Väteperoxid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    #16
    Det låter ju enkelt. Har läst att man ska ha en bit bly i också...Fattar inte riktigt varför, eller är det för att hindra för mycket peroxid att komma ut?

    Något har iallafall hänt med algerna. Eller rättare sagt vissa av ställena jag sprutat väteperoxid på. På en del växtersblad har algerna gått från grova svartgrå till att vara rostrött hårliknade. De sitter lika hårt fast på växtensblad. Jag har rensat av de växter som växer fort, men jag har alger på några riktigt långsamma växter som jag helst inte vill riva av bladen från. Grumset är tillbaka idag, så jag vet inte riktigt varför det var finare igår kväll.
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Blyet (eller silver- eller platina-tråd) är en katalysator, den får peroxiden att falla sönder snabbare, så det doseras mer peroxid till akvariet. Har du ett stort akvarium kan det kanske behövas, men som sagt till småakvarier som mitt blev det lite mycket även utan katalysator...

      De alger som blivit rostgrå är troligen döda eller döende, det är så rödalger som dött ser ut. Du kommer snart att märka om de tänker färga upp igen eller om de är döda.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Man kan låta en hembyggd oxydator släppa ut syrgas till en reaktor genom att låta hålet sitta upptill. Man kan även göra som med mäsk-Co2 att ha en flaska utanför akvariet och leda ner syrgasen genom en slang till en reaktor, det har funkat mycket bra för mig, men man ska komma ihåg att syre är mycket sämre på att lösa sig i vatten än vad Co2 är.

        Det är relativt riskfritt att släppa in rent syre i små mängder i akvariet, men man bör känna till hur potent det är och ta hänsyn till det och till exempel se till att normalt luftandandes fiskar och metaller inte kommer i kantakt med rent syre, och inte peta i så mycket syre att man får höga koncentrationer i belysningen. Jag tyckte de varningar jag fick verkade lite överdrivna innan jag experimenterade och läste på lite själv. De små mängder och låga koncentrationer man normalt använder är dock väldigt långt från farliga.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Azur - jag vet inte vad du använde för vatten till din 3% peroxidlösning. Jag skulle misstänka att du använde kranvatten på beskrivningen av händelseförloppet. Det skall man inte göra - det är viktigt att använda destillerat, RO eller avjoniserat vatten. Kranvatten, speciellt om det finns rester av klor och kloraminer katalyserar väteperoxiden omedelbar och du tömmer en flaska på någon eller några dagar.

          Man måste också skilja mellan syrgas och fria syreatomer. en fri syreatom är en sk fri radikal och den sätter sig på första bästa organiska molekyl och på så sätt oxiderar den. Sen kvittar det om det är en alg, växt eller fisköga. Den kan också om det är den första atom som den träffar på bilda vanlig syrgas med en annan fri syreatom. Det är denna syreatom som är verksam. Det är riktigt att det är okatalyserad väteperoxid som kommer ut i vattnet från de hemmagjorda men det är samma med de fabrikstillverkade. Skillnaden är att de fabbrikstillverkade har en manganhaltig lera som tyngd och när väteperoxiden kommer ut i akvarievattnet så katalyserar lertyngden väteperoxiden. Med den hemmagjorda kommer väterperoxiden ut i vattnet och katalyseras sakta av metaller i vattnet, uv - ljus och lite annat.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Lasse: kranvatten - men menar du att mindre peroxid reagerar om man blandar med destvatten men har i en stump bly/silver/annan katalysator?

            Jag konsulterade min dagbok och "På ett dygn har det gått i cirka 1 cm av peroxiden ur 500ml-PET flaskan. Jag skulle gissa att det rör sig om i storleksordningen 20-50 ml 3.6%ig peroxid. Det bubblar rätt friskt om alger och Vallisneria just nu. Nu är förstås den stora frågan om det är algerna eller Vallisneriorna som tar mest stryk."

            Jag verkar tyvärr inte ha gjort nån anteckning om när jag avbröt försöket, men jag tycker mig minnas jag höll på i över en vecka.

            Det är väl tekniskt sett sant att även köpe-oxydatorer har peroxid i kontakt med akvarievattnet, men man får inte (mycket) oreagerad peroxid ute i akvariet, pga att peroxiden passerar genom en brunstenskatalysator.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Ursprungligen postat av Azur
              Lasse: kranvatten - men menar du att mindre peroxid reagerar om man blandar med destvatten men har i en stump bly/silver/annan katalysator?

              Ja, jag brukade använda väldigt små platinabitar (som jag hade bett min lokala guldhandlare om). Jag gjorde en beskrivning i Ciklidbladet (sök på Lars-Erik Forsberg eller Lasse Forsberg så hittar du den nog). Jag har för mig jag brukade ha 6 % väteperoxid och att en hundramilliliters flaska räckte i 14 dagar. Jag kan minnas fel. Det är också viktigt att blandningen blir exakt. Handelsvaran är 36 %. För att få en 3 % lösning måste man därför ta ca 8 ml 36% och blanda till 92 ml dest vatten.

              I Växjö (med deras klortillsatser tömde jag en 100 ml flaska på en dag med kranvatten en gång).

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • gudsson
                • July 2006
                • 342

                #22
                Det verkar iallafall fungera bra med 3%-ig väteperoxid i spruta mot de alger jag har. Idag är nästan all alg roströd. Det finns ingen direkt nytillväxt så jag hoppar över att spruta väteperoxid idag och ger kanske en ny behandling i morgon. Jag undrar lite varför algerna dör av detta. Det verkar vara så att de dör på natten efter behandling. Igårkväll var de mörkare i färgen, men idag på morgonen är de flesta roströda och hängiga.
                375 L sydamerikaliknande
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  När man skall kläcka sydamerikanska årstidsfiskar (killis) rekommenderas syrgastabletter för att minska antalet bottenhoppare. dessa kostar runt 1 kr styck. Undrar om inte väteperoxid kan vara ett alternativ?

                  Hur lång tid tar det för väteperoxiden säg i koncentrationen 1 ml 3%-ig lösning per liter vatten att omvandlas till syrgas (och vatten) tro? Sekunder, minuter eller timmar? Någon som vet? Vattnet skall behandlas innan äggtorven hamnar i vattnet
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Om det finns lite organiskt material i karet gissar jag att det tar sekunder till minuter beroende på mängd.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • gudsson
                      • July 2006
                      • 342

                      #25
                      När jag sprutat med spruta har jag varje gång sprutat i cirka 30 ml i mitt 220l kar. Bubblorna kommer efter 15-30 sekunder. Efter det händer inte mer. Reaktionen verkar gå riktigt snabbt alltså. Dock har ju mitt kar bokstavligen badat i organiskt material att reagera med. Mängden syrebubblor var avsevärt mindre vid andra behandlingen 24 timmar efter den första.
                      375 L sydamerikaliknande
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        När man skall kläcka sydamerikanska årstidsfiskar (killis) rekommenderas syrgastabletter för att minska antalet bottenhoppare. dessa kostar runt 1 kr styck. Undrar om inte väteperoxid kan vara ett alternativ?

                        Hur lång tid tar det för väteperoxiden säg i koncentrationen 1 ml 3%-ig lösning per liter vatten att omvandlas till syrgas (och vatten) tro? Sekunder, minuter eller timmar? Någon som vet? Vattnet skall behandlas innan äggtorven hamnar i vattnet

                        Vad tror du syrgastabletterna innehåller?

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Vad tror du syrgastabletterna innehåller?

                          MVH Lasse
                          Något med väteperoxid i???
                          Men eftersom det inte finns en tillstymmelse till information på förpackningen kan man bara gissa...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #28
                            Antagligen liknande innehåll som pulverrengöringsmedel "med aktivt syre", Jag har ett här som innehåller 70% Natriumperkarbonat och 30 % Natriumkarbonat. Natriumperkarbonatet innehåller 30% väteperoxid. Med tanke på att rengöringsmedlet kostade 20:- för ett halvkilo tror jag vi kan komma överens om att det är en hygglig gissning att den verksamma beståndsdelen i syretabletterna är Natriumperkarbonat eller?

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #29
                              Jo visst - någon typ av bunden väteperoxid är det. Det var det jag ville ha fram.

                              Hur sedan väteperoxid skall kunna hjälpa till med att minska antalet bottenhoppare är däremot för mig okänt. Om det beror på någon mikroorganism kan det finnas något i det men övrigt???

                              Har ni några idér erikthur och Erilk...?
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • Erik...
                                • May 2006
                                • 1459

                                #30
                                Hur väteperoxiden ska hjälpa de nykläckta ynglen att fylla simblåsan mer än det minskar risken för syrebrist för ynglen har jag inga idéer om just nu, många gamla metoder för att få äggen att kläckas brukar väl gå ut på att sänka syrehalten eller höja koldioxidhalten? Jag har inte kläckt årstidare, men erikthur kanske kan svara på om ynglen i kullar med mycket bottenhoppare brukar visa tecken på syrebrist?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...