Nu SKA dom bort!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlsson
    • December 2004
    • 48

    Nu SKA dom bort!!

    Jag är SÅ trött på mina hemska, fula alger! Mitt akvarie var vackert i ett halvår, sen började alghysterin... Nu, ett år senare, är i princip allt täckt av en luddig matta som blir större och större för varje dag som går.
    Växter, pump, glas och gummilister har små äckliga alger på sig.

    Jag är fruktansvärt trött på detta, men det stora problemet är att jag trots idogt läsande på forumet fortfarande inte vet vad jag ska göra. Jag har läst tips om allt från att täcka över akvariet till att tillsätta massa konstiga kemikalier. Känns som jag borde plocka ur allt och blästra det.

    Finns det EN säker lösning?

    Jag tänkte köpa ett akvarie till och ha fiskarna i så länge, men hur får jag över fiskarna utan att få över eventuellt alginfekterat vatten?

    Lite fakta:
    - 240 liter Jewel med tillhörande pump
    - ca 15 fiskar, varav 4 stycken är malar i blandad storlek.
    - Vattenbyte 1-2 gånger i månaden.
    - Rengöring av filter med hjälp av vattensköljning ca 1 gång i månaden. Det vita, översta, filtret gör jag alltid rent när jag byter vatten.

    Jag vet inte vilken typ av alg det är. Trodde först det var tofsalg, men efter att ha tittat på några foton verkar det vara något annat. Har fotat lite:



    Jag är som sagt fruktansvärt trött på detta. Det är inte längre roligt att sköta om akvariet. Oerhört tacksam för tips som funkar!
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    skaffa ett gäng snäckor. Grymt effektiva på att käka upp såna alger som du har.

    Beviset finns här hemma hos mig där jag fick en attack av tofsalger som inte gick att få bort. Roten i akvariet var ren efter bara 3-4 dagar med 3 snäckor.
    Jag har en äppelsnäcka, ampullaria, dock är dom mindre snäckorna med randiga skal effektivare. kika på vilken sort jag menar http://www.interaquaristik.de/catalo...9a1563b5e1227e

    värt att tänka på i alla fall och mycket enklare än att tömma allt. Sen får man ju kanske se över rutinerna så det inte blir nya anfall av algförekomst.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av carlsson
      Jag har läst tips om allt från att täcka över akvariet till att tillsätta massa konstiga kemikalier.
      Vilka kemikalier syftar du på ??

      Finns det EN säker lösning?
      Tyvärr inte men det borde vara ganska så enkelt att få balans i ett så pass stort kar

      Jag tänkte köpa ett akvarie till och ha fiskarna i så länge, men hur får jag över fiskarna utan att få över eventuellt alginfekterat vatten?
      Vattnet är inte "alginfekterat" utan alla alger finns i allt vatten, inkl det du har i kranen. Du har lyckats ge dom en mijlö som dom förökar sig i bara.

      - Rengöring av filter med hjälp av vattensköljning ca 1 gång i månaden.
      Här har du sannolikt en av orsakerna, filtret skall inte vara rent utan skall bebos av goa bakterier som "äter" nitrit/ammonium och omvandlar det till ofarligt nitrat. Skippa rengöringen m.a.o

      Det vita, översta, filtret gör jag alltid rent när jag byter vatten.
      Sluta helt med det vita finfiltret så sparar du pengar, det gör inte mycket nytta annat än skapar en eftermarknad till Juwel. Om du har det svarta kolfiltret kvar så byt det mot en blå insats istället.

      Om du vill tokstäda med skrapa så kan du ta ur allt inkl fiskar (de klarar sig bra i en hink några timmar) och eventuellt avsluta genom att spola i och ur samtidigt till allt löst gegg är borta. Men du skall absolut inte tömma akvariet helt på vatten och stoppa filtret. Då dör bakterierna jag nämnde och ammoniumet triggar massor av alger.

      EDIT: Glöm alla algätare, de tar bara några få procent av algerna.

      EDIT2: Du skulle kunna stödja bakteriefloran i filtret med lite nitrivec en gång i veckan en tid.
      Senast redigerad av oveb; 27 July 2006, 19:59.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Inte många malar som rör de där algerna va?

        Du måste få balans i den där burken, som tillägg kan ju nämnas att när du rengör filtermatrial ska du göra det i begagnat akvarievatten, och inte byta mer vatten samtidigt som du rengörfiltret än det akvarievatten som går åt till att rengöra filtret. Filtret ska rengöras först när det pumpar märkbart mindre än nyrengjort, inte bara för att det inte är roligt att rengöra det.


        Som sagt, snäckor kan vara väldigt effektiva på att konsumera alger, äppelsnäckorna äter stora mängder alger av i princip alla sorter, zebrasnäckor som miiao nämnde och gav en länk till tar det där sista som sitter riktigt hårt. Vet inte vad du har för fiskar, förmodligen inte tillräckligt små för att kunna låta bli körsbärsräkor, annars äter även de dina alger, men de skulle det behövas många av för att göra skillnad.

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Men en total mörkläggning ska ju funka. eller kanske inte på dom algerna

          Kommentar

          • carlsson
            • December 2004
            • 48

            #6
            Tack så JÄTTEMYCKET för svaren. Känns som det börjar finnas hopp igen!

            Snäckor:
            - Jag har en superstor guldfisk (nästan knytnävsstor) som tillsammans med sin nu döda kompis käkade upp ett gäng med sniglar när jag hade köpt dem. Det finns ingen risk att han käkar upp snäckorna?
            - Snäckorna som nämns, köper man dom där man köper akvariefiskar (bor i Borås om det hjälper nåt)?

            Filter:
            - Det hamnar så fruktansvärt mycket skit (bajs, blad och alger) i filtrena så om jag inte rengör dom så kläggar systemet igen... Ska jag ändå låta det vara?
            - Ja, jag har det svarta kvar, men också två blåa tror jag. Det svarta var väl aktivt kol och skulle vara jättebra? Dags att köpa nya snart förresten...

            Tack än en gång!

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Superstor guldfisk = massor av nitrit

              Du borde nog skaffa ytterligare ett filter för att klara guldisar !

              Kasta det svarta och ersätt med ytterligare ett blått så ökar du filterarean en del. Pilla inte på de du redan har, försök mickla dit det nya blåa med ett så kort stopp det går.

              Angående "bajs,skit och alger" så borde nog skiten falla ner på gruset istället för in i filtret. Sug upp det som ligger ovanpå gruset vid vattenbyte.

              Döda blad får du plocka själv och alger klarar sig inte i filtret (inget ljus) utan åker förmodlingen rakt igenom det.

              Vad var det för kemikalier du tillsatt ??

              En fråga till, hur mycket matar du. Kanske borde du vara försiktig en tid ?
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • freakazoid
                • June 2006
                • 241

                #8
                1. Töm hela akvariet på vatten. Koka stenar, grus, rötter m.m och släng ut dina gamla växter och sådant som inte kan kokas.

                2. Starta om akvariet igen och fyll det med alla tillbehör och fiskar.

                |
                v

                3. Ha inte lyset tänt alldeles för länge under dagen. Se också till att akvariet inte är direkt riktat i solljus.

                4. Skaffa dig några fiskar som äter alger, ex några malar.

                5. Om du märker att algerna börjar komma tillbaka, så kan du tillsätta någon typ av ämne som minskar halten av fosfat och nitrat.

                6. Köp en algskrapa och en algmagnet och ta bort alger som finns på rutor.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om du vill kan du testa det enklaste tipset mot toffsalger: Sluta gör vattenbyten helt men fortsätt skrapa framrutan (så du ser när toffsarna håller på att dö).

                  När jag sätter i toffsalgsdrabbade Anubias i min low-techare som inte får några vattenbyten så blir toffsarna vita (döda) inom några veckor och går hyffsat enkelt att gnugga bort.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    (är du en fegis och inte vågar testa att sluta göra vattenbyten så se till att gör vattenbytet när ljuset slocknat för dagen över akvariet)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      ((tricket går ut på att toffsalger bara kan använda CO2 som kolkälla och enda gången du får ner det i akvariet är via vattenbyten - gör du således vattenbytet när ljuset släcks så kan inte toffsalgerna använda CO2:n och den har vädrats ut till att ljuset går på igen))
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Fiddan
                        • June 2006
                        • 885

                        #12
                        "Algerna kom, de såg och de segrade. Men nu ska dom dö en gång för alla!!!"

                        haha
                        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Det hamnar så fruktansvärt mycket skit (bajs, blad och alger) i filtrena så om jag inte rengör dom så kläggar systemet igen... Ska jag ändå låta det vara?
                          Om det blir så mycket skit i akvariet så borde du mata lite mindre för så skitigt skall det inte bli

                          - Ja, jag har det svarta kvar, men också två blåa tror jag. Det svarta var väl aktivt kol och skulle vara jättebra? Dags att köpa nya snart förresten...
                          Aktivt kol är bara aktivt en väldigt kort tid - jag skulle också byt ut det filtret mot ett grovporigt blått

                          Du skriver att du byter vatten 1-2 gånger i månaden - hur mycket vatten byter du då?
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Man kan ju följa freakazoids punkt ett och två, och akvariet blir rent och snyggt ett tag, men, sen får man gå igenom hela inkörningsfasen igen med nya ammonium/ammoniak och nitrit-toppar, har man mycket fisk riskerar man en del svinn. Sen blir öppet mål för en omgång kiselalger, och dom är fula och växer fort.

                            Och precis som oveb redan har nämnt, skapar man en miljö i ett akvarium som gynnar en viss typ av alg så kommer den algen att växa där.

                            Och när jag ändå håller på med att hylla oveb, eller hans inlägg, så är mycket riktigt första prioritet att få en balans/vettig nedbrytning i akvariet. Att suga upp skiten på botten vid vattenbyte blir snabbt rutin, inte alls besvärligt, kanske går att göra till vecko-rutin eftersom det blir små regelbundna vattenbyten då? Om du inte har väldigt finkornig sand kan du skaffa en "slamklocka" och slamsuga en liten bit ner i gruset också, bara en liten del av bottenarean varje gång.

                            Det aktiva kolet i filtret kan vara en av bovarna i dramat, det tar upp en del ämnen, tills det är fullt, sen blir det inte kul... Aktivt kol kan vara bra i vissa sammanhang när allt annat är finjusterat, men vad du behöver är mer biologisk filtrering, så gör bara som oveb säger byt ut kolet mot en blå filterinsats så får du lite mer biologisk filtrering, och mycket mer stabilitet. Pengarna som kolet kostar skulle vara bättre placerade på ett filter till.

                            En kombination av äppelsnäckor och zebrasnäckor är en bra hjälp när det gäller att reducera alger, tyvärr skulle du nog behöva iaf 8 äppelsnäckor och kanske 4 zebrasnäckor för att få effektiv hjälp. Dessa snäckor finns att köpa i en del akvarieaffärer, just nu är det lågsäsong, och därför finns de sällan inne. Äppelsnäckorna odlas ju av hobby-odlare lite här och var, vet inte om det finns någon i närheten av dig, men om du hittar dem i någon butik kan du ju prova med att bara köpa ett par tre stycken och hoppas att de blir fler, förökningen är lätt att kontrollera sedan eftersom de lägger sina ovanför vattenytan, och då kan man ta bort äggen om man inte vill ha fler ungar.
                            Mycket mer information om äppelsnäckorna finns på www.applesnail.net
                            Zebasnäckorna hobby-odlas inte i någon större skala, inte än iaf. Ska du ha sådana får du nog köpa varje exemplar du ska ha i butik.

                            Om du inte redan har gott om växter borde du skaffa en rejäl knippe Vallisneria (om inte ditt vatten är mycket mjukt) och plantera längs bakrutan, kanske skydda rötterna mot slöjstjärten med småstenar till de etablerat sig. Vanlig Vallisneria brukar växa bra i alla akvarier, förökar sig bra, äter en hel del näringämnen, och det enda "jobbet" är att skörda av det när det blir för mycket, vilket inte är särskilt besvärligt och inte behöver göras särskilt ofta. Fast det är klart, det kan bli lite döda blad från dom också, men dom kommer att åka med automatiskt när du ändå slamsuger bort annat skit.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det aktiva kolet i filtret kan vara en av bovarna i dramat, det tar upp en del ämnen, tills det är fullt, sen blir det inte kul...
                              Det är en myt att aktivt kol börjar "läcka". Tvärtom fungerar det som ett ypperligt högporöst filtermaterial där bakterier har väldigt stor yta.



                              Amano använder det under uppstart och låter det vara kvar, och han vet ju uppenbarligen inte vad han håller på med

                              Det är enklast att utrota toffsalger genom att slå på deras svaghet: Att dom bara kan använda CO2. Mycket växter = Låg CO2-halt. Vattenbyte efter att ljuset släcks eliminerar risken med CO2 från vattenbytet.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...