Dåligt ljus???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Ja fosfatbuffrar ger dig mycket fosfat, men var halten för hög? Säljer dom buffertar som är skadliga för fiskarna? Skulle inte tro det.
    Nej inte inte skadligt för fiskarna, men jag har haft problem med trådalger. Och det såg ut som om jag fick mer trådalger när jag precis tillsatt TMG...



    Ursprungligen postat av defdac
    Mycket fosfat drar däremot upp övrigt näringsbehov något enormt så hade du bara struntat i alla andra medel och bara fulldospulsat allt av PMDD varje vattenbyte så hade det ekologiska systemet rätat upp sig av sig själv tillslut.
    Men det gjorde jag ju. Jag har ju hela tiden doserat KNO3 och TMG. jag såg ingen poäng i att tillsätta KH2PO4 eftersom jag redan hade fosfat så det räckte och blev över.

    Ursprungligen postat av defdac
    Fosfatnivåerna hade gått ner allteftersom du drar ur ogräs.
    Och algerna?

    Ursprungligen postat av defdac
    Även om fosfatnivåerna initialt hade varit väldigt höga så har växterna även ett överintag på näringsämnen som finns i överflöd så du hade förmodligen blivit förvånad över hur snabbt växterna och fiskarna blivit pigga bara genom att pulsa PMDD och riva ur växter utan att göra någon annan åtgärd.
    Så du tycker jag ska dosera fulldoser även av de näringsämnen som jag har för mycket av? Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men det känns som om jag då skulle förlänga obalansen...


    Ursprungligen postat av defdac
    Det kan ju vara så att nitra har större fiskar, matar annat foder, har annat typ av ljus, akvariet står annorlunda i rummet, näringsrikt brunnsvatten istället för kranvatten, etc etc etc etc.
    Sen finns det även min kompis som bor i samma bostadsområde som jag och har ungefär samma växter och fiskar som jag och som inte göder nånting...

    Ursprungligen postat av defdac
    Lyssna på dina fiskar och växter istället för att kolla hur andras akvarier ser ut. Visar dina växter att dom har näringsbrister så är det inte fler vattenbyten du bör göra t ex. Dom visar att dom har för lite näring.
    Jag har gjort några stora vattenbyten delvis för att få bort alla rester av medicinen som massakrerade mina vallisneria, delvis för att Fe-testet visade mer än 10 ggr mer järn än vad växterna behöver samtidigt som jag fick värsta algblomningen. Efter vattenbyten har jag alltid doserat KNO3 och TMG, utom sista gången då jag även lät bli att tillsätta TMG. Och nu är algblomningen borta. Vad ska jag dra för slutsatser?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Ursprungligen postat av batski
      Men det gjorde jag ju. Jag har ju hela tiden doserat KNO3 och TMG. jag såg ingen poäng i att tillsätta KH2PO4 eftersom jag redan hade fosfat så det räckte och blev över.
      Därför att du aldrig kan vara säker på att testerna visar rätt. Dessutom skulle fosfatmängden du tillsätter via PMDD-doseringen vara försvinnande liten. Dessutom kanske fosfatet i fosfatbufferten inte är lättillängligt osv osv osv. Ska du dosera som nybörjare ska du alltid dosera allt. Gör du inte det får du algproblem. Du har tillväxtproblem och algproblem. Växterna trivs inte. Dosera allt och se till att CO2 inte kommer i via vattenbyten så kommer det räta upp sig inom några veckor.

      Så du tycker jag ska dosera fulldoser även av de näringsämnen som jag har för mycket av? Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men det känns som om jag då skulle förlänga obalansen...
      Ja du ska dosera allt, även du DU TROR att du har för mycket av. Jag vet inte hur jag ska säga det här tydligare men varenda växtakvarist som doserat efter vad deras "superexakta" och "dyra" vattentest säger hamnar tillslut i ett läge där en massa olika näringsbrister dyker upp - som genast avhjälps när dom skiter i vad testerna visar och doserar allt samtidigt.

      Du är så säker på att fosfatet är boven i dramat, jag ber dig bortse från vad det än må vara som orsakade algproblem osv och bara dosera kända nivåer av näringsämnen som växterna garanterat kan ta upp och du kommer i sinomtid tackvare växterna börja ramla in på "perfekta" nivåer vare sig du tror det, testar det eller förstår varför.

      Sen finns det även min kompis som bor i samma bostadsområde som jag och har ungefär samma växter och fiskar som jag och som inte göder nånting...
      Samma sak där. Det är OÄNDLIGT många parametrar som skiljer två akvarier som står bredvid varandra.

      Bra metoder slänger ut alla dom parametrarna ur ekvationen och ger på så sätt en idiotsäker skötselmetod som garanterat ger resultat.

      Du försöker hitta din egen väg via fingertoppskänsla få allt i balans. Tro mig. Du kommer inte lyckas. 2 år av ständigt Cyanosugande nästan varje dag fick mig att slänga mina egna idéer om hur saker och ting ska skötas i soptunnan. Jag testade EI och tillväxten kom inom ett par dagar samtidigt som Cyanon försvann.

      Men EI är inte hallelujametoden för dom som inte kör CO2. Där tycker jag man ska gå på Walstads bombsäkra metod och sluta göra vattenbyten och bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.

      Jag har gjort några stora vattenbyten delvis för att få bort alla rester av medicinen som massakrerade mina vallisneria, delvis för att Fe-testet visade mer än 10 ggr mer järn än vad växterna behöver samtidigt som jag fick värsta algblomningen.
      Ja där ser du. Testen visar fel, 10 ggr mer järn än vad du stoppat ner? Du inser inte hur omöjligt det är?

      Stoppar du ner kända nivåer så kan du luta dig tillbaks och låta testen visa vad dom vill. Du vet vad du stoppat ner och att de nerstoppade nivåerna är perfekta och kan inte bli för höga om du inte göder varenda dag.

      Efter vattenbyten har jag alltid doserat KNO3 och TMG, utom sista gången då jag även lät bli att tillsätta TMG. Och nu är algblomningen borta. Vad ska jag dra för slutsatser?
      Algblomningar har ingenting med vare sig TMG, KNO3 eller KH2PO4 att göra. Det har med ammonium att göra och om du dödar botten och filter med t ex en fiskmedicin så kan du räkna med algblomning.

      Du stirrar dig blind på helt fel saker och drar tokiga slutsatser. Tyvärr.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.
        Det där var ju fiffigt, faktiskt så är det så att jag nästan alltid (i alla fall i hemmaburken) byter vatten strax innan akvariet släcks, tänk så bra det kan bli utan att man har en tanke på det
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Men EI är inte hallelujametoden för dom som inte kör CO2. Där tycker jag man ska gå på Walstads bombsäkra metod och sluta göra vattenbyten och bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.
          Jo det är just den metoden som jag finner mest tilltalande, men where do I go from here? Alltså, hur ska jag göra nu för att sen kunna fortsätta med den metoden med lyckade resultat?

          Ursprungligen postat av defdac
          Ja där ser du. Testen visar fel, 10 ggr mer järn än vad du stoppat ner? Du inser inte hur omöjligt det är?
          Jag drog slutsatsen att det fanns så mycket järn i akvariet för att växterna av någon anledning inte kunnat tillgodogöra sig det jag doserat under en längre tid.

          Ursprungligen postat av defdac
          Stoppar du ner kända nivåer så kan du luta dig tillbaks och låta testen visa vad dom vill. Du vet vad du stoppat ner och att de nerstoppade nivåerna är perfekta och kan inte bli för höga om du inte göder varenda dag.
          Men det är ju där problemet ligger. Hur vet jag att de rekommenderade nivåerna är perfekta för mitt akvarium? Alla akvarier har inte lika mycket växter och inte heller lika snabbväxande växter. Alla har inte samma mängd ljus och samma GH och pH. Hur kan då dessa nivåer vara perfekta för alla akvarier? Den rekommenderade dosen TMG t ex är beräknad för akvarier där man byter 25% av vattnet varannan vecka, men jag byter ju bara 10%...
          Senast redigerad av batski; 15 August 2006, 13:47.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Alltså, hur ska jag göra nu för att sen kunna fortsätta med den metoden med lyckade resultat?
            Du vill alltså få växterna att må tokbra så att även fiskarna mår tokbra?

            Du har en inkörd grusbotten med lite torv. Dvs förutsättningarna är redan uppe och springer på banan.

            Nu ska du bara sluta göra vattenbyten eller fylla på vattnet i akvariet är släckt med efterföljande PMDD-puls.

            Jag drog slutsatsen att det fanns så mycket järn i akvariet för att växterna av någon anledning inte kunnat tillgodogöra sig det jag doserat under en längre tid.
            Om ditt test reagerar på järnet så är det chelaterat och därmed ofarligt för fisken. Allt junk som växter gillar i akvariet är bra. Du ska bara hitta det som begränsar dina växter och det är antingen för att CO2-förvirrat växterna eller för att du försökt dosera näringsämnen individuellt så du missat något.

            Båda avhjälps med färre vattenbyten när ljuset släckts och PMDD-dosering av allt. Har växterna allt och alla nivåerna är stabila så dom kan börja bygga enzymer så har du bra tillväxt på g. inom 2-4 veckor.

            Men det är ju där problemet ligger. Hur vet jag att de rekommenderade nivåerna är perfekta för mitt akvarium? Alla akvarier har inte lika mycket växter och inte heller lika snabbväxande växter. Alla har inte samma mängd ljus och samma GH och pH. Hur kan då dessa nivåer vara perfekta för alla akvarier? Den rekommenderade dosen TMG t ex är beräknad för akvarier där man byter 25% av vattnet varannan vecka, men jag byter ju bara 10%...
            Det låter som du tror att växter och fiskar bara klarar av ett pyttelitet område för varje näringsämneskoncentration för att dom ska överleva. Så är det naturligtvis inte, då skulle inte många firrar och växter överleva.

            Växter har ett stooooort näringskoncentrationsomfång där dom kan växa optimalt. Det är verligen gigantiskt. Du kan ha 10-100 ggr mer av de flesta näringsämnena och dom mumsar gladeligen på som om ingenting har hänt...........

            ...... Tills något näringsämne blir begränsade och växterna måste börja spendera stor energi på att tillverka högaffinitetsenzymer för att kunna snappa upp de låga näringskoncentrationerna - även om dessa enzymer gör att växten klarar otroligt låga näringskoncentrationer så är dom tyvärr desto slöare vilket ger ett effektivt lock på tillväxthastigheten.

            Om dina växter mår dåligt och kämpar så betyder det att du otroligt nog missat det gigantiska näringskoncentrationsområde som dom kan växa optimalt i. Du har missat med något näringsämne och du vet inte vilket.

            Du doserar då allt och problemet är ur världen.

            Du skjuter långt över växternas behov genom att dosera PMDD i kända nivåer av alla näringsämnen och du kan därmed totalt strunta i om ditt akvarium käkar några gånger mer zink jämfört med någon annans. Du kommer heller inte få någon speciell uppbyggnad av något ämne eftersom växterna har lyxupptag. Finns något ämne i överflöd så tar dom det.

            Du rycker alltid ut "övergödningen" iform av feta härliga växter. Du får alltid algodling när du försöker göda på känn och småfjutta med enskiljda näringsämnen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ok, låt se om jag förstått hur jag ska gå tillväga nu.

              Ska jag börja med en fulldos av allt (fast jag vet att iaf nitrat redan finns i tillräckliga mängder)?

              Sen om ca 2 veckor byter jag 10% av vattnet när belysningen är släckt och tillsätter sen 10% av alla rekommenderade näringsdoser?

              När ska jag sen sluta tillsätta näring och helt gå low-tech?

              En liten detalj bara. Torv under sanden har jag tyvärr bara i Asien-akvariet, inte i SA, där det är växtkatastrof. Kan jag frysa ner lite torv och peta ner den i sanden lite här och var i akvariet nära växternas rötter?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Ska jag börja med en fulldos av allt (fast jag vet att iaf nitrat redan finns i tillräckliga mängder)?
                Japp allt. Nitrattestet kan reagera på aminosyror - t ex ruttnande växtdelar. Doserar du PMDD så är alla ämnen i rätt form och direktupptagliga av växterna.

                Sen om ca 2 veckor byter jag 10% av vattnet när belysningen är släckt och tillsätter sen 10% av alla rekommenderade näringsdoser?
                Låter som en bra plan.

                Kan jag frysa ner lite torv och peta ner den i sanden lite här och var i akvariet nära växternas rötter?
                Javisst. Mulm från rengörning av ett filter är bättre. Det är inga stora mängder som behövs, bara bakterierna har något godis att processa.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #38
                  Tack så mycket för dina råd och förklaringar!

                  Och hur länge tror du jag måste hålla på så där innan jag kan sluta tillsätta gödning? Mitt mål är ju att inte behöva tillsätta nån gödning själv.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • annehult
                    • January 2006
                    • 149

                    #39
                    Mycket intressant tråd för mig!

                    batski:Tack för ditt otroliga ifrågasättande och din envetenhet ;-)
                    defdac: TACK, det börjar falla på plats nu.

                    Peter

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Och hur länge tror du jag måste hålla på så där innan jag kan sluta tillsätta gödning?
                      Hålla på hur? Tar du ur näringsrikt vatten måste du tillsätta näringsrikt vatten. Så du måste göda sålänge du gör vattenbyten.

                      Mitt mål är ju att inte behöva tillsätta nån gödning själv.
                      Walstadburkar behöver sällan tillsätta någon gödning. Där övermatar man och skippar vattenbyten helt. Kräver rejäl växtmassa och inkörd botten för att funka bra från start.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #41
                        Då borde det bli bra med vattenbyten på tidiga förmiddagen för då är det inte så ljust och CO2 nivåer är låga(non) och fisken är lite lågaktiv =O))

                        Sedan när CO2 går på innan lampor tänds så kan man dosera sina gödningar...

                        Eller?
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Mjo peter - i CO2-berikade akvarier. Nu pratar vi om low-techs där man till varje pris vill minimera CO2-pulserna från vattenbytena. Gör man som du föreslår i low-techs så gör man maximal skada eftersom växterna slänger bort högaffinitetsenzymerna. Det ljusnar om du läser hela tråden =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Hålla på hur? Tar du ur näringsrikt vatten måste du tillsätta näringsrikt vatten. Så du måste göda sålänge du gör vattenbyten.
                            Fast uppenbarligen är det inte alla som behöver göra det...

                            annehult: Var så god Jag vill ju så gärna förstå hur det förhåller sig
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #44
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Mjo peter - i CO2-berikade akvarier. Nu pratar vi om low-techs där man till varje pris vill minimera CO2-pulserna från vattenbytena. Gör man som du föreslår i low-techs så gör man maximal skada eftersom växterna slänger bort högaffinitetsenzymerna. Det ljusnar om du läser hela tråden =)
                              Hehe jo jag har gått igenom den nu pust orka haha bra info DefDac tackar jag för...
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Fast uppenbarligen är det inte alla som behöver göra det...
                                Nej har man dåligt med ljus (lågt näringskrav) bara en massa slöväxare (lågt näringskrav) en massa skitiga firrar (hög näringsingång) och matar bra (hög näringsingång) och har en bra botten (bra omvandling från näring till icke organisk kemisk näring som växten lätt kan ta upp) och gör förhållandevis små vattenbyten och inte slamsuger jättemycket (ostörd mineralising) och har rejäl fisklast (hög näringsingång) så är det mycket som talar för att man kan klara näringsbehovet hos slöväxarna trots lite vattenbyten då och då.

                                Det är inget magiskt, men det är å andra sidan inte heller så enkelt som att bara säga "men vi gör ju lika stora vattenbyten och mina växter mår skit!", eller min nya personliga favorit "använd inte Excel för då dör Otocinclus"
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...