co2 med innepump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    co2 med innepump?

    Jag har funderat på att skaffa mig ett helautomatiskt co2-system, men innan jag börjar skaffa för många saker så vill jag kolla så att det går att ordna på det sättet som jag vill...

    Mitt akvarium är ett 222L med BTN-bakgrund.

    Har läst en hel del och det verkar som att alla kör co2:n genom ytterfilter, går det att köra genom ett innefilter?

    hade man kunnat använda ett litet innerfilter för att driva rundt co2:n o sätta det så att den pumpar in det genom ett av de två utgångarna genom bakgrunden?
    En liten pump kanske inte klarar att fördela co2:n men om man använder en reactor så kankse det skulle kunna funka? för det är väl det som en reactor gör?

    Är helt noob på detta, så jag behöver "lite" råd!

    Min vanliga innepump är en fluval 4+ och så har jag en liten som pumpar 60L/min enligt tillverkaren... som jag hade tänkte att använda om det går bra.

    MVH
    Niklas
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av Nikke84
    1.Har läst en hel del och det verkar som att alla kör co2:n genom ytterfilter, går det att köra genom ett innefilter?

    2.hade man kunnat använda ett litet innerfilter för att driva rundt co2:n o sätta det så att den pumpar in det genom ett av de två utgångarna genom bakgrunden?
    3.En liten pump kanske inte klarar att fördela co2:n men om man använder en reactor så kankse det skulle kunna funka? för det är väl det som en reactor gör?
    4.Min vanliga innepump är en fluval 4+ och så har jag en liten som pumpar 60L/min enligt tillverkaren... som jag hade tänkte att använda om det går bra.

    MVH
    Niklas
    1. ja det går.
    2. pumpar in i utgången?...euhm?
    3. klart man kan, bara att du inte kan fläska på hur mkt som helst då inte reaktorn hinner med.
    4.en LITEN med 60l/min!?`3600l/h é inte lite... fan stackars fiskar, måste flyga runt i karet..., 4600l/h på 220l 20ggr volymen, känns lite overkill...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      En liten pump kanske inte klarar att fördela co2:n men om man använder en reactor så kankse det skulle kunna funka? för det är väl det som en reactor gör?
      Nej en reaktor är bara en sluten kammare där man virvlar runt CO2-gas och vatten så att gasen löses upp i vattnet. Det CO2-berikade vattnet från reaktorn måste du sedan sprida ut jämt och fint över hela akvariet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Nikke84
        • August 2005
        • 180

        #4
        Opss... såg inte att jag skrev fel innan...
        60 L/h ska det naturligvis vara

        tror ni att denna pump räcker för att sprida ut det i akvariet om man sätter den under min fluval 4+?

        Är det nån som har en beskrivning på hur man kan koppla in det med ett innerfilter. gärna med bild!

        Med utgången menade jag de hålen i bakgrunden som är till för att forsla ut vatten från framsidan till baksidan, jag tänkte ta det ena av den (det som sitter under min stora pump) o använda som utlopp för co2.

        Skulle detta vara någon bra idé?

        Har hittat tuber nu som jag ska använda, hur stor ska man ha... jag har 6, 8 eller 10 kg att välja på.
        Funderar på att ta 6 kg då de andra är ganska otympliga.

        MVH
        Niklas

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Är det nån som har en beskrivning på hur man kan koppla in det med ett innerfilter. gärna med bild!
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Nikke84
            • August 2005
            • 180

            #6
            Tack för den länken jag trodde jag hade hittat alla o läst dem men det hade jag inte...

            Skicka gärna fler smarta lösningar med bilder på hur ni har gjort era system... lite lättare att förstå, jag har inte lärt mig vad allt heter än i systemen så det tar en halv dag än så länge att komma på vad allt gör...

            Kommentar

            Arbetssätt...