Ännu en växt från en sjö??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Ännu en växt från en sjö??

    Hittade en till fin växt på samma ställe som den andra,
    tog inte med nån tyvärr så jag kan ta kort, blir nästa gång ja åker dit.

    Om jag ska förklara, så ser den ut ungefär som cabomba eller nått liknande, en massa små små "blad" ialf..

    Vet nån vad det kan vara för växt, och om man kan ha den i akvarium?

    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Hornsärv kanske...

    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Okey, det är mkt möjligt att det är den, om den nu kan finnas i våra svenska vatten så..??

      Men det står ju att den kan växa över hela världen.. så kanske..

      Får hämta hem o kolla..
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Den växer visst i Sverige med.

        Jag skulle vilja bo vid din sjö för du verkar hitta massa roliga växter som kan vara användbara i akvariet.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          både hornsärv och myriophyllum finns i svenska vatten,
          gick förbi kanalen i gbg och såg hornsärv och vattenpest i massor idag när jag var ute i solen, kanske skulle dit med en räfsa och plocka upp lite...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ursprungligen postat av pester
            både hornsärv och myriophyllum finns i svenska vatten,
            gick förbi kanalen i gbg och såg hornsärv och vattenpest i massor idag när jag var ute i solen, kanske skulle dit med en räfsa och plocka upp lite...
            Jag hittar aldrig sånt här uppe. Jag får väl åka ner till Göteborg för växtjakt i kanalerna
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Marie J
              Jag får väl åka ner till Göteborg för växtjakt i kanalerna
              passar ju bra såhär i sommarvärmen
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Får väl ta moppen ner så får vi åka ut och leta tillsammans
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  näjdå har gångavstånd till kvillebäcken
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Ursprungligen postat av pester
                    gick förbi kanalen i gbg och såg hornsärv och vattenpest i massor idag när jag var ute i solen, kanske skulle dit med en räfsa och plocka upp lite...
                    Tror inte att du har sett hornsärv i kanalen,måste ha varit Myriophyllum eller möjligen ålnate (som dock inte liknar hornsärv).Om du verkligen sett Ceratophyllum demersum så meddela gärna var!http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cera...t/ceradem.html
                    <<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Ursprungligen postat av -= Emilio =-
                      Om jag ska förklara, så ser den ut ungefär som cabomba eller nått liknande, en massa små små "blad" ialf..
                      Det går inte att veta av den beskrivningen. Det finns mycket som liknar Cabomba lite grann. Var det en sjö, å, damm, pöl? Ungefär var i Sverige?

                      Men om du hade varit som jag så hade du testat att odla den ändå.

                      Kommentar

                      • -= Emilio =-
                        • April 2006
                        • 226

                        #12
                        Ursprungligen postat av Krax
                        Det går inte att veta av den beskrivningen. Det finns mycket som liknar Cabomba lite grann. Var det en sjö, å, damm, pöl? Ungefär var i Sverige?

                        Men om du hade varit som jag så hade du testat att odla den ändå.
                        Okey, var iväg nu ikväll o hämtade lite, tog ett par kort, kanske lättare o se vad det är då.. Mkt möjligt att det är hornsnäv kanske..

                        Hittade den runt eskilstuna, södermanland, i vad ska man säga, en liten "kanal" som till slut går till mälaren (genom små sjöar), samma vatten ialf.

                        Så här ser den ut:
                        http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/vxxt.jpg hornsnäv?


                        Och så hittade jag yttligare en, en liten rackare som var ganska snygg tycker jag, men vet inte om det är en flytväxt eller inte (verkade som det när jag hittade den)

                        Så här ser den ut:


                        Någon som vet vad det är för växter, och om man ska undvika o stoppa dom i burken eller om det är bara o köra på.. Ligger i "karantän" i en hink så länge ialf, tills jag är säker
                        - Juwel Vision 260 -

                        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Den första är vattenstäkra kanske. Oenanthe aquatica. Men jag är inte säker. Luktar den konstigt?

                          Den andra var lättare. Det är spikblad Hydrocotyle vulgaris. Den borde gå alldeles utmärkt i akvariet. Du kan ju tvätta av den först. Och ha den i "karantän" ett tag.

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            #14
                            Finns det något sätt att ta död på all ohyra som ev följer med från sjön, det skulle onekligen vara kul att prova vilda växter men jag är lite rädd för ev fripassagerare.

                            Hur fungerar det med vilda växter som är vana det kalla isbellagda vattnet på vintern, dör dom om dom hålls i värme och ljus året runt ?
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Du skulle kunna prova att doppa dina växter i saltvatten. Småkrypen tål det nog sämre än växterna. Men det ganska stor risk att växterna tar skada också.

                              Olika arter klarar sig nog bra olika utan vinter. De som växer upp till stora blommande plantor vissnar nog efter ett tag. Men vi har ju några svenska arter som funkar jättebra. Ceratophyllum, Nummularia, Riccia.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...