GAH! Cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    GAH! Cyano

    Har ett kar som står övertäckt på morgonen för att det inte ska komma sol på substratet. Upptäckte nu när jag tittade att halva akvariets yta, som är täckt med en blandning av flytväxter och ceratophyllum för att funka som yngelgömma, är helt täckt med cyano. På en natt??!?

    Det är yngelkart så jag göder inte utan har bara växter för att få lite bättre vattenkvalite. Cyano växer när karet är kvävebegränsat väl men har rikligt med P? Tur att ampullariorna äter skiten.

    Några tips?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Mycket fosfat behöver du inte stirra dig blind på, det också viktigt om växterna ska trivas.

    Men ja, stor kvävebegränsning - KNO3, samt även en massa organisk skit som snor syre.

    Så en rejäl urtvättning av gruset + fluffning + några vattenbyten för att få ner DOC/POC-nivåerna. Skölj även igenom filtret om det är igengeggat i en hink med akvarievatten (så inte bakteriekulturen dör).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Tja, det är detta som gör mig förvånad. Jag städare ur karet ordentligt när jag tog ur en batch med yngel och stoppade i en ny förra veckan. La till ett billifilter för extra filtrering, en luftsten så firrarna skulle ha nått att simma runt och bytte typ 75% av vattnet. Det blev en lite algblommning direkt efter att jag rotat men det vara bara bra efterssom ynglen gillar alger. Förutom cyanon har även andra alger gått fram sen i går.
      Kom på att en av mina ampullarior i dog i går. Kan vara så att när de var två amp + en tiger höll de cyanon i schack kanske. Skummt att det gick så fort dock. Jaja, ska gegga ur klegget ikväll.
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Tja, det verkar som de bara växte mellan flytande ceratophyllum och flytväxter. Mycket skummt. Kan det ha blivit dålig cikulation bara där?

        Jag tog bort all c. och jag ser inte nått klegg alls. Nånn ensam flytväxt men inget mer.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kan det ha blivit dålig cikulation bara där?
          Mycket klägg/mulm/DOC/POC skulle jag tippa + väldigt låga kvävenivåer. "Dammsamlingsplats".
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Stämmer nog. c. är ganska hemsk på att attrahera massa små partiklar. Intressnant synegi effekt det där, två växter skapar idealiska tillväxtförhållanden för alger. Jag tänkter på hur det ser ut i stadsparken om sommaren här. Massor med andmat och liknande som växer på algmattor.
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • M.W
              • November 2002
              • 393

              #7
              Jag håller på att slåss med Cyano i mitt kar och idag såg jag att dom verkar vara på väg att dö. Dom blommar upp så fort jag rotar i botten vid plantering och trimning av stängelväxter. Har mätt upp över 10 ppm fosfat utan att ha gött, måste vara nåt som ligger kvar i gruset efter att jag tog bort Nålgräset, då det var mycket mulm under det. Nu har jag bara gött med NutriSi och KNO3 i 1 vecka och mätte upp fosfatet till 1.5 ppm, så jag hoppas att Cyanon ger upp nu..
              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

              Min blog
              PlantSwap

              Kommentar

              Arbetssätt...