Brun beläggning på bladen - Vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Hmm, grejen är att jag har 2 ormbunkar strategiskt placerade så att de döljer rotens avsågade topp. Tyckte de var perfekta för ändamålet eftersom de kan växa på stenar och rötter. Fast jag tror inte att det bruna beror på ljuset. Det ser ju ut som nånting som inte är en del av plantan.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #17
      Mina kiselalger gick inte att vifta bort, men man kunde gnugga bort dom från ruta + växter. Jag hade då rotat en massa i bottnen = obalans och jag fick dom efteråt då. Dom brukar komma i nystartade kar ibland och försvinner efter ett tag, mina är nu borta, äntligen
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Bild

        Ok, då kanske det är kiselalger ändå. Här är iaf en bild:
        Bifogade filer
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Hmm, grejen är att jag har 2 ormbunkar strategiskt placerade så att de döljer rotens avsågade topp. Tyckte de var perfekta för ändamålet eftersom de kan växa på stenar och rötter. Fast jag tror inte att det bruna beror på ljuset. Det ser ju ut som nånting som inte är en del av plantan.
          av bilden att dömma ser det ut att vara en del av plantan... den ser liksom bränd ut och små hål i vissa blad! Den sitter precis under vattenytan och exponeras då väldigt mycket för ljuset. jag har haft liknande symptom på mina för ca1 år sen och kom tillrätta med det genom att klippa bort alla angripna blad, lägga florenette tabletter (Järn) vid roten på plantorna och skuggade dem genom att vända en reflektor upp och ner, och efter några veckor så var dem fina...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            av bilden att dömma ser det ut att vara en del av plantan... den ser liksom bränd ut och små hål i vissa blad! Den sitter precis under vattenytan och exponeras då väldigt mycket för ljuset. jag har haft liknande symptom på mina för ca1 år sen och kom tillrätta med det genom att klippa bort alla angripna blad, lägga florenette tabletter (Järn) vid roten på plantorna och skuggade dem genom att vända en reflektor upp och ner, och efter några veckor så var dem fina...
            Hmm, då var nog bilden inte så bra Det är ju inga hål i bladen. Men det är ju faktiskt inte de bladen som är närmast ljuset som är bruna. De ser faktiskt väldigt fina ut...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #21
              Jag hade problem med Kiselalger några månader efter start av mitt akvarium.
              Jag köpte då ett par Siamesiska algätare och en vecka senare var alla alger borta och algätarna hade vuxit som bara den, så jag det var dom som åt upp allt. inte så dyra heller..
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #22
                Ursprungligen postat av smegga
                Jag hade problem med Kiselalger några månader efter start av mitt akvarium.
                Jag köpte då ett par Siamesiska algätare och en vecka senare var alla alger borta och algätarna hade vuxit som bara den, så jag det var dom som åt upp allt. inte så dyra heller..
                Kiselalger blommar upp och dör ut även utan siamensisar
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av smegga
                  Jag hade problem med Kiselalger några månader efter start av mitt akvarium.
                  Jag köpte då ett par Siamesiska algätare och en vecka senare var alla alger borta och algätarna hade vuxit som bara den, så jag det var dom som åt upp allt. inte så dyra heller..
                  Det bor redan 2 siamensis i akvariet.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...