co2 reaktor tips ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    Aha! Coolt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • j_som_i_jonas
      • November 2002
      • 106

      #62
      *skrattar och fascineras av hur defdac lyckades med konststycket att dra in gamasutra.com i akvarievärlden*


      med vänliga hälsningar,

      jonas
      med vänliga hälsningar,

      jonas

      Kommentar

      • henriklh
        • February 2003
        • 40

        #63
        Jag använder ett sandfilter som jag kör baklänges (mha en T-koppling på tillslangen). Dom kan man ibland få tag på bra mycket billigare än en reaktor (köpte mitt för 200).

        En annan ide jag har är att helt enkelt köpa en lång bit ganska grov slang och linda ihop den till en rulle. Koldioxiden kommer alltså att samlas längst upp, och om det blir för mycket så följer det bara med till nästa varv o.s.v. Det borde fungera bra till mindre burkar.

        /Henrik

        Kommentar

        • Thomas
          • January 2002
          • 34

          #64
          Angående kontrollern's hysteres... Jag har för mig att jag testat allt, men jag kanske får fördjupa mig igen. Det är inte min avsikt att baktala någon produkt, särskilt inte som den är billig också. Jag återkommer i ärendet!

          Kommentar

          • Thomas
            • January 2002
            • 34

            #65
            Nu verkar kontrollern skaplig. Den slår inte av och på hela tiden, men ändå några gånger per minut nu när pH't sjunktit till den inställda nivån. Kanske skulle den slå av och på lite oftare om det inte varit för trögheten i magnetventilen. Jag ser nämligen att lysdioden som indikerar öppen/sluten magnetventil blinkar betänkligt. Hur som helst. Det vore orättvist att döma ut samtliga kontrollers från Tunze bara för att mitt exemplar kanske inte uppför sig som den ska!

            En fundering... Detta med CO2-upplösning i vatten. Varför gå på akvarietillbehörsföretagens linje med reaktorer och vattenpump? De kanske hittade på den metoden för att kunna ta fram dyra produkter att sälja till oss. Kan det inte finnas enklare sätt att lösa upp CO2? Är reaktorer och vattenpump overkill?

            Jag tänker mig en avlång tingest som ligger längs med akvariets bortre övre kant. I brist på bättre ord kallar jag tingesten för skål. Funktionen den har är att presentera CO2 för så stor yta av vattnet som möjligt. Den kanske är 1 meter lång, 5 cm bred, 2 cm hög och fungerar som en upp-och-nedvänd "skål" där koldioxiden samlas och upptas av vattnet. Skulle inte det kunna bli tillräckligt effektivt? Jag provar med en mycket mindre skål nu och mitt 375 liters ligger på pH 6,8 vid KH 3 utan spill av CO2.

            Bara spånar... Jag skulle nämligen vilja ha ett mer underhållsfritt system än dagens.

            Kommentar

            • Thomas
              • January 2002
              • 34

              #66
              Ett PVC-rör, lika långt som akvariet, som är delat i längsled och sitter som en upp-och-nedvänd hängränna. Diameter runt 30-40 mm? Man sätter nåt i ändarna förstås. "Back-to-basic", billigt, underhållsfritt och inte lika skrymmande som ett pumphuvud med reaktor.

              Man kan låta CO2 nå hängrännan genom ett genomsynligt (vattenfyllt) rör. Då har man en gör-det-själv bubbelräknare också.

              När jag körde med pumphuvud så blev det alltid stopp i insuget efter ett tag. De gör-det-själv-reaktorer jag sett på senare tid har filtermassa i reaktorn. Då lär det bli stopp där förr eller senare.

              Troligen kommer det i hängrännan efter ett tag att samlas olösliga gaser. Jag tror inte att det gör något. Den lösliga gasen (CO2) kommer ändå att lösa sig i vattnet. Störs man av den olösliga gasen monterar man en luftslang med kran som når över akvariets kant, så har man en luftningsanordning. Förresten så töms ju rännan vid varje vattenbyte. :-)

              Vad tror ni?

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #67
                Jag har nu ställt co2 tillskottet så att ph stiger 0,1 under dagen. Då stänger den inte av/sätter på alls under dagen. Under natten och andra sidan slår den på/av var 15e minut som jag satt timern på. Men då är jag inte i rummet.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #68
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Vad tror ni?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Jag tror absolut att du har en konstruktion som ger bra upplösning - speciellt om du drar ner rännan ganska långt ner i akvariet där vattentrycket är betydligt högre och övar en större kraft mot co2-samlingen.

                  Jag själv har spånat på hur dom får vattenautomaterna att mätta vattnet så extremt mycket med CO2 så att det blir bubbelvatten när det kommer ut. Någon som vet exakt hur en sådan "kompressor" fungerar? Jag antar att automaten har någon slags tryckkammare där vattnet kan mättas mer än under vanligt tryck.

                  Detta har fått mig att fundera på en slangreaktor där slangen går ut ur akvariet ala hävert ner till golvet några varv virade och upp till akvariet igen. På golvet borde vattentrycket i slangen vara betydligt högre än i bottnen på akvariet. Vattenkolumnen blir ju i slangen 90cm(bänkhöjden)+50 cm(akvariehöjden) istället för bara 50 cm.
                  Bubblar man ner koldioxid längst ner i denna slang och skapar cirkulation med ett pumphuvud borde upplösningen bli ganska bra. Det fungerar iaf ofta rätt bra när man skjuter ner CO2 i ytterfilter som står på golvet under akvariet. Funderingar?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Thomas
                    • January 2002
                    • 34

                    #69
                    Jag har tänkt mig rännan liggandes i ytan annars blir det inte snyggt.

                    Du menar att det blir en väsentlig tryckskillnad som gör att gasen löser sig påtagligt lättare? Går det inte åt andra hållet sen då när trycket lättar igen? Dvs den CO2 som löst sig blir bubblor igen?

                    Jag tror att den främsta anledningen till att ett ytterfilter funkar som reaktor är att det finns så många hinder i filtret som koldioxiden måste virvla förbi, men frågan är vad bakterierna i filtret tycker om att duschas av CO2?

                    I en slangreaktor har gasen och vattnet samma hastighet. Det blir inte så mycket turbulens i en slang. En gasbubbla som går in i slangen skulle komma ut ur slangen omgiven av ungefär samma vatten som när den kom in.

                    Det som ändå kan få det att funka är att gasen finfördelas av pumphuvudet, så ok, varför inte?

                    Kommentar

                    • Thomas
                      • January 2002
                      • 34

                      #70
                      Inget nytt under solen. Detta mail fick jag från Wilhelm i LAF.

                      "Din idé använde jag redan för 30 år sedan, med ihoplimmade glasbitar till en avlång låda som satt fast utmed kortsidan i karet och som jag fyllde med CO2. måttet är 6cm djup och 4cm bred och 30cm lång. och det fungerar."

                      Alltså, inga mer underhållskrävande, energiförbrukande, dyra och skrymmande reaktor/pump-lösningar för mig. Jag återkommer med rapport när "röret" är på plats.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...