Flytblad på röd tigerlotus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Flytblad på röd tigerlotus?

    Hej, min tigerlotus har på kort tid skickat upp 3 flytblad till vattenytan. Är det någon som vet om man ska låta dem vara kvar eller ska man klippa av dem? Tänkte på om de tar för mycket växtkraft från resten av plantan. Jg vill ju ha de snygga bladen nere vid botten kvar.
    Läste någonstans att lotusarna kan blomma om man låter flytbladen sitta kvar, men hur blir det när man har täckglas ett par cm ovanför vattenytan? Vissnar plantan ner efter blomning? Hur gamla blir tigerlotusar och kan man föröka dem själv hemma på något sätt?

    Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kan klippa av flytbladen om du vill. Om dom får sitta kvar så täcker dom snabbt ytan. Men och andra sidan kan dom blomma. Jag tror det blir svårt med täckglas om man inte sänker vattenytan. Tigerlotusen brukar dö ut efter ca ett år. Då kan man ta upp rotknölen och lägga den i en påse med fuktig torv i kylskåpet ett par månader. När du sedan planterar tillbaka den så kommer den igen.
    Men jag föredrar att köpa ny.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Ulf P
      • March 2002
      • 1615

      #3
      Jag har haft min tigerlotus ett bra tag nu, snart två år. Den brukar skicka utlöpare som jag tar vara på och planterar om på andra ställen i samma kar eller andra kar. Brukar också ge bort sticklingar ibland.

      Så min lever iallafall vidare, trots sin ålder.

      mvh
      /Hasse

      -- http://och.nu/ciklid --
      //Uffe

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Hej Ulla!

        Vill du ha bladen vid botten kvar så måste du klippa bort flytbladen, men då kommer den inte att blomma.

        //Annika

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Okej Hasse. Jag får erkänna att jag hade tigerlotus som tynade bort för väldigt länge sedan. Då läste jag i en bok att den trivs bäst om den får "övervintra" på land. Min slutsats var att det var därför den dog. Idag har jag en som fungerar bra efter 4 månade så kanske jag om ett år kan rapportera att det troligen var en annan anledning till att min förra tigerlotus dog. Kanske lite tankspritt och skriva ner fakta som bygger på dåligt grundade slutsatser istället för bevisade observationer.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Jag har haft min tigerlotus ett bra tag nu, snart två år. Den brukar skicka utlöpare som jag tar vara på och planterar om på andra ställen i samma kar eller andra kar. Brukar också ge bort sticklingar ibland.

            Så min lever iallafall vidare, trots sin ålder.

            mvh
            /Hasse

            -- http://och.nu/ciklid --
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Utlöpare? Kommer det utlöpare på bladstänglar eller bildas det "sidolökar" vid rotknölen?
            Jag tror att jag ska ta och klippa bort flytbladen, för det är ju växten nere på botten som jag gillar bäst. Vilka härliga färger den får på bladen.
            Tackar för alla tips!

            Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • Cathrin
              • July 2002
              • 387

              #7
              Jag vet inte om det är en tigerlotus jag har...den heter nåt med "zenkeri" men den har jag bara haft i ett par månader så den har inte vuxit just nånting ännu. Däremot har det kommit upp nya´, kraftigare blad en bit vid sidan av den...till min stora förvåning! Kan man "knoppa av" den och plantera om? (tyckte att frågan passade in här...fast jag är osäker

              Växten är ett välkommet färginslag mitt i allt det gröna!

              Vänligen

              *~~~CL~~~*
              *~~~CL~~~*

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Hej Cathrin!!!! Namnet på löken stämmer det är troligtvis en Nymphea lotus "zenkeri red" den röda varianten av tigerlotus men det finns även en annan färg en grön variant som heter Nymphea lotus "zenkeri green" men denna är dock lite ovanligare!!!!!

                mvh/glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • Ulf P
                  • March 2002
                  • 1615

                  #9
                  Min röda tigerlotus bildar dels små sidolökar kring moderlöken så att säga. Dessa gror och bildar nya plantor av sig själva. Men ibland hittar jag nya små minilotusar kanske 4-5 cm från moderplantan. Kan hända är det små sidolökar som trillat av moderlöken och flyttat på sig en bit? Ingen aning, det kommer iaf nya plantor som man kan ta hand om.

                  Tilläggas bör att om man slarvar med växtnäring (vilket jag kan göra ibland) så slutar också miniplantorna att komma.

                  mvh
                  /Hasse

                  -- http://och.nu/ciklid --
                  //Uffe

                  Kommentar

                  • Cathrin
                    • July 2002
                    • 387

                    #10
                    Hej igen! Min planta ser ut att bli grön. Den är i alla fall grönare än Nancys. De blad som kommer "vid sidan av" är mycket kraftigare och större än de ursprungliga bladen och det började nog med min tillförsel av TMG för 2½ veckor sen. Jag har inte vågat rota i bottnen eftersom växterna verkar trivas så bra nu så jag vet inte om det är en ny lök eller bara ett sidoskott. Men jag är väldigt glad att den verkar ta sej!

                    Vänligen

                    *~~~CL~~~*
                    *~~~CL~~~*

                    Kommentar

                    Arbetssätt...