PMDD någon som kan förklara från grunden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #46
    Men jag tror du knorrar över tidsaspekten, typ om man kan fylla på och släcka direkt? *rycker på axlarna aka shrug*
    Ja, precis. Eller rättare sagt - fylla på, rensa upp/kontrollera och sedan släcka.
    Grundmetoden att göra vattenbyte i *samband* med ljussläck har jag varit med på länge och tror också på den (i low-tech)
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • roysan
      • July 2006
      • 202

      #47
      nu har jag bytt vatten samt fyllt på PMDD enl. instruktion... men just ja!! jag har ju bara helt vanliga lysrör i rampen, vad händer då? kan det bli nå tok så jag "måste" skynda mig handla nya lysrör eller kan jag köra på dessa någon vecka till?

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #48
        Du kan köra på dina rör tills de slocknar, det är ingen fara med dina ljusrör oavsett vad det är för typ. Risken är annars att om du inhandlar starkare rör (Aquastar, Aquarelle m.m.) så kommer du att få brist på kol och det är inget vidare. Starkare ljus = starkare skäl att börja med koldioxid.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #49
          Ursprungligen postat av _stiffe_
          hade tänkt börja göda i mitt ena 54lit och PMDD verkar vara det billgaste jag blev inte mycket klokare genom att gå in på denna sidan om PMDD
          finns det någon som kan förklara från grunden så gör görna det
          jag snor lite av tråden....är det någon här som har beställt från den hänvisade sidan?
          / dtoppen /

          Kommentar

          • MalawiAnna
            • July 2006
            • 215

            #50
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            jag snor lite av tråden....är det någon här som har beställt från den hänvisade sidan?
            Japp, jag har beställt därifrån. Man betalar först och sen får man påsarna hem i brevlådan inom ett par dagar. Smidigt!
            Mvh Anna

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #51
              Ursprungligen postat av MalawiAnna
              Japp, jag har beställt därifrån. Man betalar först och sen får man påsarna hem i brevlådan inom ett par dagar. Smidigt!
              ville bara vara säker på att de inte snor pengarna och struntar i att skicka påsarna
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #52
                Ursprungligen postat av defdac
                Aha. Det var toffsalger, och man ser även att växterna verkar lida av någon näringsbrist.

                Testa att gör vattenbytena när ljuset är släckt i akvariet då kommer växterna få bättre tillgång till sitt viktigaste näringsämne. PMDD ovanpå det ska nog få växterna såpass pigga att algerna inte känner för att sätta sig på dom.
                I går kväll bytte jag vatten i mörker, för första gången!!!
                Och i morse syntes ingen skillnad...

                Skojar bara . Men hur länge ska man hålla på så innan dom fula tofsalgerna ger med sig? Innan man ser NÅGOT resultat?
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #53
                  Ursprungligen postat av rödtoppen
                  ville bara vara säker på att de inte snor pengarna och struntar i att skicka påsarna
                  Jag köpte bara ett paket för 45 kr. Om det hade varit så att de hade snott pengarna så hade det ju inte handlat om så mycket isf...
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #54
                    Innan man ser NÅGOT resultat?
                    Har för mig att toffsarna blev vita/döda på de toffsalgsdrabbade växterna jag slängde ner i mitt low-tech efter 2-3 veckor säg en månad.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #55
                      En dum fråga jag måste ställa så lika bra att göra det i denna tråden som blivit "snodd" några gånger nu juh... Nutrisi.... blanda med batterivatten och citronsyra? Varför? Hur många gör det och hur många har fått de instruktionerna? Jag hade inte en aning om att detta skulle vara bättre förräns jag ramlade på det alldeles nyss... Få mig gärna förstå att vinsten kommer bli stor för mitt lowtech om jag gör det.... Eller kan jag fortsätta blanda ut det i vatten?
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #56
                        Godmorgon alla Zoopetare
                        Det är lite "nya" rön kanske man kan säga men vi har tagit upp det i denna tråden bl.a http://www.zoopet.com/forum/showthre...iSI+Citronsyra

                        Man kan läsa i dokument från en del amerikanska/engelska "how to do" där det med fördel blandas ut i svag sur lösning.. vilket är lite olika mellan pH 2-6 men enligt produktens tillverkare 4-6 därav ca 1tsk i 500ml.
                        Vid egna tester visar det sig att NutriSI blir stabilare och tyvärr effektivare så man man dra ner lite på dess gödning i karen(obs egna tester alltså i mitt egna kar) jag har dragit ner till halva den mängden som föreskrivs och märker inga microbrister på växter och jag ser att upplagringen av järn(Fe) minskar där jag fått beläggningar(främst filter)..
                        Senast redigerad av peterhaack; 03 September 2006, 08:21.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #57
                          Gomorron och tack för svaret! Är inte så himlans hemma i växttrådarna så denna hade passerat mig förbi helt!!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #58
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Gomorron och tack för svaret! Är inte så himlans hemma i växttrådarna så denna hade passerat mig förbi helt!!
                            Inte helt lätt att hinna med alla trådar här inne det är väl? Batski och Raven som leder den ligan hehe..*skämt*

                            Ivf hoppas jag den förklaring hjälpte dig och du fann svaret som bra information..

                            //Peter
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...