Sönderfallande växt... varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    Sönderfallande växt... varför?

    Hejsan!

    Jag köpte en ny växt förra veckan... min latin är dålig så jag vet inte namnet på den tyvärr.

    Kan tydligen inte lägga upp bilder... nån som vet hur man gör?

    Det är en form av långt gräs, som nu håller på att "lösas upp" bladen blir lite gulare och sen går de av med massa vita trådar hängande från dem... även nya blad som kommer från bottnen löses upp o blir bara vita långa trådar... nån som har varit med om detta innan?

    Det är ett 222L akvarium där jag har rätt varmt 28 grader. Kan det bero på detta, han i akvariebutiken sa att det inte skulle vara några problem.



    Tacksam för snabba tips om hur jag kan rädda den!
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av Nikke84
    Hejsan!

    Jag köpte en ny växt förra veckan... min latin är dålig så jag vet inte namnet på den tyvärr.

    Kan tydligen inte lägga upp bilder... nån som vet hur man gör?

    Det är en form av långt gräs, som nu håller på att "lösas upp" bladen blir lite gulare och sen går de av med massa vita trådar hängande från dem... även nya blad som kommer från bottnen löses upp o blir bara vita långa trådar... nån som har varit med om detta innan?

    Det är ett 222L akvarium där jag har rätt varmt 28 grader. Kan det bero på detta, han i akvariebutiken sa att det inte skulle vara några problem.



    Tacksam för snabba tips om hur jag kan rädda den!
    Låter som järnbrist, nitrat, göder du dina växter? Hög temperatur gör också att näringen körs slut fortare.
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Nikke84
      • August 2005
      • 180

      #3
      Jag göder mina växter med "Tropica Aqua Care Plantnäring" varranan vecka samtidigt som vattenbyte... men jag hade hällt i detta på lördagen o jag satte ner växten på måndagen. och man såg det redan på onsdagen kan näringen ha tagit slut så snabbt?

      Kommentar

      • joni
        • November 2003
        • 147

        #4
        Ursprungligen postat av Nikke84
        Jag göder mina växter med "Tropica Aqua Care Plantnäring" varranan vecka samtidigt som vattenbyte... men jag hade hällt i detta på lördagen o jag satte ner växten på måndagen. och man såg det redan på onsdagen kan näringen ha tagit slut så snabbt?
        Vissa växter vissnar helt enkelt vid nyplantering innan de repar sig pga omställning till nytt vatten. Fortsätt med gödning och lagom ljustid så kan växten skjuta fart igen. Är akvariet nytt är det inga näringsämnen i botten utan växten är helt beroende av vattengödningen.

        /Johan
        /Johan
        http://joniaquascape.blogspot.com
        Min blogg

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          Ursprungligen postat av joni
          Vissa växter vissnar helt enkelt vid nyplantering innan de repar sig pga omställning till nytt vatten. Fortsätt med gödning och lagom ljustid så kan växten skjuta fart igen. Är akvariet nytt är det inga näringsämnen i botten utan växten är helt beroende av vattengödningen.

          /Johan
          Måste bara låna tråden för en fråga..
          Är Vallisneria en sån växt? Har ett nystartat kar med vallisneria, anubias och svärdplanta. Vallisnerian har fått nya skott som växer på riktigt bra men dom gamla, stora "stråna" håller på att vissna och dö.. Anubiasen och svärdsplantorna mår hur bra som helst..

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • joni
            • November 2003
            • 147

            #6
            Ursprungligen postat av battalionP
            Måste bara låna tråden för en fråga..
            Är Vallisneria en sån växt? Har ett nystartat kar med vallisneria, anubias och svärdplanta. Vallisnerian har fått nya skott som växer på riktigt bra men dom gamla, stora "stråna" håller på att vissna och dö.. Anubiasen och svärdsplantorna mår hur bra som helst..

            /Hans
            vallisneria är en snabbväxare och det är på dessa växter man snabbast märker näringsbrister. Det är ett tecken på att du bör göda mer, framför allt av makroämnen. Annars är vallisneria lättskött.

            /Johan
            /Johan
            http://joniaquascape.blogspot.com
            Min blogg

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Hans, det där med din vallisneria kan vara tecken på för lite makroämnen - att växten återanvänder sina gamla blad för att kunna växa/producera nya blad.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                tack för svaren!
                Jag kör just nu med PMDD.. Vilken bör jag öka? göder just nu efter anvisningarna (10ml/100L) Jag har alltså i 2 korkar av varje flaska i mitt 200 kar..

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nikke84
                  Hejsan!

                  Jag köpte en ny växt förra veckan... min latin är dålig så jag vet inte namnet på den tyvärr.

                  Kan tydligen inte lägga upp bilder... nån som vet hur man gör?

                  Det är en form av långt gräs, som nu håller på att "lösas upp" bladen blir lite gulare och sen går de av med massa vita trådar hängande från dem... även nya blad som kommer från bottnen löses upp o blir bara vita långa trådar... nån som har varit med om detta innan?

                  Det är ett 222L akvarium där jag har rätt varmt 28 grader. Kan det bero på detta, han i akvariebutiken sa att det inte skulle vara några problem.



                  Tacksam för snabba tips om hur jag kan rädda den!
                  det kan bero på att det är för varmt, prova att hålla dig tempen på 26 istället!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Temperaturen driver bara upp näringsupptaget, och har man gott om näring i akvariet så spelar det ingen roll vilken temperatur man har. Den kan alltså i sig inte orsaka att växterna löses up, däremot ökar den upplösningstakten så att säga när det råder näringsbrist.

                    Hans: det är svårt att ge generella anvisningar vad gäller hur just någon skall göda i just hans/hennes kar, det är så många parametrar som spelar in: fiskmängden, inkört/nytt botten, växtmassa, kranvattnets innehåll osv. Men väldigt väldigt generellt så är det min uppfattning att växterna konsumerar mer näringsämnen än vad som man får med det ursprungliga pmdd-receptet. Det bästa man kan göra är att kolla på plantorna: ser dessa inget vidare ut så fulldospulsar man igen.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikS
                      Hans: det är svårt att ge generella anvisningar vad gäller hur just någon skall göda i just hans/hennes kar, det är så många parametrar som spelar in: fiskmängden, inkört/nytt botten, växtmassa, kranvattnets innehåll osv. Men väldigt väldigt generellt så är det min uppfattning att växterna konsumerar mer näringsämnen än vad som man får med det ursprungliga pmdd-receptet. Det bästa man kan göra är att kolla på plantorna: ser dessa inget vidare ut så fulldospulsar man igen.
                      Ok ska försöa berätta så ingående som möjligt om mitt kar
                      200 liter. rådasand. 2 krukor Svärdsplantor (uppdelade i 4 skott). 1 liten Anubias. 3 krukor Vallisneria (uppdelade i ca 10 skott). 2 små bolivianska fjärilar. varit igång 7 dagar, med fisk 3 dagar. matat fiskarna sparsamt 1 gång. Slängt ner pyttelite flingor vid uppstart för att få igång bakterierna. temp 26-26.5.
                      Mer ingående än så kan jag nog inte berätta

                      Men om jag ska öka macronäringen, måste jag samtidigt öka all annan näring eller räcker det med ökad macro?? i så fall, vilken av flaskorna är macro? NO3, NutriSi eller PH2KH4 (eller vad dom nu heter)

                      Ursäkta igen att jag lånar tråden!

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Hans: testa och kör en extra fulldospuls av allt du har, dvs. både makro (KNO3 och KH2PO4) och mikro (NutriSi eller TMG eller Mikro+).

                        Observera bara att förändringarna till det bättre i ditt akvarium kommer att ske väldigt väldigt sakta, eftersom du inte tillför något extra kol och har normalt med ljus. Misströsta dig inte av det faktum att dina växter inte verkar ha blivit hjälpta av dina pmdd-doseringarna: de kommer att ta sig. Det är bara frågan om lite tid (ca 2-3 veckor) så länge du fortsätter att dosera din pmdd en eller högst två gånger i veckan samt inte gör några vattenbyten. Har man ingen koldioxidgödning så får man vara beredd att vara väldigt tålmodig - å andra sidan slipper man gallra som en tok (men det är kul det också).
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          har redan kört 3 fulldoser så jag tror jag väntar lite.. eller kan jag utan problem köra i en till?
                          har klippt av alla döda och dåliga delar så vi får se vad som händer nu!
                          Men om vi säger så här: Om några veckor när alla dom gamla skotten har dött och dom nya har vuxit till sig lite, då kommer dom må bra och växa och pmdd kommer hjälpa?
                          När tror du jag kan börja med vattenbyten? både för fiskarnas och växternas bästa..

                          Föressten patrik, du får gärna ta dig en titt i min egna tråd om "ludd på vallisneria" och säga vad du tror.. Du verkar kunna lite om växter!

                          Så där då är det slutlånat av denna tråden

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Har du redan hällt i tre stycken så är det bäst att luta tillbaks och se vad som händer de närmaste veckorna.

                            PMDD är som mat för växterna, så den bör man inte vara utan.

                            Byta vatten kan du göra egentligen när som helst, om du sedan pmdd:ar efteråt. Tricket med vattenbyten i sådana kar som ditt är att göra dessa antingen när belysningen är släckt för dagen, eller byta vatten precis innan ljuset släcks, där det första alternativet verkar vara bättre. Men det fina med ditt kar (utan koltillsats) är att du inte *behöver* byta vatten så ofta som de som kör med kol och mycket ljus, min gissning är att en gång i månaden skulle räcka ganska fint för dig.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • Nikke84
                              • August 2005
                              • 180

                              #15
                              Hejsan!

                              Ingen fara battalionP det är bara att låna o ställa frågor... jag lär mig ju också på det sättet.

                              Men då hoppas jag att den repar sig senare... om det är så att den måste köra in sig till det nya vattnet...

                              Jag göder med "Tropica Aqua Care Plantnäring" en gång i veckan från och med nu... o byter 30 % av vattnet varranan vecka... ingen som ser något fel i detta?
                              Ska övergå till PMDD när denna gödningen är slut...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...