Problem med Cryptocoryne beckettii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Problem med Cryptocoryne beckettii

    Nu rasar mina cryptocoryne beckettii som var de växterna som verkade trivas bäst i det akvariet efter den första tillvänjningsperioden

    Nu vet jag att de är känsliga för förändringar, men HUR känsliga är de egentligen? Jag har visserligen börjat tillsätta Ektozonsalt i det akvariet, men det började jag med för över 1 månad sen, och hittills har de inte visa några tecken på att må dåligt. Och så har flytväxterna växt till sig, men det har gått ganska långsamt och inte heller det verkar ha påverkat dem negativt tidigare.

    Jag börjar bli riktigt trött. Jag klarar inte ens en så lätt växt som vallisneria i mitt SA-kar. Och det trotts att jag göder med PMDD och TMG. Det värsta är att jag vet folk som inte gör nånting med sina växter och de växer och är friska.

    Det här är extremt frustrerande jag ibland känner jag för att lägga ner skiten
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Har du rätt lysrör. Mina växter har blivit fina sen jag bytte lysrör.
    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag har ett Aquarelle (som är ett bra växtrör) och ett Aqua-Glo. Och det är det jag har haft sen jag startade upp akvariet för några månader sen.

      I SA-akvariet har jag ett Aquarelle och ett Gro-Lux. Nu vet jag att Gro-Lux inte är något bra växtrör (jag har det för kardinaltetrornas färgernas skull), men det är ju de rören jag har haft hela tiden, även då vallisnerian mådde bra och förökade sig som ogräs...

      Vad har du för lysrör?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Vet inte bara satte i vad zooaffären rekomenderade men har för mig att det längst bak är grolux det andra vet ej. Jag har även mycket växter kan det hjälpa. Sen häller jag i Seras florena 1ggr i veckan vid vattenbyte. Kan vattnets hårdhet påverka jag har hårt vatten som jag tror inte är så bra för växterna men just nu funkar det. Innan ville inte mina växter alls heller. Anubias är tålig. Sen har jag Crinum-lök mm

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          En sak jag hört om Crypto är att de är känsliga för pH-förändringar och det är det som är orsaken till att nyinköpta Crypto kan "smälta" ner fullständigt. Om dom gör det så klippet man bort de rasande bladen. Plantan kan bli helt bladlös men brukar ta sig efter ett tag bara man låter roten stå orörd.

          Sen så är dom inte så förtjusta i att flyttas heller.

          Kan något av det vara en möjlig orsak?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Förstår hur det känns, har själv varit i det läget flera år...
            Vet naturligtvis inte om det funkar för dig men mina växter (och fiskar!) började trivas och växa när jag minskade på vattenbytena och gödslade rejält med PMDD. Jag tillsatte 2-4 ggr den rekommenderade dosen och gick ner på 5-10% vattenbyten. För det låter ju som om växterna har använt den näring som fanns i vattnet från början i ditt akvarie?
            Det tog lite tid innan man såg förändringen, det var nog en 2 veckor på en del växter uppåt 4 på andra. Det bästa var att algerna försvann som bonus!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vet naturligtvis inte om det funkar för dig men mina växter (och fiskar!) började trivas och växa när jag minskade på vattenbytena och gödslade rejält med PMDD. Jag tillsatte 2-4 ggr den rekommenderade dosen och gick ner på 5-10% vattenbyten. För det låter ju som om växterna har använt den näring som fanns i vattnet från början i ditt akvarie?
              Det tog lite tid innan man såg förändringen, det var nog en 2 veckor på en del växter uppåt 4 på andra. Det bästa var att algerna försvann som bonus!
              Det låter som ett ganska klassiskt förlopp för dom som går bort från 30% vb varje vecka utan gödning till den regim du kör. Roligt att höra att du fick fart på växterna. Algerna blir väldigt ledsna när dom blir glada - trots att man dumpar ner så mycket gödning i vattnet =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det värsta är att jag vet folk som inte gör nånting med sina växter och de växer och är friska.
                1) Köp samma växter som dom har.
                2) Var lika lat med vattenbyten och mata lika intensivt som dom gör och ha samma låga ljusmängd dom har. Fortsätt med PMDD.
                3) Vänta 2-4 veckor.

                Dang.

                Kranvatten, grus, försiktig matning och den vattenbytesmängd som rekommenderas av t ex Zoopet och Zoohandlare är lika med döden för växterna. Lägger du på högeffektivt ljus och TMG ovanpå det så har du en fin (tråd)algodling eller eventuellt Cyanoodling om du har väldigt mycket växter.

                Vill du fortsätta göra stora vattenbyten så gör dom alltid när ljuset släckts och öka PMDD-doseringen och sänk eventuellt ljusmängden.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #9
                  Ja det är, i alla fall för mig, en lite otäck känsla att ösa i mer gödning när man börjar upptäcka alger i akvarierna... men det funkar!
                  Det strider ju mot vad man trodde att man lärt sig.
                  Dock måste man ju "lära känna" sina kar och kolla vad som händer när man ändrar på sina skötselrutiner.
                  Och det tar tid innan växterna visar reaktioner, ibland flera veckor.
                  Men den känslan när man hittar rätt... Yihaa!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Men jag kör ju redan med små vattenbyten (10%) och göder med PMDD (bara KNO3 eftersom jag har haft för höga fosfathalter) och TMG.

                    Och ja det är samma växter som mår dåligt hos mig och trivs hos andra, förutom då cryptocoryne, men de har trivits utmärkt hittills...

                    I 250l SA-akvariet är det mest vallisnerian och Limnobium laevigatum som rasar De andra växterna mår så där. Plus att jag har fått en alghinna på ytan och en del äckliga alger på växterna vid ytan. Har kört med 10 procentiga vattenbyten och PMDD + TMG. Efter en behandling med Myxazin har jag dock varit tvungen att göra flera stora vattenbyten. Har nu köpt ett Fe-test och det visade sig att jag har mer än 10 ggr mer järn i det akvariet än vad växter behöver för att må bra. Mao, det som jag trodde var microbrist är tydligen järnförgiftning. Ska göra ett stort vattenbyte och sluta med TMG till järnnivåerna sjunkit till lämpliga nivåer. Växterna jag har i det akvariet är: Limnophila sessiliflora, Sagittaria subulata, Vallisneria (raka blad), Limnobium laevigatum och nån slags Hydrocotyle (inte leucocephala) som verkar var de som mår bäst.

                    I 310l Asien-akvariet visade testerna lite för låg järnhalt och ok nitrat dock på gränsen till för lite. Fosfathalterna har varit lite för höga även i det akvariet. Växterna är Hygrophila corymbosa (tappar en del blad så den blir kal nedantill och nu såg jag att toppskotten på en av dem har blivit skrynkliga och konstiga ), javaormbunkar (får nåt mörkt belägg på bladen), Cryptocoryne beckettii (mådde bra fram tills nu), Vallisneria spiralis tortifolis, Nymphae lotus (verkar må ok men växer väldigt långsamt), Ceratopteris thalictroides som flytväxter (växer och föröker sig men det växer en del alger på dem) och javamossa (verkar må så där men den är relativt ny).

                    Sonja: Jag antar att det alltid blir lite pH-förändringar vid vattenbyten men jag tror de är marginella eftersom jag byter så lite åt gången. Och flytta på dem har jag inte gjort. De enda förändringar som har skett är att jag för ca 1 månad sen började tillsätta Ektozonsalt och att ceratopteris har spridit sig lite, men även det har skett långsamt.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      Shit Batski, du verkar ju ha järnkoll på alla värden. Jag visste inte ens att det fanns tester för Järn och Fosfat... Brukar bara kolla PH veckovis och Nitrat någon enstaka gång. Får rysningar bara att tänka på vilka hemska värden jag skulle få i mina akvarium om jag mätte dom ;-)
                      Jag skulle stressa upp mig av värden som är svåra (i alla fall för mig) att sätta in i rätt sammanhang, känns bättre att kolla hur fiskar och växter mår och reagerar.
                      Får du igång växterna (PMDD!) börjar du närma dig problemfrihet!

                      Lycka till!
                      Peter

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Nja, jag har bara järnkoll på järnhalten

                        Visst kan man kolla hur växterna mår (fiskarna mår bra förutom en svart fantom som ser ut att ha blivit blind från ena ögat), men problemet är att när man inte kollar värdena kan man se om växterna mår dåligt, men inte varför.

                        Det var just det som hände mig innan jag skaffade Fe-testet. Då trodde jag att växterna visade tecken på microbrist, så jag gödde på med TMG (big mistake). Men efter att ha kollat järnhalten förstod jag att det var precis tvärt om. Det fanns på tok för mycket micronäring i vattnet och växterna var järnförgiftade.

                        Fast jag undrar ändå varför det fanns så höga järnhalter i akvariet. Jag har inte ens tillsatt fulldoser av TMG. Så jag antar att växterna inte har kunnat tillgodogöra sig micronäringen. Men varför?

                        Nu har jag gjort ett relativt stort vattenbyte. Ska mäta järn och nitrat om ett par timmar och se hur det ligger till nu. Antagligen är det fortfarande för mycket järn och i så fall får det bli ett till vattenbyte snart.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Fast jag undrar ändå varför det fanns så höga järnhalter i akvariet. Jag har inte ens tillsatt fulldoser av TMG.
                          För att testet visade fel. Det är därför Estimative index är så bra. Du vet att kranvattnet inte innehåller näring, du doserar upp kända nivåer av näring - visar testen att nivåerna är "för höga" så visar dom fel.

                          De test som är minst tillförlitliga är järntest eftersom järn kan ingå i så otroligt många olika kemiska föreningar.

                          Med vattenbyten och någon fulldos PMDD i veckan kan du aldrig få för höga nivåer, bara för låga - som växterna redan visat dig.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • annehult
                            • January 2006
                            • 149

                            #14
                            "Fast jag undrar ändå varför det fanns så höga järnhalter i akvariet. Jag har inte ens tillsatt fulldoser av TMG. Så jag antar att växterna inte har kunnat tillgodogöra sig micronäringen. Men varför?"

                            Fattas väl något "annat" som gör att växterna inte växer och kan använda järnet? Kanske Fosfat?
                            Fyllde du på rejält med gödning efter vattenbytet?

                            Peter

                            Kommentar

                            • annehult
                              • January 2006
                              • 149

                              #15
                              Jag menar med alla ingredienserna av PMDD.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...