växtproffshjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    #31
    inte omöjligt, man ska ju aldrig säga aldrig. Faktum är att jag har en sump, proben sitter i samma fack som reaktorns utblås. Tanken har slått mig tidigare att det inte kanskevar det bästa. Mitt beslut var att det ändå kanske var bättre än att den spottar ut co2 i stora mängder så att karet skulle bli övermättat. Kanske det bästa är att sätta proben i karet?, naturligtvis. Vill dock helst slippa detta. Jag har kollat min blog, efter jag började med controllern fick jag en jäkla skjuts på växterna men ganska kort (ca 1 mån) efter det så dog det helt... Kanske skulle testa helt utan controller?
    Nåväl. Tack för ett bra tips Patrik. Jag ska testa och sänka Pht ytterligare, kan inte skada och testa.
    Ingen som har en aning ang. botten?
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #32
      Ursprungligen postat av brams
      Kanske skulle testa helt utan controller?
      Nåväl. Tack för ett bra tips Patrik. Jag ska testa och sänka Pht ytterligare, kan inte skada och testa.
      Ingen som har en aning ang. botten?
      Av vad man ser på barrreport så verkar folk sälja sina controllers efter att ha börjat med mist. Jag såg t o m att Barr annonserat ut en ny Milwakee controller för 70 $. Om du nu skulle testa att köra mist istället för att lösa upp gasen genom reaktorn så blir ju pH-mätningarna ganska irrelevanta, möjligen som en mycket grov fingervisning.

      Vad gäller botten så har jag själv börjat experimentera lite med mist i mitt low-tech nanokar, som har 2,5 cm torv under gruset. Man kan kanske jämföra min torvbotten med den eventuella gegga som har hunnit ansamlas hos dig under de två åren. Det är lite för tidigt att säga om torven påverkar något hos mig än, idag är första dagen jag börjat experimentera med mist från att ha kört Excel. Men Excel är ju också en kolkälla, och då borde ju torven rimligen påverka tillväxten även i en exceltank - om man nu ponerar att den organiska materian spelar så stor roll för växternas välmående. Dock är detta inte fallet hos mig: efter dryga tre månaders körning med excel med en rejäl torvbotten har jag inte kunnat konstatera något som även liknar dina problem. Trots detta läste jag Barr skriva att skall man köra en EI-CO2-burk så bör man ha väldigt lite torv under botten (man sprinklar lite), bara för att skapa bra redox tills bakterierna tar över den rollen efter 1-2 månader. Kör man low-tech bör man enligt Barr ha ordentligt med torv. Det kanske kan tilläggas att jag har doserat pmdd väldigt ymnigt.

      En annan observation som jag har kunnat göra är att det verkar växa mycket sämre under de varmaste veckorna, medan tillväxten återupptas när det blir någorlunda normalt. De dagar jag hade 33 grader varmt inomhus växte det definitivt sämre än när det var runt 26-27. Jag antog att den högre temperaturen kan ha dragit upp kolbehovet, och började dosera mera Excel. Det kan också ha varit rena slumpen och jag drog förhastade slutsatser. Who knows.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #33
        Som alltid hos mig - för sen tändning, hehe. Såg också att du hade proben i samma fack som reaktorns utblås, allt detta i sumpen. Kan också ha varit det som ger sken av att det är helt OK med kol, trots att det kan ha vädrats lite när det kolberikade vattnet slutligen kommer in i själva växtkaret, precis som du säger.

        Efter att återigen ha läst och läst och läst om CO2, så låter mistmetoden mer och mer intressant. Den stora fördelen är ju uppenbar: man får typ ca 1 000 000 - 100 000 ppm ren CO2 direkt till plantan, utan att (förhoppningsvis) gasa ihjäl sina kreatur. Att jämföra med de fjuttiga 30 - 40 ppm CO2 om man nu kör upplösningsmetoden... Den stora nackdelen - eller rättare sagt det stora hindret - är av mera praktisk karaktär: hur distribuera misten över hela karet samt hur skapar man tillräckligt små bubblor? Barr föreslår alträdiffusorer och Sweetwater diffusorer (http://www.aquaticeco.com/index.cfm/.../9595/cid/2273) som han menar är överlägsna vad gäller bubblornas storlek (eller rättare sagt avsaknaden därav).
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Patrik, du skriver fasen skrämmande likt mig själv. Kul att kunna luta sig tillbaks och få läsa för en gång skull =)

          Vill bara flika in ang. bottnen och misten.

          Ang bottnen tycker Barr att man ska slamsuga igenom små partier åt gången med jämna mellanrum, t ex om man rotar upp ett buskage är det läge för att slamsuga igenom det partiet rejält för att undvika "sour spots". Som Patrik redan sagt så är lagom bäst och något jag kan bekräfta med alla olika setups jag gjort. Såfort jag överdrivit och tänkt "ah vaffasen, nu har jag ju ändå köpt en säck jord - i med skiten, vinna eller försvinna" så har det inte gått så bra. "A dusting of peat" är verkligen bara lite småfjutt med torv. Lite filtergegga ovanpå det så har man en fin kultur. Man skulle väl kunna jämföra med mäsk. Med precis rätt socker/jäst/protein-förhållande så blir kulturen långvarig och "go" - och överdriver man något så blir det explosionsartad jäsning.

          Ang. misten så tycker jag det verkar som att *ren* mist utan någon CO2-upplösning alls och därmed inget pH-sänkande är rent ut sagt värdelöst av anledningar jag tänkte bryta ut till en ny tråd för att se vad ni säger. Med superdiffusor får man en ansenlig mängd upplöst CO2, likaså med Barrs reaktordesign som bara börjar mista i slutet av fotoperioden - innan dess så löser den upp CO2 på vanligt sätt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #35
            problemet med mist är att man återigen måste stoppa den i karet. Kan tänka mig att det kan gå på nått sätt å ha den kvar i sumpen men det verkar lite krångligt!
            Så, bortse från mist i mitt fall...
            Det som retar mig är ju att det har funkat förut, det måste ju vara nått som har ändrats.
            Nåväl. Ledig idag, tänkte jag skulle riva ur botten men det får nog vänta då. Vattenbytte och en sänkning av Ph,t från 6.35 till 6.0! ska nog flytta upp proben också för att testa.
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • M.W
              • November 2002
              • 393

              #36
              Mina problem i karet kom efter att jag gått över till mistreaktorn. Vet inte varför, men efter att ha gått tillbaka till min gamla "semi-mist" Barr venturireaktor så håller karet på att räta upp sig igen... samt att det växer bättre nu.
              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

              Min blog
              PlantSwap

              Kommentar

              • brams
                • June 2003
                • 891

                #37
                nu har jag gjort ett vattenbyte på 80% och ökat co2:n till Ph 6.15 samt fulldos gödning.
                Tycker faktiskt att det ser aningen bättre ut redan =).... kan vara inbillning men...
                C.Brams

                Check out:
                brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #38
                  Jag har kollat min blog, efter jag började med controllern fick jag en jäkla skjuts på växterna men ganska kort (ca 1 mån) efter det så dog det helt... Kanske skulle testa helt utan controller?
                  <snip>
                  nu har jag gjort ett vattenbyte på 80% och ökat co2:n till Ph 6.15 samt fulldos gödning.
                  Tycker faktiskt att det ser aningen bättre ut redan
                  Jag har kört ett antal pH-probar från Elfa och märkt att de kontinuerligt driver utsignalen (hela området) i förhållande till pH:t med tiden. Däremot verkar de ruskigt stabila när det gäller "slope" d.v.s. skillnad vid pH 7 resp 4 (eller andra referenspunkter).
                  Är man lite kass på att kalibrera offset och går efter inställt värde kan en kontroller vara en riktig skurk i växtsammanhang. Då är det fasen bättre att skruva ner setpoint tills växterna växer bra över en vecka med garanterad PMDD.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • brams
                    • June 2003
                    • 891

                    #39
                    Kalibrera offset?! Kan du förklara...
                    Annars så tror jag att jag fattar i det stora hela, du menar att jag ska skruva upp co2:n tills att växterna ser glada ut och köra på det sen. Oavsett vad displayen visar????
                    C.Brams

                    Check out:
                    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #40
                      Japp, om jag få svara för bluesboy, växterna ljuger aldrig brukar man väl säga. Du håller ju inte ett visst pH bara för pH:ts skull så att säga, eller hur? pH-visningar är ju oftast bara en fingervisning, en grov sådan också.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #41
                        Det var skapligt luddigt uttryckt av mig
                        För att kompensera för probens "felaktigheter" som ökar drastiskt med ålder brukar man använda två eller fler referenspunkter vid kalibrering.
                        Det vanligaste är att man använder en kalibreringsvätska vid nollpunkten d.v.s. pH7. Vid denna punkt justerar man en offset för att instrumentet ska visa 7.00 trots att proben ger en signal som inte är noll.
                        Efter detta tar man en ny referenspunkt långt ifrån pH7. Vanligtvis pH4 eller pH10. Denna punkt används för att kunna beräkna slope d.v.s. hur många mV proben ger per pH-förändring.

                        När proben är ny och/eller nykalibrerad (rätt) visar den alltså rätt pH på displayen. Har man järnkoll på kH och kan utesluta annat pH-sänkande bråte i karet kan man alltså bestämma CO2 riktigt bra med instrumentet.

                        Vänder vi på steken och slarvar med kalibrering, felaktig kalibrering, missar lite på kH, pH-sänkande skit så är det lätt att invaggas i falsk säkerhet bakom fenomenet pH-kontroller.

                        du menar att jag ska skruva upp co2:n tills att växterna ser glada ut och köra på det sen. Oavsett vad displayen visar????
                        Ja, vi växtakvarister behöver ju inte veta till 100% vad vi har för pH. Vi vill ha tillräckligt med CO2 i burken. Att skruva upp till en garanterad nivå och låta kontrollern gör det den är bra på - hålla konstant nivå över dygnet- är en bra aproach tycker jag.

                        Andra saker jag har åkt dit på är att jag kört med för låg bubbeltakt så kontrollern inte orkar hålla inställt värde samt att vattnet cirkulerat för dåligt kring växterna.
                        EDIT: För att inte tala om när jag använde taskig kalibreringsvätska från Clas Ohlson eller när proben stördes ut av min konduktivetetsprob eller lysrörsarmaturen...
                        Senast redigerad av BluesBoy; 25 July 2006, 09:08.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #42
                          Ok, nu har jag sänkt mitt ph till 6,0 å kört det i ca en vecka.... det bubblar fortfarande som attans. Ingen förändring alltså. Mina snabbväxare har kanske växt dryga 1 cm....
                          Ordnar det inte upp sig snart så vankas det nystart, Skölja gruset å sånna grejjer. Jag ger det en tid till. Efter semestern så smäller det. No mercy!
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #43
                            Men har du kollat hur snabbt det börjar bubbla efter att gasen går på? Eller hur snabbt pH:t sänks? Om växterna bubblar framåt kvällen är det ändå inget att jubbla över. Jag kommer inte ihåg om du berättade hur fort du får det pH som du får. Ett annars mycket bra råd för normalstora kar:

                            Ursprungligen postat av Tom Barr
                            Sump: if you can cover or plug up any holes in the Bio tower, do that.
                            Feed the output from the CO2 reactor directly into the return line.
                            Good even diffusion of return water is critical.
                            High flow rates through the CO2 reactor will help the tank achieve a good CO2 ppm level much faster.

                            Say you have a tank with 200gph through the reactor and it takes 6 hrs to get good CO2, then you have a 600GPH pump, this should about 1/2 the time or so, or about 3 hours.

                            If you also have good even flow from the main pump, this will increase the mixing as well.

                            Larger tanks tend to do better with multiple small CO2 reactors in the tank/diffuser disc etc rather than one big reactor diffuser stone.

                            Getting even co2 dissolution is a very real issue with larger tanks and an issue that's often over looked and seldom, if ever discussed outside my nagging.

                            Think about this a bit first and think about various ways to make the CO2 mix and dissolve the most evenly that you can in the tank and what might reduce the time to get a good CO2 ppm.

                            Regards,
                            Tom Barr


                            Just det dåliga distributionen kan ha sabbat många kar: att det tar för lång tid att sänka pH:t och/eller att det uppstår kolfattiga zoner i akvariet.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...