Bruna skott på hornsärv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin
    • November 2002
    • 37

    Bruna skott på hornsärv.

    Har ganska mycket hornsärv planterat i akvariet. Det brukar växa fortare än jag hinner ansa, men nu har alla skott helt plötsligt blivit brun-gula utan att jag gjort några förändringar i akvariet.
    Jag göder med tetras PlantaMin.

    Vad kan detta bero på?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur mycket hornsärv jamfört med akvarievolymen? Har den även slutat växa? Hur många fiskar? Hur stort akvarium? Temperatur? Hur mycket ljus (watt)? Vilken typ av ljus? Nitrathalt?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Karin
      • November 2002
      • 37

      #3
      1. Ganska mycket. Svårt att uppskatta. Ca 20% kanske.
      2. Verkar växa lite men betydligt långsammare än innan.
      3. Ungefär 30 st 1 cm svärdbäraryngel.
      4. 43 liter.
      5. 23 grader celsius.
      6. Två st lågenergilampor på 7 watt + skrivbordslampa med någon typ av litet lysrör på 11 watt.
      7. Har ingen aning om nitrathalt tyvärr.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        PlantaMin ska innehålla det viktigaste (järn, mn, kalium) utom fosfat och nitrat, men där borde alla dina välmatade yngel stå till tjänst. Nog med ljus har du absolut.
        Det sista skulle isåfall vara CO2-brist vilket skulle förklara att det växer lite sämre.
        Färgförändringen på skotten tror jag har mer med allt ljus att göra. Om jag inte uppskattar det helt fel så har du ganska mycket ljus, vilket kommer få din hornsärv att käka näring och CO2 i ganska stora mängder och kommer även leda till intensivare pigment. Min hornsärv är alltid rödbrunaktig då den kommer upp till lysrören där det är som starkast ljus.

        Mina chansningar blir alltså:
        *CO2-brist med avseende på växthastighet och ljusmängd och mängden hornsärv.
        *Vanlig pigmentförändring med avseende på ljusmängd.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...