Kampen mot Cyanon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Kampen mot Cyanon

    Tjenare..

    Skulle vilja veta om man kör vattenbyte varannan dag fast i mindre volym om detta skulle råda bot på min eländiga Cyano?
    50L på ett 375 kar.

    Sigge
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Äter inte black molly cyano? men dom kanske inte du vill ha...

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Har ett par sådana men de rör inte cyanon..

      Sigge

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen postat av sigges
        Tjenare..

        Skulle vilja veta om man kör vattenbyte varannan dag fast i mindre volym om detta skulle råda bot på min eländiga Cyano?
        50L på ett 375 kar.

        Sigge
        Det skulle kunna hjälpa, men mest troligt är nog att cyanon kommer att älska dina småfuttar till vattenbyten. Ett tips som jag hört andra ge som i vart fall teoretiskt kan fungera är att man aldrig gör vattenbyten om det finns cyano, men inget bottenslam. Finns det slam så suger man endast upp detta och ersätter förlorat vatten. Finns det ingen cyano så kan man byta som vanligt, men alltid suga bort överflödigt slam.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #5
          Hej Magnus. Har hållt på med det nu i ca:1månads tid men utan resultat.
          Alltså slammsugit...
          Har även överdoserat kno3..

          Fler tips tages emot med hjärtat, trött på cyanon nu.

          Sigge

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Cyanon triggas av ammonium (för mycket slam/grums som Tropfrog är inne på) som de flesta alger och tillskillnad från de flesta alger så klarar dom lägre kvävenivåer.

            När jag t ex fuckat upp nitrifikationen i min botten med ständiga slamsugningar så kom Cyanon tillbaks på ett par dagar. När jag lät gruset vara ett par veckor (så nitrifikationen kom igång igen) och bara viftade bort grums ovanpågruset med häverten vid vb så klättrade Cyanon upp på döda blad (ammonium är en biprodukt när bladens aminosyror bryts ner).

            Allteftersom jag nu får allt färre vissna blad så klarar Cyanon iprincip bara att sätta sig på ställen som inte irriterar och som är enkelt att göra rent vid vb.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Om man uttömt alla möjligheter och de verkligen vägrar ge upp, så finns det en sista, slutgiltig, lösning på cyanobakterie-problem: antibiotika.

              Det skall i så fall vara antibiotika mot gram-negativa bakterier; i praktiken går det nog bara att få tag i bredspektrumantibiotika, t.ex. Nifurpirinol (finns t.ex. i fiskmedicinen Aqua Furan) och då orsakar man viss skada på filterbakterierna också - så betrakta det som absolut sista utvägen.
              De kommersiella medel mot cyanobakterier som finns är också antibiotika, ofta Erythromycin.

              Jag ser på nätet att antibiotika betraktas som en tillfällig lösning, men de två gånger jag använt det mot cyanobakterier så försvann de permanent.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Om man uttömt alla möjligheter och de verkligen vägrar ge upp, så finns det en sista, slutgiltig, lösning på cyanobakterie-problem: antibiotika.

                Det skall i så fall vara antibiotika mot gram-negativa bakterier; i praktiken går det nog bara att få tag i bredspektrumantibiotika, t.ex. Nifurpirinol (finns t.ex. i fiskmedicinen Aqua Furan) och då orsakar man viss skada på filterbakterierna också - så betrakta det som absolut sista utvägen.
                De kommersiella medel mot cyanobakterier som finns är också antibiotika, ofta Erythromycin.

                Jag ser på nätet att antibiotika betraktas som en tillfällig lösning, men de två gånger jag använt det mot cyanobakterier så försvann de permanent.
                Är det ute med general tonic och fungi stop som är baserat på "silver koloid"?

                Urban

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av urbanandersson
                  Är det ute med general tonic och fungi stop som är baserat på "silver koloid"?
                  Jag skulle personligen mycket hellre dosera en biologiskt nedbrytbar antibiotika än en giftig, persistent, tungmetall som silver...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #10
                    Azur du kan rekommendera en biologiskt nedbrytbar antibiotika då?
                    Vilken och var kan man hitta detta? Är så trött på dessa alger nu.

                    defdac, jag har även prövat det du säger att göra en lättare slamsugning utan resultat i 3 veckors tid, till slut så gick jag ner på djupet i gruset sög upp 99% av allt slam fyllde på med det vattnet som försvann.

                    Sigge

                    Kommentar

                    • moori
                      • January 2005
                      • 97

                      #11
                      Jag har i en månads tid utkämpat ett krig mot cyano i mitt planterade diskuskar. Jag har provat allt som folk på div forum har tipsat om. Överdoserat KNO3, pillrat med gödning på alla möjliga sätt, slamsugit botten, köpt och kopplat in UV-filter(som inte gjorde ett smack skillnad förutom lite klarare vatten som iofs inte var dumt) , tillsatt mer snabbväxande växter, minskat ljustid osv osv. I förrgår ökade jag dock cirkulationen i karet genom att koppla in en eheim 2252 utan strilrör. (Jag hade detta tidigare men skippade den för ett tag sedan och satte in en mindre pump för att diskus inte ville ha så mycket fart på vattnet.)
                      Diskusarna åkte karusell ett tag men vande sig efter ett par minuter och nu simmar de helt utan problem.
                      Sedan dess har jag inte sett skymten av cyano.
                      Noll cyano.
                      Sug på den.
                      Jag är helt mållös.
                      var det verkligen så jäkla enkelt?
                      http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #12
                        Hoppas det var så för dig moori..
                        Har du fått tillbaka cyanon?

                        Sigge

                        Kommentar

                        • moori
                          • January 2005
                          • 97

                          #13
                          Cyanon är fortfarande helt borta.
                          Skönt att man kanske har löst problemet för den här gången men det är lite störande att man lagt ner så mycket tid och pengar på annat när det var så enkelt i mitt fall.
                          http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Cyanon triggas av ammonium (för mycket slam/grums
                            Ursprungligen postat av moori
                            koppla in en eheim 2252
                            Ursprungligen postat av moori
                            var det verkligen så jäkla enkelt?
                            Ja det är det =)

                            Antingen har man en massa glada växter som suger ammonium, eller så har man bra nitrifikation, eller varför inte både och 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • moori
                              • January 2005
                              • 97

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ja det är det =)

                              Antingen har man en massa glada växter som suger ammonium, eller så har man bra nitrifikation, eller varför inte både och 8)
                              Fast bra nitrifikation har jag haft hela tiden, den påverkas väl inte positivt av en hög flödeshastighet (snarare tvärtom menar vissa?) Jag har både ett stort ytterfilter samt en hel B-modul fylld med filtermaterial i det här karet så det är rätt överdimensionerat. I det här fallet verkar det ju snarare vara cirkulationen som fixat biffen. Efter att ha plockat bort strilrör och uppgraderat pumpen är det rätt bra blås på vattnet. Det verkar som att cyanon inte fäster lika lätt när det är mer fart och fläkt??
                              Senast redigerad av moori; 25 July 2006, 08:41.
                              http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...