Svardplanta behöver mer näring, men vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Svardplanta behöver mer näring, men vad?

    Jag har en svärdplanta som börjar att bli ful. Nu undrar jag vilket näringsämne den saknar. Jag kör 3st fulldospuls i veckan. Nutrisi, KNO3 och HKPO4. Var fjärde vattenbyta har jag i 12 droppar ferrogan. Jag har 2st ljusrampar med 4st 36W philips aquarelle i et 310liter kar. Det motsvarar 0,46W/liter vatten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0731.JPG
Visningar: 1
Storlek: 330,7 KB
ID: 2175456
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Ser ut att vara allvarlig brist på KNO3, dvs. både kalium och nitrat. Häll i dubbla fulldospulser varje dag - det är mitt förslag. Får du inte bort bristerna på nya blad (de gamla blir ju inte bättre med tiden) så ökar du bara doseringen ännu mer. Även om det "känns" mycket med det du kör nu, så ljuger växterna aldrig: får du brister så ligger du på ett rejält underskott istället.

    Rent allmänt: när du tvekar vilken näring som saknas, pytsa i av allting, dvs. hela pmdd. Detta gäller i och för sig även när du vet vilken näring som saknas: har du brist på säg fosfat och åtgärdar det med mer KH2PO4 så kan du få brist på nitrat det nästa du vet. Med exempelvis åtgärdad fosfatbrist kommer bl.a. näringsupptaget igång igen, och då blir nästa sak att åtgärda nitrat, sedan järn osv osv. Man kan jaga brister i det oändliga, med risk för att feltolka bristsymtom (vissa är ganska snarlika). Bästa åtgärd är därför att alltid dosera samtliga pmdd-komponenter oavsett brist.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      En total repetition av vad Patrik redan sagt:

      Främst K-brist tippar jag på. Mer KNO3 tänker man då, men börjar du göda med enbart mer KNO3 så kommer nästa brist och knackar på dörren. Får du en brist trots att du doserar allt så är det som Patrik redan sagt lika bra att dosera mer av allt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Dessa växter har varit fina fram till jag slutade med Co2 DIY. Jag tyckte att nivåerna var ostabila och jag började få toffsalgen på Bl.a. den stora Anubiasen och på mangroveroten. Är det så att jag kan minska syntomen av näringsbristerna genom att släcka ett av fyra lysrör?

        Så her såg det ut den 8:e augusti.

        Senast redigerad av Pannecke; 16 October 2006, 21:40.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Jag är allt annat än växtexpert.. men tar inte svärdplantor främst upp näring med rötterna och det ska gödas vid rötterna ? med ngn lämplig växtnäring som petas ner där ? Att Co2 o sånt är bra begriper jag, men tar de upp mycket järn o sånt via bladen ?

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Järn är mikronäring och behövs inte i sådana hiskeliga mängder som man trott tidigare (med eventuell reservation för folk med myyycket hårt vatten). Att peta i näringskulor med jord bland rötterna kommer inte att ge mycket bättre tillväxt, i vart fall inte pga av järn.

            Det är numera ett vetenskapligt faktum att akvatiska växter tar upp näring med bladen, vissa kan dock gynnas något extra av lite näring bland rötterna (se här). Men det är då fortfarande frågan om makroämnen som bör finnas där bland rötterna. Detta åstadkommes bäst med ett bra substrat (typ ADA Aquasoil), ej enbart med lite näringskulor här och var.

            Jag orkar inte leta reda på ursprungskällor just nu, men här och nedan har du en bra sammanfattning:

            Aquatic Plants Prefer Ammonium Over Nitrates
            Many terrestrial plants like peas and tomatoes do grow better with nitrates than ammonium [Ref 5]. Thus, some botanists assumed that aquatic plants would similarly take up and grow better with nitrates. However, actual experimental studies suggest otherwise.

            Scientists from all over the world have studied nitrogen uptake in aquatic plants under a variety of experimental conditions. I was able to locate published studies on 33 different aquatic plant species. Only 4 of the 33 species preferred nitrates.

            Aquatic Plants Prefer Leaf Uptake of Ammonium
            If aquatic plants preferred to get ammonium by root uptake from the substrate rather than leaf uptake from the water, their ability to remove toxic ammonia from the water and protect our aquarium fish would be questionable. Fortunately for hobbyists, aquatic plants seem to prefer leaf uptake of ammonium as opposed to sediment uptake [10].
            Senast redigerad av PatrikS; 17 October 2006, 06:42.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Är det så att jag kan minska syntomen av näringsbristerna genom att släcka ett av fyra lysrör?
              Absolut. Antingen mer näring eller mindre näringsupptag. Fint akvarium förresten!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Absolut. Antingen mer näring eller mindre näringsupptag. Fint akvarium förresten!
                Tack skall du ha, jag har jobbat lite för att få ett snyggt kar. nu rev jag upp bakgrunden för att den var knäckt på ett ställe där den var framvinklad 45 grader för att det skulle rymmas ett innerfilter. Jag skall nu försöka att skarva ihop denna snyggd så att jag får en jämnare bakgrund då jag kör med Ytterfilter.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                Arbetssätt...