Blå gröna alger???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimson3
    • January 2006
    • 148

    Blå gröna alger???

    Jag har precis blivit av med bruna alger jag var jätte glad ända tills ja komm hem efter semestern jag hadde fåått blå gröna alger hur får jag bort dem??? dom lägger sig som ett täcke över grus och lite på blad spetsarna
    Jag vet allting förutom det ja inte vet :P
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Låter som cyano-bakterier.
    Sök på forumet här så hitta du massor av trådar.

    MVH

    Johan



    Ursprungligen postat av Kimson3
    Jag har precis blivit av med bruna alger jag var jätte glad ända tills ja komm hem efter semestern jag hadde fåått blå gröna alger hur får jag bort dem??? dom lägger sig som ett täcke över grus och lite på blad spetsarna
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Pomacea bridgesii kolla www.applesnail.net

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Vad har du för algätare? Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus) är bra på o äta de mesta, inte helt 100 på att den äter just de dock...

        Kommentar

        • Kimson3
          • January 2006
          • 148

          #5
          Ja har en glasräka (amorräka)
          Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Är inte direkt något som äter cyano (fanns visst något men bättre att angripa problemet i stället)
            Troliga orsaker till cyano, städat för noggrant i karet, karet stått i direkt soljus.
            Att det just kommit under semestern beror troligen på att det blivit mindre mat och i förlägningen mindre kväve i karet.
            Eftersom cyano kan ta upp kväve direkt ur luften så brukar dom trivas när det finns just lite kväve i karet. Andra alger och växter missgynnas av den låga kvävenivån och cyanon får fritt spelrum.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Eftersom cyano kan ta upp kväve direkt ur luften så brukar dom trivas när det finns just lite kväve i karet.
              Det stämmer att Cyano är fenomenala på att fungera under extremt näringsbegränsade förhållande. Men Oscillatoria som vi har i våra sötvattensakvarier kan tyvärr inte ta kväve ur luften. Dom bildar aldrig heterocyster - men dom är däremot som sagt fenomenala på att klara lägre kväve/näringshalter än några andra alger, så man kan inte vattenbyta sig bort från dom.

              Låga kvävehalter och lite ammoniuminstabilitet (underdimensionerat filter, illamående botten, kass cirkulation osv) brukar ge rejäl Cyanoodling.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Kimson3
                • January 2006
                • 148

                #8
                Men hur får ja bort dom??????
                Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                Kommentar

                • Kimson3
                  • January 2006
                  • 148

                  #9
                  Men det börjar försvinna på blad spetsarna typ spricker upp såg ja idag
                  Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Enklaste sättet är en mörkläggning i 3 dagar efter att du sett till att du verkligen har bra cirkulation och bra biologisk filtrering.

                    För att mörkläggningen ska fungera så måste det vara helt mörkt. Om du t ex tänkt använda svart soppåse så kan du sätta en sådan över huvudet och ställa dig i dagsljus så märker du hur mycket ljus den släpper igenom.

                    Pappsäckar eller pappkartong med kanterna ihoptejpade omlott med vävtejp tippar jag funkar fint. Lakan/täcken/plastsäckar är däremot inte lika bra.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Kimson3
                      • January 2006
                      • 148

                      #11
                      Men fiskarna da???
                      Ja pumpen år igång dygnet runt och ja har en sockerbit (som ja kallar det) me en pump till soatt sockerbiten sprutar ut luft
                      Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Fiskarna sover sig igenom mörkläggningen.

                        Om du bara har en luftpump och inget filter med biologisk filtrering och bra cirkulation så kommer du förmodligen få tillbaks Cyanon igen även om mörkläggningen dödar det som finns i just nu.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Kimson3
                          • January 2006
                          • 148

                          #13
                          Va e biologisk filtrering assså min Pump är igång plus en luftpump
                          Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Biologisk filtrering skulle man kunna säga är det bruna slam som bildas i filtret efter ett tag. En massa gosiga bakterier som hjälper till att hålla vattnet fritt från ammonium som Cyanobakterier går igång på. Det hjälper även till att öka nitrathalten och när nitrathalten är hög brukar andra alger dominera över Cyanobakterier.

                            Gör du t ex rent ditt filter under kranen ofta så har du ett dött biologiskt filter som inte gör någon annan nytta än att samla skit. Låter du det vara under längre tidsperioder så kommer dock denna skit börja brytas ner av bakteriekolonier och det är då du får en schysst kultur.

                            Det bruna guldet finns även i gruset så gör man för häftiga slamsugningar så sabbar man också en hel del bakteriologisk filtrering.

                            Gör man ovanpå det en massa vattenbyten så kommer både den bakteriologiska filtreringen vara paj och man får ammonium, samtidigt som man inte får några större mängder nitrat. Detta sammantaget gynnar Cyanobakterierna.

                            Har man bra cirkulation så gynnas de goda bakterierna också och ser till att hålla bottnen vid god vigör och som gör Cyanon ledsen.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Kimson3
                              • January 2006
                              • 148

                              #15
                              När ja gör ren akvariet så gör ja ren pumpen under kranen och doppar pumpen i det gamla akvariet vattne som ja sugit bort och låter den ligga där ca5min
                              Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...