Svarta blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jacob
    • August 2005
    • 78

    Svarta blad

    Hej
    Jag får problem med att växter, t.ex. min Alternanthera rosaefolia, som jag har i mitten av karet blir svarta på ovansidan av bladen. Känns som om det har med styrkan av ljuset att göra. Växter som växer ute vid kanterna ser bra ut, men om de får blad som sträcker sig in i mitten så blir just de bladen också svarta. Enda stora problem i övrigt som jag haft med växter och alger är att det inte funkar alls med javaormbunkar i detta kar. Har haft igång karet ca 9 månader. Vad är det som är orsaken och vad kan man göra åt det?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur blir dom svarta? Börjar det enbart på nya eller gamla blad? Börjar det utifrån kanterna på bladen och smyger innåt eller tvärtom? Börjar det svarta som stora svarta prickar på Javaormbunken, och i såfall gamla eller nya blad? Går det svarta att gnida bort med våld?

    Hur stort är akvariet och vad är det för typ av lampa/lampor och hur många watt?

    Många frågor 8) Utan att veta något alls om akvariet och skötseln och hur det svarta uppkommer så skulle jag tippa på att det är någon form av makrobrist som blir tydligast där ljuset är starkast. De vanligaste makrobristerna är kväve och kalium. Skaffa PMDD eller mata på mer om du redan har det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jacob
      • August 2005
      • 78

      #3
      Jag har ett trigon 190 med två 18W aquarelle lysrör med reflektorer. Jag kör med PMDD ca var tredje dag.
      Det svarta sitter inte i bladen utan mer på bladen. Tar jag och skrapar med nagel så lossnar det, så det känns som mer algaktigt. Nya blad ser bra ut när de kommer, men efter ett tag så har även de fått "beläggingen" på sig. Beläggningen går möjligen från mer svart/grön på nya bladen till att sedan bli svartare med tiden. Det är just grejen med att det enbart blir på bladen som utsätts för mest ljus som gör mig fundersam. Har dessutom två feta taxar, siamesika algätare, som åker runt och är rejält effektiva mot alger på andra ställen. Kanske en sort dom inte tycker om...
      När det gällde mina javaormbunkar så såg det ut som om de helt enkelt vissnade bort. Hur det nu går till i ett akvarium...
      Mina Polysperma och Corymbosa växer på gränsen till ogräsaktigt så vissa saker fungerar i akvariet

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Då tippar jag att det är prickalger eller början till toffsalger (brukar börja som svarta prickar). Eftersom du kör PMDD 3 ggr i veckan lär det inte vara någon makrobrist (om du doserar för hela akvarievolymen tre gånger i veckan).

        Däremot är toffsar tecken på för lite/ryckig CO2, dom som kör mäsk får ofta dessa. Det är även möjligt att algätarna lyckas hålla dom i "prickstadie" =) När jag hade Siamesier så hade jag aldrig utväxta toffsar, däremot en hel del svarta stora prickar.

        Att bladen under det starkaste ljuset blir mest angripna är isåfall inte konstigt eftersom det är där CO2-åtgången är störst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Med tanke på att det släpper lätt när du skrapar på det så tror jag att det är cyano. Om det är cyano så kan ökad kno3 dosering avhjälpa problemet.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Jacob
            • August 2005
            • 78

            #6
            Nej, cyano är det inte. Har precis haft det i mitt andra kar så det vet jag hur det ser ut
            Jag får skrapa rätt rejält för att det skall lossna. Tror mer på det defdac skrev, men det verkar inte vara så lätt att göra något åt. Kör tyvärr inte med CO2. Får väl istället köpa en lägre pall så att jag ser bladen från undersidan där dom ser bra ut Men man kanske får räkna med mer algbeläggning och likande på växter som växer långsamt?

            Kommentar

            Arbetssätt...