Nu har det hänt igen och jag blir så jä**a *ö*****ad!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #31
    Jag har nu haft några dagar på mig att fundera över detta med akvarieväxter och även fiskar. Tror att det jag var inne på vid ett tidigare inlägg är väldigt nära sanningen, de flesta akvarister är vana vid att både fisk och växter vantrivs och dör. De tycker att detta är normalt, att det är så det är att ha akvarium och möjligen testar de någon gång ibland att hälla i lite medicin och gödning som affären rekommenderar.

    Det är såhär en normalkund ser ut för akvarieaffären och de förutsätter att de få kunder som vill ha ut något mer av sin akvariehobby än en dekorativ och m.e.m. levande ljuskub själva skaffar sig relevanta kunskaper. Det är heller inte så säkert att affären har särskilt mycket kunskap om det de säljer eller att kunskapen bara gäller delar av sortimentet. Kanske är det till och med så att de är tvungna att slira lite på etiken för att överleva, 30 guldfiskskålar i veckan blir en del klirr i kassan..

    Som Kjell påpekar är inte medlemmarna på Zoopet ett representativt tvärsnitt över svenska akvarieägare. Här finns de akvarister som söker kunskap och som värnar om sina djur. Men normalakvarieägaren har nog sitt akvarium som ren dekoration. Som en krukväxt ungefär. Ser det visset ut så kastar man och köper nytt.

    För min egen del inser jag att kunskap är den enda lösningen. Ge mig ett år till som akvarist och försök sedan att lura på mig en "akvariekaktus" så får ni se..!
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Tror att det jag var inne på vid ett tidigare inlägg är väldigt nära sanningen, de flesta akvarister är vana vid att både fisk och växter vantrivs och dör. De tycker att detta är normalt, att det är så det är att ha akvarium och möjligen testar de någon gång ibland att hälla i lite medicin och gödning som affären rekommenderar.
      Tror att du har helt rätt vad gäller växterna men tycker nog inte att det är riktigt så illa för fiskarna.
      Det har faktiskt gjorts undersökningar (om än inte färska) som visade att 50-60% slutade med sitt nyinköpta akvarie inom ett år.
      Den absolut vanligaste orsaken till att folk la ner akvariet var växterna - dvs att de växter man inte ville ha (dvs algerna) växte så det knakade, medan de man ville ha (dvs plantorna) inte trivdes alls.
      Däremot var döda fiskar en rätt ovanlig orsak och dessa fall kunde ofta härledas till för snabb uppstart - men kom man väl över de första 4-6 veckorna så var det växterna som var det stora problemet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Adamzon
        • October 2005
        • 342

        #33
        Jag tror på trappstegs principen även när det gäller detta, Dvs. Från marken till första trappsteget är det långt, och jäkligt knivigt att ta sig upp på. Det är långt och det är ganska krävande. (Te.x Skattkistor/Dykare/bilar! med bubbor) Men att när du väl har kommit upp på första trappsteget så har du den kunskap som krävs för att bli intresserad av nästa trappsteg, som inte alls är lika långt till, och som inte alls är lika krävande som steg 1 och så följer de nästkommande trappstegen också. Te.x När du väl har börjat bli insatt i Co2, Växtgödning, PPM, Fosfat, KH, Substrat, Mist och Herr oberbyrs tekniska tankar så är det inte alls lika svårt att få papegojbladen att skjuta fotosyntes som när du stog på trappsteg 1 med din guldfiskskål flin*

        /Adam
        Senast redigerad av Adamzon; 27 November 2006, 11:12. Anledning: förtydligande
        240 L Amerika, med BTN
        54 L Slaffs, med BTN
        350 L Växter
        45 Liter (extra akvarie)
        120 Liter lek
        144 Liter KUBEN



        Mvh: Adam Madsen
        Lidköping
        http://blog.temabild.se

        www.plantswap.se/forum/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av Adamzon
          Jag tror på trappstegs principen även när det gäller detta, Dvs. Från marken till första trappsteget är det långt, och jäkligt knivigt att ta sig upp på. Det är långt och det är ganska krävande. (Te.x Skattkistor/Dykare/bilar! med bubbor) Men att när du väl har kommit upp på första trappsteget så har du den kunskap som krävs för att bli intresserad av nästa trappsteg, som inte alls är lika långt till, och som inte alls är lika krävande som steg 1 och så följer de nästkommande trappstegen också. Te.x När du väl har börjat bli insatt i Co2, Växtgödning, PPM, Fosfat, KH, Substrat, Mist och Herr oberbyrs tekniska tankar så är det inte alls lika svårt att få papegojbladen att skjuta fotosyntes som när du stog på trappsteg 1 med din guldfiskskål flin*
          /Adam
          Jodå det stämmer säkert men en förutsättning för att det skall funka är ju att den föraktfulla attityden många har mot de som de anser sig stå på en lägre nivå.
          Skriver man här i forumet att man har skattkistor, dykare, bilar i sitt akvarium är risken stor att man blir utsatt för spott och spe. Många fnyste åt det akvarium som ungdomarna i MAF ställde ut på deras utställning nyligen och tyckte det var bedrövligt att en seriös förening ställde ut ett sådant akvarium. Visst ett sådant akvarium skulle jag kanske inte själva vilja ha, men inte desto mindre var det jäkligt fräckt och det fick garanterat många ungdomar som besökte utställningen att börja med akvarium. Detta är ju jättebra och det akvariet var säkert ett av de akvarium som gjorde allra bäst reklam för akvariumhobbyn och fiskarna mår ju definitivt inte heller dåligt av att vara i en sådan miljö.

          På alla nivåer finns det ofta ett förakt mot sådana som man anser vara mindre kunniga och att kalla folk för "ciklidfånar" (se ovan) eller vara föraktfull mot sådana som inte håller med om de senaste "rönen" vad gäller akvarieväxter är ju inte heller något som direkt stimulerar folk att ta sig "upp" ett trappsteg till.

          Jag pratade för något år sedan med Claus på Tropica och han berättade att de då hade ca. 150 olika växter i sitt sortiment. De sålde i och för sig hyfsat bra i Sverige men det var oerhört få arter som såldes. Har för mig att Sverige var det land dit det såldes minst antal arter (bara 25 olika eller något sådant).Jag frågade grossisten i Sverige varför de inte tog in fler och fick till svar att de gånger de försökt ta in udda så hade de fått sålt alldeles för få. Jag frågade några affärer varför de inte breddade sitt sortiment. De menade att de nog också försökt men att ovanliga växter (som ofta koster lite mer än standardväxterna) var det dels väldigt få som var intresserade av och de nördar som ändå var det, de ville inte betala något utan tjötade bara om att dessa växter gick att köpa billigare på internet. Så vad blir kvar i affärerna - det som är lönsamt vilket är de 10-15 vanligaste växtarterna.
          Det går ju trots allt att sälja mycket udda, ovanliga och dyra fiskar i Sverige och Sverige är det land i världen (satt i relation till befolkningen) där det säljs särklassigt mest BTN-bakgrunder. Så visst finns det en marknmad för udda och dyra saker - men uppenbarligen inte för växter.
          Så är det då enbart affärernas fel att det säljs så lite och dessutom ofta olämpliga växter i affärerna.

          När får vi se dessa växtfanatiker ordna en utställning, bilda en förening och arrangera möten för att sprida intresset. Klaga i forum över usla affärer och över ciklidfånar lyfter knappast växtakvaristiken ytterligare ett trappsteg.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

            Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).

            Så jag ser inget verklighetsförankrat i det du säger Kjell.

            Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.

            Jag lovar dig. Finns en HC-kruka med i paketet så ryker den direkt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Och visst har vi växtnissar gjort något åt detta. Ett förvånansvärt livligt forum där man annonserar gratis har nyligen dykt upp och där man arrangerat en växtpool och växtdatabas.

              Jag själv reser runt och håller föredrag till bensinkostnadspris och folk säljer PMDD privat.

              Vi skriver artiklar och hjälper nybörjare så gott vi kan med videofilmer, databaser och bilder (som vi inte får lägga in här). Vi entusiasmerar med att visa våra projekt och bedövande vackra bilder.

              Vi rotar fram länkar där man kan köpa billiga CO2-paket och ännu mer inspiration iform av ADA-kataloger och tävlingsbidrag i en aldrig sinande sinande inspirationsflöde.

              Det märks på efterfrågan, men det återspeglas inte i affärerna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #37
                I denna tråd så har ni krossat en illution jag byggt upp!

                Piscator skrev:
                Som Kjell påpekar är inte medlemmarna på Zoopet ett representativt tvärsnitt över svenska akvarieägare. Här finns de akvarister som söker kunskap och som värnar om sina djur. Men NORMALAKVARIEÄGAREN har nog sitt akvarium som ren dekoration. Som en krukväxt ungefär. Ser det visset ut så kastar man och köper nytt.

                Jag som trott och hoppats på att de flesta vill göra det bästa för sina akvariefiskar! (och växter) Hmm. Jag tycker det är många som är här inne på zoopet,, både registrerade och oftast ännu fler gäster...
                Det första jag gjorde efter akvarie kom i huset (först litade jag på akvarieaffären) vara att söka info på internet. Biblioteken har tyvärr oftast bara gamla böcker...

                Men men visst får man höra av vänner och bekanta att det bara är att spola ner fiskarna när man tröttnar, (då brukar jag berätta vad en diskus kostar) eller att fiskarna anpassar sig (då brukar jag be de stoppa in sitt barn i ett köksskåp och ta fram det efter 10år så ska vi få se hur stor han är! ).
                Sedan det med skepp, skattkistor och dyl. uppskattas mycket av barn/unga. Min 9 åring dyker hyllan med dessa saker när de följer med mig i en akvarieaffär. Jag brukar säga att vi kan ordna ett akvarie till dig så får du ha sådannt där... ännu har han inte nappat
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

                  Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).

                  Så jag ser inget verklighetsförankrat i det du säger Kjell.

                  Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.

                  Jag lovar dig. Finns en HC-kruka med i paketet så ryker den direkt.
                  Pratade med en affär om just detta i förra helgen och han sa att problemet är att växter ofta av praktiska skäl säljs i fempack till affärer och har affären fått in en beställning från en kund så får de sålt 2 till denne och sedan blir de inte av med de resterande 3 och då går det med förlust. Just denna affär satsade ändå på växter men han gjorde det genom att ta in just mixade växtpaket (tror det var Tropicas) - då fick han ofta in lite ovanliga växter till ett vettigt pris (även om han i förväg inte visste vilka det var) samtidigt som det bara var någon enstaka av varje.

                  Om nu det som jag skriver inte är verklighetsförankrat så kan man ju också fundera över varför inte ens internethandel av växter i Sverige har slagit - det funkar ju i andra länder.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Adamzon
                    • October 2005
                    • 342

                    #39
                    Jag håller med Kjell i citatet att det blir för dyrt för affärerna att ta hem åt en kund. Jag har själv frågat vid ett flertal tillfällen om min lokala zoobutik kan ta hem Javamossa av någon art, och har då fått svaret. Nja, det kostar förmycket vettu.....

                    Så jag ser 2 lösningar på detta,
                    1: Utbilda Butikspersonalen ytterligare som i sin tur får utbilda oss köpare (åtminstånde med lite lappar om arter, skötseltips och vad växten passar till)
                    2: Ta hem ett större sortiment och annonsera på sin butikshemsida att "nu har vi växten DefKjell inne, passa på att köp dina exemplar innan dom tar slut"

                    För visst är butikerna mycket dåliga på att sätta upp dessa Art-lappar, och inte minst annonsera....


                    /Adam
                    240 L Amerika, med BTN
                    54 L Slaffs, med BTN
                    350 L Växter
                    45 Liter (extra akvarie)
                    120 Liter lek
                    144 Liter KUBEN



                    Mvh: Adam Madsen
                    Lidköping
                    http://blog.temabild.se

                    www.plantswap.se/forum/

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

                      Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).

                      Så jag ser inget verklighetsförankrat i det du säger Kjell.

                      Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.

                      Jag lovar dig. Finns en HC-kruka med i paketet så ryker den direkt.
                      Av alla kunder med akvarie-relaterat ärende som besöker en butik per dag, hur många tror du det är som är som du? (Eller som jag, som lagt ganska många tusen bara på malar)
                      Visst, om alla här på zoopet tex, skulle handla i SAMMA affär, oj vad den affären skulle tjäna på att ta hem även ovanligare saker! Men nu är vi utspridda över landet och bara några få av oss handlar på samma affär, resten är familjen "jag vill ha en slöjstjärt i en skål"... Affärerna tjänar inget på oss fantaster, vi är för få på varje ställe, de måste plocka in pengarna på familjen slöjstjärt!

                      Du är kunnig och vältalig, men nu tycker jag du utgår bara från dig själv och räknar med att alla är som du. Kjell talar av erfarenhet, han har gjort det här i verkligheten.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Du är kunnig och vältalig, men nu tycker jag du utgår bara från dig själv och räknar med att alla är som du
                        Hur menar du att jag bara utgår från mig själv?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #42
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.
                          Det där menar jag, jag betalar också gärna för sånt jag vill ha men "standardkunden" gör nog knappast det. Du vet, "slöjstjärtsfamiljen" jag nämnde, de vill nog oftast ha billigast möjliga.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Aha ok, ett missförstånd.

                            Jag talar också utifrån en stor erfarenhet med den kontakt jag fått med alla växtakvarister jag träffat under de föredrag jag håller samt från nätet, både inom och utomlands. Jag kan tydligt se behoven och bristerna i affärernas sortiment. Inte utifrån enbart mitt eget perspektiv.

                            Men det är väl så enkelt som att det här med undervattensväxter är alldeles för litet *shrug*.

                            Det är bara så trist när man går omkring i zooaffärerna och inser att man kunnat spendera några hundralappar bara dom hade inne dom där nya gödningarna/utrustningen/växterna man gått och suktat efter.

                            Förresten är alltid alla växter i den här staden precis samma pris oavsett art, så att skylla på att vissa saker är för dyrt verkar lite märkligt.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #44
                              Om nu inte affärerna vågar satsa på lite ovanligare växter, hur kommer det sig då att de vågar satsa på växter som inte är aktvarieväxter?

                              Jag köpte i alla fall min växt just för att den såg lite ovanlig ut. Sedan visar det sig att det inte är en vattenväxt, hur ska jag (läs kunderna) våga satsa på en ovanlig växt en gång till? Affärerna gör ju själva så att man inte vågar satsa på det ovanliga genom att istället sälja det odugliga!! Men frågan är ju om felet verkligen ligger hos de enskilda affärsinnehavarna, är det inte så att de beställer vad grossisterna erbjuder? Knappast är varenda zoobutiksägare fena på akvarieväxter, men det borde man kunna kräva av växtleverantören att vara.

                              Zoobutikerna och deras leverantörer har redan förstört sin egen marknad vad det verkar, varför skulle det annars vara svårare att sälja ovanliga växter i Sverige än på andra marknader?
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Och visst har vi växtnissar gjort något åt detta. Ett förvånansvärt livligt forum där man annonserar gratis har nyligen dykt upp och där man arrangerat en växtpool och växtdatabas.
                                Jag själv reser runt och håller föredrag till bensinkostnadspris och folk säljer PMDD privat.
                                Visst ni växtnördar har blivit ännu nördigare genom att starta ett än mer specialiserat forum än Zoopet. Zoopet når man bara en liten begränsad klick intresserade (några tusen om dan) men ert forum når ändå betydligt färre.
                                Ni hade nått oerhört många fler om ni hade blivit goldisar här och lagt in foton på snygga växtakvarier och sålt växter i Zoopets annonsbörs.
                                Ni hade nått mångdubblet fler om ni hade vidgat era vyer ännu bredare än Zoopet - genom att anordna utställningar, göra en tidning, bilda en förening som arrangerar egna möten.
                                Man vidgar faktiskt växtintresset minimalt genom att göra sig ännu mer specialiserad.

                                Detta skall definitivt inte ses som att jag är emot specialhemsidor (läs nördhemsidor) - tvärtom tycker jag som hobbyist att dom för mig är väldigt givande. Även om jag sällan deltar i diskussionerna på t.ex. ciklid och saltvattensguiden så tar jag regelbundet del av diskussionerna där och tycker definitivt att dom behövs. Så jag ser bara positivt på plantswaap men om man tror att ett sådant forum är det bästa sättet att få bättre utbud i sveriges akvarieaffärer då måste man vara en superväxtnörd

                                Skrivet av undertecknad som varit en akvarienörd i 30 år.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...