantering försökte jag ta bort så mycket av den massan som möjligt men då slet jag bara söner växterna så det blir nog svårt att sära på dem.

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Ett litet problem är bara det att växterna står helt inlindade i sådan där gul mineralullsliknande massa. Innan plantering försökte jag ta bort så mycket av den massan som möjligt men då slet jag bara söner växterna så det blir nog svårt att sära på dem.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Du kan klippa av hela bunten ovanför mineralullen. De växer lika bra ändå.

          Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Du kan klippa av hela bunten ovanför mineralullen. De växer lika bra ändå.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Problemet med alldeles ny sessiliflora från Tropica är att det ofta är en pytteliten klase med "mini"-sessiliflora. Kapar du dessa längsmed knäna tror jag dom får en lite för vass start i sin nya miljö och dom små stängslarna blir lite luriga att plantera.

            Jag skulle nog bara försökt pilla bort all ull, försökt separera några stängslar och planterat dom med lite mellanrum så att dom inte skymmer varandra.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Marcus23
              • April 2002
              • 46

              #7
              Eftersom jag redan har planterat växterna så låter jag dem växa till sig ett par veckor. Sen när jag gallrar försöker jag sära på dem och plantera dem lite glesare. Det blir nog en hyfsat bra kompromiss. Tack för alla svar.

              Kommentar

              Arbetssätt...