Mäsk Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #16
    jo kan väl zoopets sortiment rätt bra men ja har ju ingen erfarenhet av de växterna (utom de ja har) så därför är det bra o höra vad andra har o säga eller kan rekommendera
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #17
      Ursprungligen postat av Skiren
      tack

      jo ja hoppas ju på att det blir bra de här.

      nån som har bra förslag på ny och spännande växt man kan testa nu när man kör Co2 och pmdd?
      Gärna lite färg.

      Kom på en sak...
      På mitt fluval 3+ finns det ett litet hål vid utblåset där man kan sätta dit en syrepipa.
      Kan man koppla co2 slangen dit eller blir det katastrof.)
      Vart har du slangen från mäsken nu?

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #18
        ja drog den till en syresten som ja tryckte fasst mellan pumpen o gruset.

        kom inte på vilken placering som var bra eller inte. Tips på placering eller vad man ska ha i stället för syresten vore intehelt fel.

        Kan även meddela att det var läckage i reningsflaskan och att det nu bubblar fina små bubblor i akvariet. dock åker de direkt upp till ytan då ja inte hittat nån bra lösning på det hela.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #19
          Ursprungligen postat av Skiren
          ja drog den till en syresten som ja tryckte fasst mellan pumpen o gruset.

          kom inte på vilken placering som var bra eller inte. Tips på placering eller vad man ska ha i stället för syresten vore intehelt fel.

          Kan även meddela att det var läckage i reningsflaskan och att det nu bubblar fina små bubblor i akvariet. dock åker de direkt upp till ytan då ja inte hittat nån bra lösning på det hela.
          Det var det jag menade med "Välkommen till mäskträsket" Själv försöker jag med en "spraybar" som ger mej gråa hår.

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #20
            funderade på att köpa en trappa. men när ja kollade på guldfisken så fanns det så mycket andra roliga saker som man ville testa i stället så då kändes inte trappan så aktuell längre.

            Men det lutar väl åt "trapphållet" nu igen då den verkar vettig och inte allt för dyr.

            Jag körde med receptet från


            Hur länge kan den blandningen hålla sig?
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #21
              Ursprungligen postat av Skiren
              funderade på att köpa en trappa. men när ja kollade på guldfisken så fanns det så mycket andra roliga saker som man ville testa i stället så då kändes inte trappan så aktuell längre.

              Men det lutar väl åt "trapphållet" nu igen då den verkar vettig och inte allt för dyr.

              Jag körde med receptet från


              Hur länge kan den blandningen hålla sig?
              Hur stort akvarium har du? Jag hade en trappa till mitt 375 l, och det funkade inte. Men till ett kar under 180 l, ska den funka (påstås det)

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #22
                mitt är bara på 112L så då borde det funka rätt bra...

                Skönt att det inte bara är nackdelar med ett litet kar
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • Lena123
                  • January 2006
                  • 336

                  #23
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  mitt är bara på 112L så då borde det funka rätt bra...

                  Skönt att det inte bara är nackdelar med ett litet kar
                  Det är några här på Zoopet som fått växtbubbel med den trappan. Lycka till!

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #24
                    DÅ får det bli en sådan.

                    Får väl investera i ett ytterfilter vart efter så ja kan dra in slangen i den.

                    problemet är att ja har akvariet i sovrummet och med tanke på att jag irriterar mej på att innerfiltret låter mycket så har jag inte vågat o testa ett ytterfilter.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #25
                      har dykt upp lite funderingar sen jag startade.
                      hoppas det är nån som kan svara på.

                      Är det bättre om man tar ur slangen när det är släkt i akvariet för att sedan sätta i det när det blir ljust.

                      Växterna har ju ändå ingen användning av koldioxiden då.

                      Ja vill ha ett lite stabilare ph nämligen.
                      Läste här på forumet att det var nån som startade en luftpump för o driva ur koldioxiden under natten.
                      Men jag har ingen lust att höra en luftpump brumma när jag ska sova.

                      Därför funderade jag på o ta ur eller koppla isär slangen.

                      Vad tror ni om det?
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      • erik l
                        • July 2005
                        • 308

                        #26
                        En fundering bara kommer inte mäsken att lukta i rummet om du tar i sär slangen?
                        ________________
                        mvh erik l

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #27
                          Ursprungligen postat av Skiren
                          På mitt fluval 3+ finns det ett litet hål vid utblåset där man kan sätta dit en syrepipa.
                          Kan man koppla co2 slangen dit eller blir det katastrof.)
                          Det blir absolut inte katastrof. Jag har min CO2-slang kopplad dit - det blir bätre lösning då än om man har den kopplad till en syresten (min erfarenhet). Dessutom slipper man hålla på och byta stenen med jämna mellanrum, vilket är av nöden om man har en i trä.
                          Dessutom bildas det ett litet undertryck i mäsksystemet, vilket jag har funnit vissa fördelar med.
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • Glajdarn
                            • November 2004
                            • 270

                            #28
                            Ursprungligen postat av Skiren
                            har dykt upp lite funderingar sen jag startade.
                            hoppas det är nån som kan svara på.

                            Är det bättre om man tar ur slangen när det är släkt i akvariet för att sedan sätta i det när det blir ljust.

                            Växterna har ju ändå ingen användning av koldioxiden då.

                            Ja vill ha ett lite stabilare ph nämligen.
                            Läste här på forumet att det var nån som startade en luftpump för o driva ur koldioxiden under natten.
                            Men jag har ingen lust att höra en luftpump brumma när jag ska sova.

                            Därför funderade jag på o ta ur eller koppla isär slangen.

                            Vad tror ni om det?
                            Om du kopplar CO2 till en lite cirkulationspump kan du ju sätta den på timer. Den lilla gas som kommer ut under nattetid då tror jag gör mycket liten skillnad på ph (stora bubblor, kort tid i kontakt med vattnet).
                            Jag hade det själv arrangerat så tidigare, men såg ingen större vinst med det... När pumpen var av nattetid, gick så mycket av den lösta koldioxiden ur vattnet att flukturationerna snarare ökade än när koldioxiden går på hela dygnet. Men det är klart - man kan ju lyckas kalibrera pumptiden så det blir optimalt, men det blir nog en del meck.
                            En annan tänkbar nackdel skulle ju också kunna vara att det blir ganska varierande strömförhållanden i burken över dygnet.
                            "This is a lighthouse. Your call."

                            Kommentar

                            • Skiren
                              • December 2005
                              • 749

                              #29
                              Ida när jag kom hem hade det slutat bubbla i jästflaskan. vad kan det bero på?

                              Kan det bli för kallt?

                              läckage är ju inte troligt då det fortfarande skulle bubbla från jäsningen då.

                              Hjälp vad är fel?
                              http://skiren.blogspot.com

                              Kommentar

                              • Lena123
                                • January 2006
                                • 336

                                #30
                                Ursprungligen postat av Skiren
                                Ida när jag kom hem hade det slutat bubbla i jästflaskan. vad kan det bero på?

                                Kan det bli för kallt?

                                läckage är ju inte troligt då det fortfarande skulle bubbla från jäsningen då.

                                Hjälp vad är fel?
                                Vad hade du för recept på mäsken?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...