bilder på mina fula växter- orsak??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #16
    Ursprungligen postat av andreassofus
    andmaten har jag testat att ta bort förr utan gott resultat.. dom kommer tillbaka ganska snabbt om man säger så brukar ta bort massor varje gång jag byter vatten, men ja ska försöka en gång till..
    jag har lyckats stt få bort andmat med hjälp av stark ytvattenrörelse
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ett 50%-igt vattenbyte "nollställer" näringsnivåerna på så sätt har du alltid en garanterat fullgod gödning när du byter vatten. Vi pytsar i bra mycket mer än fulldos i våra akvarier med mycket växter, tre gånger per vecka. Kör inte med någon CO2...

      Hornsärv är väl också en riktig Nitratsugare? Eller hur var det nu?

      Vattenbyten varannan vecka är väl inte sådär jättebra om man vill ha snygga växter. Byt oftare istället. Vattenbytena är mestadels till för växternas skull skulle jag vilja påstå. Vackra växter gör ju att hobbyn blir lite roligare.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #18
        Ursprungligen postat av Lenmar
        Vattenbyten varannan vecka är väl inte sådär jättebra om man vill ha snygga växter.
        Det beror på, jag göder ingenting utan byter liiite vatten varannan vecka och växterna trivs jättebra. Med lagom mycket fiskar, lagom små vattenbyten och enkla växter så funkar det jättebra, då får växterna den näring de behöver utan att man behöver tillsätta extra.
        Min zoon

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          lenamar,, du menar att hornsärven tar upp all nitrat så att det inte räcker till dom andra växterna?
          kan ju kanske börja med små vattenbyten varje vecka istället.. men jag tror jag har läst på flera ställen att vatenbyten inte är bra för växterna..men jag kan ha fel.. är totalt grön när det gäller växter
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #20
            Ursprungligen postat av Nitra98
            Det beror på, jag göder ingenting utan byter liiite vatten varannan vecka och växterna trivs jättebra. Med lagom mycket fiskar, lagom små vattenbyten och enkla växter så funkar det jättebra, då får växterna den näring de behöver utan att man behöver tillsätta extra.
            jag har läst din tråd om ditt "växtkar" och det funkar ju väldigt bra för dig utan pmdd. konstigt att det ska va så olika.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Kolla in på min zoon och se mina kar, jag byter 50% varje vecka i alla kar och göder med dubbel dos PMDD varje dag. Men å andra sidan kör jag med co2 med, så det är inte riktigt samma sak.
              I mitt 100 liters byter jag väldigt sällan vatten, lite fiskar ingen direkt tillväxt på växterna som annars är väldigt fina. I alla mina kar är det minimalt med alger, nästan obefintligt.
              Slänger ca en spann med växter i veckan från dessa kar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #22
                Jag har också haft windelöv, den såg för j****g ut i mitt 350l diskuskar, men när jag satte den i mitt 100l fick den spel och började växa och vara fin.
                Då gav jag inte någon gödning alls men vattnet var svalare ca 25 grader ljuset närmare, kan inte komma på någon mer skillnad.
                jag har mycket nitrat i vattnet.
                Jag är ingen växtexpert, ger bara tips
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #23
                  ansjo, häller du i dubbel dos pmdd varje dag för att du kör med co2 eller?
                  ska kolla på din zoon.

                  solbacka, jag tror oxå att jag har ca 25 grader i de akvariumet men jag har inget nitrat test så ja har ingen aning om jag har mycket eller lite nitrat.. går det att påverka?
                  jag är absolut ingen växtexpert så jag är glad för varje tips jag får.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Jodahl
                    • March 2005
                    • 298

                    #24
                    50% vb/v gäller om du göder enligt Estimative Index, EI. Kort förklarat innebär det att du säkerställer att inte få för höga eller snett fördelade näringsnivåer. Sök på estimative index så hittar du massa info. Så stora vattenbyten kan dock vara en nackdel om du inte kör med CO2 eftersom du då får svängande CO2-halt och det triggar alger. Drabbades själv av massa tofsalger när jag slutade med CO2 och fortsatte med stora vb, har därefter gött med PMDD och bara bytt 5-10% vatten / vecka. Men som du märker har nästan varje akvarist sin egen gödnings/vb filosofi så du får prova dig fram.

                    Använder du CO2 behöver du generellt sett mer PMDD, men man kan säga att en dos i veckan är väldigt lågt, dom flesta göder mer skulle jag tro.
                    220 liter växtsoppa.
                    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                    Aquarelle 0,3 W/liter

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #25
                      ok, nej jag har ingen tillsatt co2, bara när jag pratar med fiskarna ska ta o kolla upp estimative så får jag se vad det är för något.. men jag orkrar inte hålla på med massor av jobb bara för att få växter som trivs.. det ska inte behövas tycker jag.
                      tillsätta pmdd en gång i veckan kan jag gå med på, men om det inte hjälper kanske ja får testa något annat..

                      hur lång hållbarhet har pmdd som är utblandat med vatten? jag har nämligen lite kvar sen förra gången, och det var nog i våras tror jag.
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Hornsärv är väl också en riktig Nitratsugare? Eller hur var det nu?
                        Yep! Det kan vara svårt att ha väldigt snabbväxande växter som hornsärv i samma akvarium som väldigt långsamväxande sådana som javaormbunke.

                        Det finns två olika sätta att ge växterna näring:
                        1. En fulldos PMDD + 50%-iga vattenbyten varje vecka.
                        2. Emå vattenbyten + fiskmat och lite PMDD vid bristsymptom.

                        Det är ingen bra idé att bara dosera bara en av vätskorna. Får växterna inte tillgång till alla näringsämnen kan de inte heller konsumera de ämnen som finns tillgängliga.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #27
                          batski,, vilket av sätten skulle du föredra i mitt akvarium?
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Jag kör själv low-tech. Alltså små vattenbyten-metoden. Det är sällan som jag behöver tillsätta PMDD numera, utan växterna klarar sig med den näringen som skapas av fiskmaten/bajset/andningen.

                            Men det kan vara lite knepigt i början. Hur länge har ditt akvarium varit igång?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #29
                              Måste bara fråga vad det är för yngel i yngel burken??
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av andreassofus
                                ansjo, häller du i dubbel dos pmdd varje dag för att du kör med co2 eller?
                                Japp, och för att inte få bristsymptom på mina växter som jag hade i början på min co2 karriär
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...