Belysningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Belysningstid

    Jag har sett här på forumet att folk verkar ha olika lång belysningstid. Vad kör ni med?

    SJälv har jag alltid kört 12/12 med möjligt undantag då jag kört längre.
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Kör just nu, och har gjort så hela våren/sommaren, 7 timmars ljus. Ligger under vintern oftast på 8-9 timmar per dygn.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Internationella växtforum är ganska rörande överrens om runt ~10 h. Jag själv kör 11.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller. Varför kortare?
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #5
          Jag kör med bara 5 h/dag. Provade med 6 timmar men växterna körs slut på näring då. Skall tillägga att jag har 300 w MH, 480 liters akvarium och c02.
          Göder som en tok varje dag.....

          /Johan
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller
            Det ser jag inte alls det logiska i eftersom solen rör sig. Växterna får egentligen bara full sprutt några få minuter när solen stor i Zenit. Då är det betydligt mer logiskt att köra 10 timmar riktigt svag belysning och en- ett par timmar mitt på dagen med full sprutt (som Amano gör t ex). "Staggered lighting" om du vill googla.

            En som kör staggered lighting väldigt framgångsrikt:
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av morphriz
              11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller. Varför kortare?
              Men då är ju frågan hur stark belysningen från lysrören är jämfört med det ljus vattenväxter i tropiska miljöer får från solen. Det är inte säkert att förhållandena är så lätta att jämföra........ Det beror väl rimligtvis också på vilka växter man har: vissa är ju mer ljuskrävande än andra.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Optimal belysningstid varierar väl med vad man har för växter och vad man vill uppnå, i en väldigt gammal växtbok (som jag int ekommer ihåg vad den heter) påstod författaren att längre belysningstid rakt av kunde kompensera för för klen belysning. Det var innan det var relativt vanligt att klämma in så många lysrör att man behöver kyla plåtarmaturer. Jag tror påståendet kan stämma i vissa fall, så länge ljusstyrkan är tillräckligt för att komma över alla kompensationspunkter, är det för lite ljus för att växten ska kunna växa räcker det ju inte även om man har tänt dygnet runt. Att bara ha maxbelysning ett par timmar förutsätter att maxbelysningen är ganska häftig. förmodligen även att "halvfarten" är hygglig. Men man kan nog med "Staggered lighting" få bra tillväxt och spara en del både i ström och förbrukade lysrör.

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #9
                  Jag har mitt akvarium tänt endast 8h, efter att jag fick problem med alger..
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Men man kan nog med "Staggered lighting" få bra tillväxt och spara en del både i ström och förbrukade lysrör.
                    .. och gödning och trimmningsarbete.

                    Att bara ha maxbelysning ett par timmar förutsätter att maxbelysningen är ganska häftig
                    Varfördå? Växterna är ju ändå mer eller mindre kolbegränsade under denna period? Jag ser tricket mest till för att kunna få rejält röda näringsbegränsade färger och få växter att krypa - utan ökad algrisk och med minskad arbetsbörda/el/gödning.
                    Senast redigerad av defdac; 22 August 2006, 10:54.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Själv kör jag mer än 13 timmar, det är lite olika i de olika rummen, men en del av anledningen till det är att kunna se i akvarierna under en så stor del av dygnet, Jag borde kanske köra ett rör över varje burk förutom mitt på dagen, då skulle jag kunna ha fler rör när jag kör fullt, utan att behöva kyla själva akvarierna mer.

                      För mig är inte alger i sig ett problem, de är både mat till djuren och helautomatiska vattentester.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Varfördå? Växterna är ju ändå mer eller mindre kolbegränsade under denna period? Jag ser tricket mest till för att kunna få rejält röda näringsbegränsade färger och få växter att krypa - utan ökad algrisk och med minskad arbetsbörda/el/gödning.
                        Jag tänkte inte på belysning "ganska häftig" ur utpräglad växtburkperspektiv, mer att den bör nog vara bättre än standardbelysning med vanliga mått mätt, man borde få hyggligt svårt att få nämnvärd tillväxt med standardbelysing i standard akvariepaket som du bara kör fullt ut ett par timmar om dagen, de flesta har ju problem att få växterna att överleva i de burkarna iaf. Växterna måste få tillfälle att bygga upp mer under dagen än vad de förbrukar under natten, annars är det kört.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja förlåt Erik jag svarade ju faktiskt mig själv i följdfrågan: Man måste ha lite mer krut mitt på dagen för att det ska kunna bli bättrefärger osv. jämfört med om man bara kör medelhastighet hela ljusperioden.

                          Om man kompenserar dåliga rör/för få watt med att öka ljusperioden så kommer man sannolikt få glada fina toppar på växterna och riktigt risiga underdelar där ljusnivåerna är så låga att dom inte kommer över kompensationspunkten...
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag kör min metallhalid från kl 10 på morgonen till 10 på kvällen*. Dvs 12h.

                            * eller det är vad jag ställt in. Det jävla tiduret från Clas Ohlson drar sig två timmar per dag.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #15
                              Kör 1 w/l kompaktljusrör 11 h/dag.

                              Anledningen till att jag inte kör längre är mina fiskar. Jag har både min belysning och magnetventil på samma timer, och kör jag längre än 11 timmar så verkar växterna efter denna tidpunkt gå ner i photosyntes ganska ordentligt vilket får till följd att jag skjuter in massa koldioxid som inte förbrukas av växterna i samma takt längre = djur som ser plågade ut.
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...