Andra färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

    Andra färger?

    Har ju börjat att missbrukat växter nu och jag undrar då om jag skulle kunna ha papegojblad i mitt akvarie då jag vill ha lite färg/rött i mitt akvarie=). Har en två rörs ramp till mitt 70,40,40 akvarie ska inhandla reflektorer och bottnen består av torv och grus och fin sand samt är bottengödning tillförd.

    Är villig för andra förslag men jag försöker att hålla mig till sydamerika med växterna me.

    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Papegojblad är bra då dom alltid har fin röd färg även vid lägre ljusmängder. Fin växt!
    Men jag har alltid haft probbs med den växten. Den verkar få calciumbrist hos mig (KH 2-3) vilket visar sig som ihopskrumpnande blad. Den blev markant piggare när jag körde med CaCO3, men då blev mina andra växter sorgsnare istället =/. Fast här i centrala Linköping verkar man kunna få alla brister man kan tänka sig om man inte tokgöder. Min flickvän har fått min, och det skulle inte förvåna mig om den stormtrivs hos henne *muttrar*
    Jag tycker absolut du ska testa den!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Dagan
      • November 2002
      • 411

      #3
      Tack så mycket=) ska göra det då.
      Vet du om de är vanliga? Jag kolla på en växt som hette typ vattenspikblad eller nått har aldrig sett den men har du några erfarenheter av den? Såg att den inte va så krävande och den var ju snygg=)

      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Papegojblad (Alternanthera reineckii "lilacina") är ganska vanlig i butikerna har jag fått för mig.

        Vattenspikblad har jag för mig påminner om Cardamine lyrata och Tropicas Hydrocotyle-arter?
        Cardamine lyrata har jag och växer som ogräs, men Hydrocotyle verticillata (täcker bottnen som små "svampar") har jag aldrig fått att växa tillräckligt snabbt för att bli intressant ur designsynpunkt. Kanske för att jag har haft den lite för varmt - högst 25 grader rekommenderas. Det är synd att den är så långsam för ett akvarium vars botten är täckt med verticillata måste vara en syn för gudarna 8-)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Dagan
          • November 2002
          • 411

          #5
          Hahaha det låter intressant då får jag leta mig ut på papegojblads jakt då=). Jo det lär ju va en syn för sig men man behöver ett lågt akvarie då eller? Ska försöka att få tag på vattenspiksbladet också. vad kan det va som färgar vattnet svagt grönt? har inga partilkar i akvariet förutom massa skit då det är nyss uppstartat 3 veckor har det bara varit igång=(

          Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
          Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

          Kommentar

          Arbetssätt...