Artikel om växter i saltvatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Artikel om växter i saltvatten!

    Nåt som alltid varit väldigt svårt har varit att hålla sjögräs i akvarium. Man har vetat att de behövt syrefria områden kring rötterna, men det har ändå varit väldigt knepigt att få t.ex. ålgräs (Zostera) att trivas. Nå, delvis genom att låna teknik från sötvattensakvaristiken, håller nu saltvattensakvaristerna på att knäcka gåtan om hur man odlar sjögräs:


    Jag tyckte artikeln var intressant. Tilläggas kan att jag är helt säker på att även sötvattensväxter ofta har såna här symbiotiska anaeroba bakterier kring rötterna, fast de kanske inte är lika beroende av dem som t.ex. ålgräs är.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    En art som jag tycker liknar Zostera är Potamogeton pectintus. Den klarar i alla fall av bräckt vatten och lever på liknande bottnar som Zostera. Jag har odlat den i sand blandad med lera (äkta modell-lera). En del lera blandades med tre delar sand. Ovanpå den blandningen hade jag ett lager ren sand för att inte leran skulle grumla vattnet. Det blir lagom kompakt för att rötterna ska ta kunna sig fram och kanske har det också betydelse för att skapa små zoner med anaerob miljö och bakterier som är anpassade för det.

    Jag hade inga fiskar i karet och tror att man ska undvika grävande fisk om man vill ha lera i bottnen.

    Kommentar

    Arbetssätt...