Naturligt ljus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikL
    • August 2006
    • 15

    #16
    tittade in på JBL sida och kollade deras rör
    deras rör framhåller vissa färger mer i specktrat än andra färger kolla deras toppar.
    jämför sedan med dagljuset specktra .

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ursprungligen postat av oveb
      Ni kanske borde låna och se "Flooded Forrest" ifrån Amazonas.

      25 meters sikt i kristallklart vatten där diskusar och pirayor lever sida vid sida...
      Jo, jag har sett den med (tror jag, har inte hundraprocentigt minne när det kommer till filmtitlarna...). Såg en annan spännande "thriller" med apistogrammor, pristellaliknande tetror samt pansarmalar, bös och dis. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror det var den gången när västgänget var på Universeum?? Kan ha fel iofs... Amazonas är ju stort och har ju sina olika säsonger.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Ursprungligen postat av oveb
        Ni kanske borde låna och se "Flooded Forrest" ifrån Amazonas.

        25 meters sikt i kristallklart vatten där diskusar och pirayor lever sida vid sida...
        Låter som en mycket intressant film, jag är också lite less på det där; den typiska miljön bla bla bla innehåller inga växter/ljus osv, visst ska man jämföra med hur det ser ut i naturen, men jag tror inte det blir en storsäljande film om någon filmare mot förmodan skulle dra sin videokamera genom de enorma växtsjok som alltid finns när författare filmskapare osv vidare säger: Den typiska miljön osv. Klart som ozoniserat vatten att de undviker växtzonerna om de ska kunna sälja sin film, dy och algiga växter säljer inte lika bra som stora fina fiskar som håller till på öppet vatten. Samma sak med de som letar fisk, de undviker växttäta områden av flera goda anledningar, klart att man tycker att vattendraget var växtfattigt om man redan på kartan kan kolla var det finns mycket växter och helt undvika att ta sig dit.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Lenmar
          Förlåt batski, jag menar absolut inget elakt, hoppas du förstår det !
          Hahaha Jag förstår precis. Jag har ju själv skrivit att jag undrar vad det är för ljus i regnskogens vattensamlingar Fast där finns ju en del olika vattenmiljöer.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja absolut. Men det som JBL säger är att deras eget JBL Solar Color är bra för att framhäva fiskarnas röda och blåa färger men att det inte är att rekommendera som enda ljuskälla, utan bör kombineras med JBL Solar Tropic. I fall man bara har plats för ett lysrör bör man använda ett JBL Solar Tropic.

            Detta låter inte i mina öron som reklam för sin egen vara mot någon konkurents eftersom båda varorna är JBL:s. Men visst, det behöver inte innebära att de har rätt i det de säger. Fast jag tycker som sagt att det låter logiskt.
            Om tillverkaren vill få dig att tro att man måste kombinera deras rör med ett av deras andra rör så vill dom garanterat bara sälja sina rör.

            Problemet med rör som pruttar ut vackra och "verklighetstrogna" färger är att det kostar intensitet. Det kostar t om MYCKET intensitet eftersom dom måste lägga på fett med fosfor som tar bort de kraftiga spikar som de rör med mindre fosfor emitterar. Verklighetstrogna rör har alltså en massa "solglasögon" på sig vilket gör dom väldigt oeffektiva att gro växter.

            Fast jag är <inte?> intresserad av bubbel eller snabb tillväxt. Vill bara att växterna ska må bra och se fina ut.
            Undervattensväxter som ser fina ut växer snabbt och bubblar bra vilket skapar en väldigt bra miljö för firrarna.

            Vill du inte att det ska växa bra skaffar du plastväxter och slösar elektricitet på rör med högt RA-index.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Om tillverkaren vill få dig att tro att man måste kombinera deras rör med ett av deras andra rör så vill dom garanterat bara sälja sina rör.
              Fast de säger även att JBL Solar Tropic går att använda som ända ljuskälla, medans JBL Solar Color inte gör det. Jag tycker det känns som ärlig information.

              Ursprungligen postat av defdac
              Verklighetstrogna rör har alltså en massa "solglasögon" på sig vilket gör dom väldigt oeffektiva att gro växter.
              Men kan det inte vara tillräkligt ändå? Jag tycker det är viktigt att det även ser snyggt ut

              Ursprungligen postat av defdac
              Undervattensväxter som ser fina ut växer snabbt och bubblar bra vilket skapar en väldigt bra miljö för firrarna.
              Menar du att om man inte tillsätter CO2 kan man inte skapa en bra miljö för fiskarna?

              Ursprungligen postat av defdac
              Vill du inte att det ska växa bra skaffar du plastväxter och slösar elektricitet på rör med högt RA-index.
              Fast jag har ju inte sagt att jag ville ha växter som inte växer alls. Växter i low-tech akvarier växer inte lika snabbt som växter som får CO2 men de mår väl inte dåligt för det?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Men kan det inte vara tillräkligt ändå? Jag tycker det är viktigt att det även ser snyggt ut
                Jo absolut! Tycker du t ex att glödlampsljus är det snyggaste du vet så kan du gro växter med det - men du får ca 5 ggr större elräkning om du räknar på producerad växtmängd per watt.

                Menar du att om man inte tillsätter CO2 kan man inte skapa en bra miljö för fiskarna?
                Nej.

                Växter i low-tech akvarier växer inte lika snabbt som växter som får CO2 men de mår väl inte dåligt för det?
                I ett low-tech så växer det och alltså mår växterna bra.

                Du kan köra low-tech med 5 ggr mer elektricitet/watt via glödlampsljus eller 2 ggr mer elektricitet/watt via rör med högt Ra-index eller så kan du välja ett högeffektivt rör som slår mest på fotosyntesen istället för som t ex glödlampor skapar en massa bländande ljus och värme.

                Lampor med högt Ra-index producerar en stor mängd ljus som vi människor är känsliga för (gulgrönt) som växter reflekterar och inte kan använda speciellt effektivt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Just nu har jag 2 Aquarelle i mitt 250 liters (bytte ut det rosa Gro-Lux-röret mot ett till Aquarelle i går) och ett Aquarelle + ett Aqua-Glo (som följde med akvariet) i 310 liters.

                  Det är alltså mycket högeffektivt växtljus, men jag undrar om det inte skulle vara snyggare med ett Aquarelle + plus ett rör med naturligare lus i varje akvarium...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jag tycker personligen man ska välja ljus efter vad man tycker är snyggt om det inte är så att man redan kör på fisens mosse vad gäller watt/liter så att man måste kräma ur varenda gnutta PAR ur de rör man har.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Jo, jag har sett den med (tror jag, har inte hundraprocentigt minne när det kommer till filmtitlarna...). Såg en annan spännande "thriller" med apistogrammor, pristellaliknande tetror samt pansarmalar, bös och dis. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror det var den gången när västgänget var på Universeum?? Kan ha fel iofs... Amazonas är ju stort och har ju sina olika säsonger.
                      Jag kan rapportera hur det ser ut i december då jag varit där i 4 veckor.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • PatrikL
                        • August 2006
                        • 15

                        #26
                        ett inslag när det gäller ljus så gäller inte watt/liter som många skriver utan
                        ljus mäts i ljusstyrka (lux) och ljusflöde (lumen) det är det som är viktigaste
                        inte watt/liter som många tror för då kan dom fylla sina kar med glödlampor som har 95%
                        värme och 5% ljus förhållande till effekt
                        och nu pratar vi om naturligt ljus som ja skrev om tidigare så gäller det att ljuskällan har ett högt RA-index
                        som är naturligt ljus och man eftersträvar så naturliga miljöjer som möjligt i ett kar eller ?
                        men det finns ljus som är mer för ett visst sorts färg som framhävdar färg och växtlighet med dess följder men det är ej naturligt.

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikL
                          ett inslag när det gäller ljus så gäller inte watt/liter som många skriver utan
                          ljus mäts i ljusstyrka (lux) och ljusflöde (lumen) det är det som är viktigaste
                          inte watt/liter som många tror för då kan dom fylla sina kar med glödlampor som har 95%
                          värme och 5% ljus förhållande till effekt
                          och nu pratar vi om naturligt ljus som ja skrev om tidigare så gäller det att ljuskällan har ett högt RA-index
                          som är naturligt ljus och man eftersträvar så naturliga miljöjer som möjligt i ett kar eller ?
                          men det finns ljus som är mer för ett visst sorts färg som framhävdar färg och växtlighet med dess följder men det är ej naturligt.
                          Watt/liter är nog det enda vettiga vi har att mäta, då förutses förståss att man menar ljusrör. Lux och Lumen är väl bara vad våra korkade ögon uppfattar...

                          Kanske PUR*Watt/liter är bättre vad gäller plantor
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • PatrikL
                            • August 2006
                            • 15

                            #28
                            som ja skrev en glödlampa på tex 60w ger 5% ljus men ett lysrör ger mer ljus en värme.
                            ljus mäts i lux och lumen inte i watt/liter.
                            utvecklingen går framåt .
                            Senast redigerad av PatrikL; 17 August 2006, 21:34.

                            Kommentar

                            • PatrikL
                              • August 2006
                              • 15

                              #29
                              dom älsta rören låg på 40w 36mm /d
                              nästa liger på 36w med bättre ljusflöde och styrka 26mm/d
                              nuvarande heter T5 oc är på 28w med ännu bättre värde.16mm/d

                              Kommentar

                              • PatrikL
                                • August 2006
                                • 15

                                #30
                                vad menas med PUR?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...