Du är säkert inne på "mist"-metoden?
Jag har sett flera trådar här på forumet senaste veckorna där man diskuterar mistreaktorns princip och upplösningsmetod. Om du söker på mist kommer du säker finna en hel del fakta i ämnet.
Är det INTE mist du är ute efter tror jag inte man ska sikta på att bubblorna ska fastna. Då är det viktigt att lösa upp det mesta av gasen i vattnet som sedan med fördel cirkuleras runt i karet och stimulera växtbladen att ta upp kolet. Får du igång bra fotosyntes bildas däremot bubblor under bladen när allt är optimalt.
Har jag fattat rätt nu, bubblor som cirkulerar omkring i vattnet fastnar aldrig under bladen.
Däremot så under de bästa förhållandet när fotosyntesen är på humör så bildas det bubblor under bladen.
Mist=?
Är det små små bubblor som våra ögon knappt ser?
Det som gör det förvirrande är att man får skilja på CO2-bubblor och syrebubblor.
Får du in CO2-bubblor under växternas blad så börjar dom fotosyntetisera så hårt att dom bildar syrebubblor ovanpå bladen.
Du kan även lösa upp CO2-bubblorna i en reaktor så dom försvinner in i vattnet och sedan med hjälp av cirkulationen skjuter in det koldioxidberikade vattnet bland växterna, som då fotosyntetiserar så hårt att dom börjar bubbla syre.
Syret kan förvirrande nog lägga sig både under och ovanpå bladen så det är egentligen ganska svårt att avgöra om det är syre eller CO2.
Hursomhelst ska CO2-bubblorna inte åka upp direkt till ytan utan antingen skjutsas in bland växterna som en fin dimma/mikrobubblor eller lösas upp helt i en reaktor.
Kör in co slangen tillen syresten som i sin tur sitter inne o uppe i en flval 4+ som sedan sprätter ut en massa småbubblor.
Sen yr ju dom omkring i hela karet, vissa sätter sig på/under blad men får inte till det med bubblande som ska komma ut ur ett blad.
Har varit å tittat på BluesBoys sida, där han har det där rigtigt goa bubblandet från växterna.
Hur bär man sig åt?
bättre upplösning på gasen.
bra ljus, vill minnas bluesboy bara kör 0.3w/l men finns ju bra ljus och dåligt ljus.
gödning så det räcker, där är pmdd bäst.
sen gäller det också att växtmassan är såpass stor och orkar fotosyntera såpass snabbt att vattnet blir mättat med syre, är först då man får champagneeffekten.
Jag tycker jag har det du säger, fast lite bättre ljus.
4 st t5 or+ 2 vanliga t8or.
Kör med pmdd varannan dag.
Rikligt med växter.
Skall mäta ph snart, kanske kan öka bubblorna lite.
Sigge
Har nu mätt ph, först i kranen (egen brunn) 7,0
sedan i karet 7,5!!!!!! Kh alltid 1,0
Trodde att co-2 var ph sänkande. Men betyder detta att jag kan öka bubbeltackten?
Sigge
Ja, på filmerna som jag tror sigges hänvisar till körde jag 0,3. Nu har jag testat 0,6 en tid för att se hur djupt jag måste gräva i gödningsburkarna
Har nu mätt ph, först i kranen (egen brunn) 7,0
sedan i karet 7,5!!!!!! Kh alltid 1,0
Här har vi en riktig luring!
Jag har själv egen djupborrad brunn och i dessa är det ganska vanligt att vattnet innehåller väldigt mycket CO2 (och samtidigt syrefattigt). Detta innebär att pH:t kan upplevas som lågt om man mäter direkt vid upptappning. Med mitt vatten måste jag hälla upp vattnet i en behållare och låta det lufta ur en natt för att få ett jämviktsläge.
kH på 1 låter ganska lågt. Du har möjligen inget testresultat från något vattenprov som är utfört på Ert dricksvatten att jämföra med?
Jag fick ett privat meddelande där Sigge även berättar att han kör ett fack torv i sin Fluval 304:a, det betyder att pH:t inte riktigt kommer bete sig som förväntat och att man inte kan gå efter KH/pH för att avgöra CO2-nivå (åtminstone inte lika enkelt).
Ok killar.Vad som är Kh i våran Analysrapport vet jag ej, men jag antar att det du/ni undrar är, konduktivitet resultat 44 mS/m och Hårdhet totalt 5,5 dh.
Men visst jag kan ta ut torven för den var ett försök att sänka ph-halten.
Då i karet hade jag ett ph som låg på 8.
Sen det där med syrefattigt, så köpte jag en syresättare till det stora filtret som renar vårat dricksvatten.
Vad som är Kh i våran Analysrapport vet jag ej, men jag antar att det du/ni undrar är, konduktivitet resultat 44 mS/m
Nix. Konduktivitet är är ett mått på vattnets elektriska ledningsförmåga och stiger med ökad salthalt. För att beräkna kH tar du resultatet från Alkaliniteten (mg/l) / 17,5.
Hade 1,0 mg/l järn i vattnet.
Det låter ganska mycket. Jag har också mer än vad receptet för EI (Estimative index) säger och ett tips är att inte gå på uppmätt värde för järn. Med vårat vatten skulle vi inte behöva tillsätta någon mikrogödning i så fall. Växterna behöver ju ett helt gäng ämnen som mikrogödningen fixar så jag doserar ändå som "alla andra".
Hej igen.
Räknade ut kh, Alkalinitet 150 ml/17,5 = 8,57.
Stämmer det att jag har ett kh på 8.57 då?
Sen det där med 1,0 mg/l är uppmätt innan filtret kom på plats, ida vet jag
inte vad järnet ligger på.
Har ida när jag gjorde vattenbyte så tog jag även bort torven i fltret får se om det hjälper.
Märkte att jag fått en massa små tunna trådar i växterna undrar lite hur man blir av med dessa?
Kommentar