Ursprungligen postat av defdac
växtproffshjälp!
Kollaps
X
-
Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/ -
Ok, men vad är vitsen med att tömma och fylla på så ofta? Jag förstår inte varför man ska vippa i fulldos efter fulldos och sedan tömma ur det lika fort? Är inte det lite ostabilt?
Men även för det där jag skrev med CEC-"depån". Även om jag byter 50% och kanmäta upp halva fosfatmängden så är den ofta tillbaks på ursprungsmängden någon dag efter - utan dosering, som om substrat/torv/rötter funkar som en konding som sakta laddas upp till de höga nivåer man normalt doserar och sedan ser till att jämna ut dessa. Vet inte om det är så, men det är vad jag tycker det ser ut som speciellt vad gäller fosfatnivåer.Kommentar
-
Eftersom nivåerna aldrig hinner sjunka så blir nivåerna stabilare än om man låter dom sjunka till noll/oupptagbara under flera dagar. Istället för att pendla mellan fulldos/0 så pendlar det mellan fulldos och "lite-mindre-än-fulldos".BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Men det behöver du väl inte byta vatten för att uppnå eller?
Men om jag innan vattenbytet har 2 ppm fosfat och efter 50% vattenbyte har 1 ppm fosfat och 1 dag efter vattenbytet har 2.5 ppm fosfat utan att doserat eller matat något. Hur gör man då?
Antingen säger man som du i sann EI-anda att det inte spelar någon roll. Det viktigaste är att näringen finns så det är bara att dosera. Nivåerna kommer öka av okända anledningar men man struntar i det. Märker man mikrobrister så fortsätter man dumpa ner torr NutriSi för glatta livet. KNO3 likaså eftersom Cyanobakterierna av någon konstig anledning tar över helt trots att man doserar 10 ggr mer nitrat jämfört med fosfat.
Tillslut märker man att ens biologiska filter är svart av utfälld mikro, man har dödat hela sin population av snäckor och dödat räkor för många hundralappar. Man har en fin algodling och ledsna växter. Ingen direkt stabilitet. Växterna ska ju klara höga fina näringsnivåer.
Problemet här är att jag personligen alltid överdriver. Precis som den notoriska övergödare jag är. Hellre för mycket än för lite. Bubblar det inte är det alltid något ämne som fattas - trots att jag doserade fulldos för två dagar sen.
Jag har märkt att man som flitig fulldospulsare får några få växter och alger som stormtrivs, precis som när man inte göder alls.
Min räddning här är att jag kan göra ett 50% vb och fulldospulsa varannan dag och alltid ligga på perfekta nivåer. Istället för att få skyhöga nivåer för att jag fulldospulsar mig lycklig.
Men som jag skrivit ovan. Det är många anledningar.
1) Biodiversiteten maximeras vid lagom nivåer. Inte skyhöga eller begränsande. Jag vill inte bara ha ogräs, jag vill ha många svåra arter tätt ihoppackade med varandra. Hur löser jag det enklast? 50% vb och en halvdospuls varje dag eller 50% vb varannan dag och fulldospuls.
2) Jag förhindrar att nivåerna börjar skena iväg under veckan. Det är en skillnad om vattnet alltid innehåller 1 tsk KNO3 mot att man dumpat ner 7 tsk KNO3 under en vecka.
3) 50% vb garanterar mängden vatten som byts och därmed kan jag vara helt säker på hur mycket gödning jag faktiskt har i akvariet. (En slang in och en slang ut som jag gjorde tidigare går inte att säga hur mycket vatten man bytt och jag står inte med timer och börjar räkna avancerad matematik och mäter upp flödet in och ut för att få reda på hur mycket jag bör dosera.)
4) Är det verkligen så att växter inte bryr sig om höga näringsnivåer? Vid lågt KH (som jag har) så har jag helt klart märkt att det är riktigt riktigt dåligt att dosera stora mängder magnesium. Sedan jag slutat med att dosera magnesium i tid och otid har jag för första gången lyckats med R. wallichii. 5-10 ppm fosfat tror jag absolut kan påverka järnmängden i vattnet.
5) Om det är så att det finns någon slags "CEC-konding" så vill jag att den snabbt som attans laddas till de nivåer jag vill ha, inte motsvarande 7-14 tsk KNO3 och någon tesked KH2PO4.
6) Jag har testat att, senast idag, fulldospulsa upp nivåer för att få samma bubbel som någon dag efter vattenbyte utan resultat. Är det något fint spårämne i kranvattnet som jag inte får från NutriSin så kommer frekventa vattenbyten hjälpa.
Känns som jag kan fortsätta att rapa men det är onödigt eftersom jag helst så snabbt som möjligt vill återgå till enbart ett 50% vb i veckan med 3 fulldospulser. Detta kommer jag göra såfort en mellanpuls inte ger markant mer alger på framrutan och jag kan bibehålla bubblet. Eftersom mellanpulsen inte gav mer action idag och jag ser tendens till att rutan blivit grön på vissa ställen så är det 50% vb som gäller imorgon.Kommentar
-
Jag har fått tummen ur och lagt upp lite bilder på min blog.
Kolla och se om ni kanske känner igen min alg.
Kommentar
-
jusst de, Marsielan ser ut att ha ganska kraftiga brister. Jag är nästan helt säker att det är en omställning från emersed. Det har bara kommit på dom gamla bladen...Kommentar
-
Ursprungligen postat av bramsJag har fått tummen ur och lagt upp lite bilder på min blog.
Kolla och se om ni kanske känner igen min alg.
http://bramstnk.blogspot.com220 liter växtsoppa.
Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
Aquarelle 0,3 W/literKommentar
-
Ser ut som dammalger? Pulverliknande som är lätt att gnida bort? Dom är skitjobbiga för såfort du gnider bort dom så släpper dom ut zoosporer som simmar tillbaks och sätter sig igen.
Det nyaste tricket mot dom är att låta dom vara och leva ut sin cykel. Brukar ta runt 2 veckor.
Du har också hyffsat tunnt med växter just nu, men ganska mycket ljus vilket nog inte underlättar algbekämpningen?Kommentar
-
Hmm, jo, jag tänkte att jag skulle trycka i lite vattenormbunke el likn, så att det blir lite fart i karet.
Algerna har bott hos mig längre än två veckor... säkert fyra!Kommentar
-
Men om jag innan vattenbytet har 2 ppm fosfat och efter 50% vattenbyte har 1 ppm fosfat och 1 dag efter vattenbytet har 2.5 ppm fosfat utan att doserat eller matat något. Hur gör man då?
Skämt å sido.
Jag är med på hur du resonerar. Det jag hänger upp mig lite på är om du tittar på din CO2 över en vecka eller mer så får du någon slags sågtandsutseende.
Jag kliver nu ut på riktigt svag is när jag sägar ett det inte är bra. Det viktigaste ämnet vilket gör burken riktigt sårbar. Detta vet du ju redan men jag ville flika in mina erfarenheter där det verkar som växterna har lyxupptag även när det gäller kol. När jag håller uppe CO2 spelar det inte så stor roll om jag doserar två eller sju fulldospulser (0,3 eller 0,7 W/l) men jag måste göra det under lång tid. Jag har flera gånger övervägt att testa det som oveb gjorde - hoppa över några vattenbyten?!?BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
CO2 lär ha varit den främsta orsaken till att min burk kollapsade, så jag håller med dig på alla sätt. Färre vattenbyten ger en annan slags stabilitet. Det jag främst vill komma åt är att garantera att PMDD-nivåerna ligger högt och aldrig för högt.
Å andra sidan kan jag ju byta vatten när ljuset slocknat så spelar det ingen roll huruvida det blir en sågtand. Det har jag aldrig gjort och vet inte om jag vill göra det, men ändå. Tom Barr gör tydligen alltid det.
När jag håller uppe CO2 spelar det inte så stor roll om jag doserar två eller sju fulldospulser (0,3 eller 0,7 W/l) men jag måste göra det under lång tid.Kommentar
-
Å andra sidan kan jag ju byta vatten när ljuset slocknat så spelar det ingen roll huruvida det blir en sågtand.
Vattenbytet har förutom sitt positiva inslag att rensa (nolla) nivåer och kanske även tillsats av mikroämnen som inte ingår i vår gödning även en negativ effekt. Det stoppar upp loken som stannar av markant. Något dygn senare börjar det så sakterliga rulla i gång m.h.a. CO2 och har man bara skapligt med övrig gödning tuffar det på hela veckan. Det har fått upp full snurr mot slutet av veckan eftersom tillväxten och bubblet hjälper mig att mäta lokets fart. Denna CO2-dip verkar växterna klara av utan några som helst problem men gör man detta för tätt (t.ex. när jag bekämpade dammalger) får man aldrig upp farten ordentligt (kanske).
Jag har inga som helst referenser eller andra vetenskapliga belägg utan detta är mina egna mätningar och iaktagelser. Det finns säkert många burkar som fungerar alldeles lysande med denna (tillfälliga ? ) metod också.
Det förstod jag inte riktigt. Menar du att när du vet att du har höga fina CO2-nivåer under längre tid så kan du dosera PMDD väldigt ymmnigt?BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Vattenbytet har förutom sitt positiva inslag att rensa (nolla) nivåer och kanske även tillsats av mikroämnen som inte ingår i vår gödning även en negativ effekt. Det stoppar upp loken som stannar av markant.
Hos mig är det så att det växer absolut bäst direkt efter vattenbytet och avtar tillväxten av allt mer, ungefär som bubblet även om det är förvånansvärt tyst från bubbel några minuter efter vattenbytet. Bubblet kommer tillbaks och blir bättre än innan vattenbytet ungefär i samma takt som CO2-anläggningen kan sänka pH:t.
Men som sagt. Jag hoppas att jag kan återgå till veckovattenbyten så snart som möjligt, och det kan ju vara att tillväxtförsämringen helt enkelt beror på att jag doserar för lite.Kommentar
-
Vill inte sabba eran konversation men... tror ni att det kan vara botten som spökar?
Tanken att det har gått i ca 2år utan att jag har pillat så mycket i botten leder till att det borde finnas ett å annat där som inte är så bra,,, Kanske att det skulle kunna sabba lite?
vet att det har varit på tal tidigare men tror ni att det skulle vara värt att testa å riva upp botten. Rengöra rejält och sedan starta om igen????Kommentar
-
Brams, jag tror att du kan ha för lite CO2, trots att du har prob och controller. Dina bilder ser otroligt lika ut som hos en kille som klagar på nästan samma sak som du (på barrreport.com) och som också hävdat in i det sista att hans CO2 är perfekt med hjälp av controller. Om du har möjlighet, gå in på den här länken och läs den diskussion som förs mellan freemann och Tom Barr, se s. 7ff:
Följande utdrag kan vara ganska illustrerande:
Ursprungligen postat av freemannWell one thing I know for sure is that it is not CO2 deficiency. I dump 6 Kg of CO2 every 20 days in this 100 gal tank (checked for leakages, none). Co2 defuses perfectly not a single bubble comes out form the output. There are almost 200 bubbles when the pinpoint ph controller works, plant start to bubble an hour if not right away after lights turn on. And the whole tank is like a campaign after 4-5 hours even the hairgrass bubbles. The kh is 8 and the ph meter turns off Co2 at 6.47 and on at 6.55 (I lowered the thresholds per you instructions last time we talked). Tom it is not CO2 believe me. By the way yes I don't do the mist but all works so well on diffusion and mist requires new setup in this monster this is why I try to avoid it. It is something else.
[...]
Something else also is the fact that together with the appearance of the dust on the 3rd day after the wc film on glass thickens and other greenish spot crusty algae appear aswell.
Ursprungligen postat av Tom Barr
Ursprungligen postat av freemannSomething else also is the fact that together with the appearance of the dust on the 3rd day after the wc film on glass thickens and other greenish spot crusty algae appear aswell.
Good old algae can tell a lot.
I'm virtually certain it's low CO2. Too many bioindicators suggest it.
Ursprungligen postat av freemannLet me tell you my impressions though, Ph controller was adjusted down to 1.1 degrees from the degaused tank water, fish adjusted fine last night but after the switch off of the CO2 during the night, Ph was around 6,96 in the morning 11 am and this was when I switched on the controller and the distribution of CO2 (lights come on at 2 pm) by that time Ph was at the proper range but the fish were all in the surface aswell, took them more than 6-7 hours for all to leave for good the surface (charachids, gouramis do much better pencilfish seem to suffer most). So what are your suggestions of the on - off of the CO2 in relation to the lights? If I turn on CO2 when lights come on it will take 4 hours for the CO2 to come down which seems to me that makes it the same like having higher Ph (less CO2) continously (fish weren't stressed at least that much with less CO2 all the time.Ursprungligen postat av Tom Barr4 hours to drop the pH?
So how can the tank ever respond to increases and changes in the CO2 if it takes so long??????????
I knew this was CO2 all along and now I know it is.
Here's the problem: response times.
Even with the pH controller, it would take several hours to get the CO2 up and the control you actually is very poor.
That's why you have the stunting in some plants and the types of algae ypu have.
How to solve the issue?
More flow through the CO2 reactor, the higher and better mixed the water is going through that and also the more flow and evenness of the CO2 rich water coming into the tank, the better.
Even with your pH controller, the rate of response is still poor, which is why you still got algae even though the pH seemed okay.
If you use a pH controller/controlled system, it's always better to have a much greater over sized mixing pump and reactor relative tio the tank's volume and dimensions.
Often the pH will appear to be okay at different places in a larger tank, but the reality is something else.
The other thing, the pH probe might be placed close to the outflow of the reactor, thus not telling you if the pH is low elsewhere, sumps can have similar issues.
4 hours is simply too long, it should be 30-60 minutes or so.
Adding CO2 accurately to smaller tanks is much easier for this reason.
And that makes sense as well.
Regards,
Tom BarrHar du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
Kommentar