malawi, vattenbyte och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter120
    • December 2005
    • 70

    malawi, vattenbyte och PMDD

    Jag har struntat helt och hållet i biotopen och har inrett mitt malawi kar med en massa växter. Jag har till skillnad från många andra snälla malawis som inte rör mina växter. Nu till frågan, jag göder fulldos PMDD en gång i veckan och byter ca 40 % vatten i samband med det. Det jag har upptäckt är att växterna mår betydligt bättre då jag har varit lat och inte bytt vatten på ett par veckor. Dessutom får jag betydligt mindre cyano då. Fiskarna har klarat detta, men frågan är om de skulle klara det under en längre tid? Det ultimata vore om jag kunde byta vatten varannan vecka, eller kanske göra ett 10%igt vattenbyte varje vecka. Om nu fiskarna klarar det, hur gör jag med doseringen av PMDD? Kör jag på fulldos en gång i veckan även om jag inte byter lika mycket vatten? Kan man överdosera?

    För att ni kanske bättre ska kunna svara på mina frågor har ni här mina förutsättningar:

    - 200 liter kar med 19 stycken malawis (fullvuxna)
    - Ytterfilter 900 l/h
    - Doserar ca 1 matsked bikarbonat en gång i veckan
    - PH: ca 8
    - KH: ca 10
    - Ljus: 1 Philips aquarelle ljusrör + 1 grolux ljusrör (ljustid 10 timmar)
    - Växter:
    - Rikligt med vallisneria
    - relativt rikligt med javamossa
    - 1 javaormbunke
    - Finkornig sand
    - temp 26 grader
    - doserar 1 fulldos PMDD i veckan (20 ml KNO3, KH2PO4 resp. Nutrisi Mikro)


    Så, om det finns någon malawiexpert samt en växtexpert (defdac, du kanske ser det här ) som kan svara vore det guld! (ni andra får också gärna svara!)

    /Peter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kör jag på fulldos en gång i veckan även om jag inte byter lika mycket vatten?
    Absolut. Dosen är så snäll att det inte är några som helst problem, speciellt inte med ett KH på 10 som kan ta udden av t ex mikronäringen.

    Om växterna trivs super så är det sällan firrarna mår kasst.

    Vi börjar snacka potentiell överdosering som är skadlig för firrarna när man börjar häva i dubbla fulldospulser varje dag och gör marginellt med vattenbyten och har halvkasst med växter som kan ta ner näringsnivåerna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...