Visnende planter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Visnende planter

    Heisann!
    Jeg har problemer med at "vattenpesten" min visner. De andre plantene er helt fine, og vannkvalitet er bra, jeg gjødsler også. Mén, det jeg lurer på, når en plante begynner å visne, er det da best å ta dem ut av tanken med en gang, eller kan de bli stående en stund? Blir vannkvaliteten veldig påvirket av visnende planter?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Blir vannkvaliteten veldig påvirket av visnende planter?
    Ja all organiskt dött material kommer börja brytas ner av bakterier vilket leder till minskade syrenivåer och när aminosyrorna i de ruttnande bladen bryts ner så bildas ammonium som ofta leder till att algsporer vaknar till liv.
    Senast redigerad av defdac; 05 May 2006, 08:02.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ivanelvis
      • February 2004
      • 408

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      vilket leder till minskade syrenivåer och ammoniumproduktion.
      Leder det till minskade eller ökande ammoniumproduktion???
      förmodligen ökande va... ursäkta om ja e korkad men man kan ju inte vara bäst på allt =)

      ska man ta bort växter som man inte kan få liv i helt o hållet, eller ska man inte ge upp och bara ta bort dom bladen som vissnar?? Jag har ett HELVETE med brun beläggning på bladkanterna, sen ruttnar bladen o dör
      kan det vara brunalger?? är det dags att göra omstart, det har varit igång ett par år o grusen har jag aldrig rengjort.. blir det en massa ammonium om man inte rengör grusen på så lång tid, det går inte slamsuga heller för växterna täcker hela botten..
      hemsida
      http://hem.bredband.net/b734176/

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Takk for svar!

        Takk for svar fra begge to

        Da skal jeg ta bort all "vattenpesten" før absolutt hele er brun...
        Men som ivanelvis spør om, bør man slamsuge grus regelmessig, eventuelt ta alt ut av akvariet regelmessig?? Har bare hatt akvariet i bruk i noen måneders tid, men slamsuging blir litt vanskelig ettersom mesteparten av bunnen er dekket til av planter og røtter og stener... men det er kanskje en nødvendighet, noe man virkelig bør gjøre?
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Leder det till minskade eller ökande ammoniumproduktion???
          förmodligen ökande va... ursäkta om ja e korkad men man kan ju inte vara bäst på allt =)
          Jag skrev om meningen, det är itn du som är korkad det var jag som lyckades med syftningsfel/meningsbyggnadsfel.

          ska man ta bort växter som man inte kan få liv i helt o hållet, eller ska man inte ge upp och bara ta bort dom bladen som vissnar?? Jag har ett HELVETE med brun beläggning på bladkanterna, sen ruttnar bladen o dör
          kan det vara brunalger?? är det dags att göra omstart, det har varit igång ett par år o grusen har jag aldrig rengjort.. blir det en massa ammonium om man inte rengör grusen på så lång tid, det går inte slamsuga heller för växterna täcker hela botten..
          Jag brukar spara på halvvissna växter i hopp om att få fram några skott samtidigt som jag inte kan slamsuga pga för mycket växter - och min burk har inte mått bra alls på väldigt länge. Så jag lutar åt att det är att vara dumsnål att spara på algbeklädda halvruttna växter som blockerar slamsugen och cirkulation.

          Men som ivanelvis spør om, bør man slamsuge grus regelmessig, eventuelt ta alt ut av akvariet regelmessig??
          Nej det är helt onödigt eftersom man vill att bottnen ska ha en viss mängd organiskt material och framförallt en hälsosam mängd bakterier. Normalt så kan man gå igenom bottnen med slamsugen ett litet parti varje vattenbyte så att man inte "nollställer" hela bottnen på en gång.

          Har bare hatt akvariet i bruk i noen måneders tid, men slamsuging blir litt vanskelig ettersom mesteparten av bunnen er dekket til av planter og røtter og stener...
          Om det bara är några månader gammalt så har förmodligen inte bakteriekulturen kommit igång ordentligt och då är det inte bra att slamsuga för hårt.

          Vifta bara bort det värsta som lägger sig ovanpå gruset, och när du har kört några fler månader så kan du börja djupslamsuga en liten bit i taget varje vattenbyte.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • desiredillusion
            • February 2006
            • 512

            #6
            Takk defdac!

            "Jag brukar spara på halvvissna växter i hopp om att få fram några skott samtidigt som jag inte kan slamsuga pga för mycket växter - och min burk har inte mått bra alls på väldigt länge. Så jag lutar åt att det är att vara dumsnål att spara på algbeklädda halvruttna växter som blockerar slamsugen och cirkulation."

            Ok, da var det jo bra at jeg plukket ut all "vattenpesten" igår (er bare denne jeg ikke får til, av en eller annen grunn....), når jeg plantet noen nye planter. Jeg tror ikke det var noen alger på dem, ettersom at algene er omtrent ikke-eksisterende i tanken min...


            "Om det bara är några månader gammalt så har förmodligen inte bakteriekulturen kommit igång ordentligt och då är det inte bra att slamsuga för hårt.

            Vifta bara bort det värsta som lägger sig ovanpå gruset, och när du har kört några fler månader så kan du börja djupslamsuga en liten bit i taget varje vattenbyte."

            Jeg har heldigvis ingenting som har lagt seg på grusen ennå, kanskje på grunn av aktive "ryddehjelper" i akvariet Men da skal jeg være forsiktig med slamsuging...

            Takk skal du ha for svar!
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Just vattenpest har jag aldrig lyckats med. begriper inte varför den anses vara enkel? har hört nåt om att den vill ha låga temperaturer.

              Skit i den, satsa på de andra.

              Som info kan jag berätta att jag inte slamsugitmitt akvarie på 5 år, rör man runt i botten (flyttar växter eller planterar nya eller nåt) så kan man bara se 2 cm in under ett par timmar. Har aldrig besvärat fiskarna dock.

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #8
                Takk for svar, mohlin!

                Jeg hadde "vattenpest" i noen måneder i 72 liters tanken jeg hadde tidligere (solgt for noen dager siden..), og alt gikk bra. Den vokste enormt, og hadde veldig fin farge. Temperaturen lå på 28-30 grader. Så plutselig døde alt sammen på én helg
                Og de jeg hadde i 120 literen døde iløpet av uken etter, alt unntatt fire/fem stilker som er plantet bak en rot.... syns det var en veldig rar utvikling, menmen...
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                Arbetssätt...