Co2 ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emillifvergren
    • November 2002
    • 26

    #16
    Okey, tack så mkt, då hajar jag..

    [QUOTE=NiXoN]Jag har en IKS controller som verkar vara riktigt bra, den kan även koplas upp emot datorn så man kan se doseringen under ett dyngn. Kostade ca2400kr, du behöver dock en mangnetventil. QUOTE]

    Vart har du köpt den nånstans?
    - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

    - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #17
      Aquaristic.net

      Kommentar

      • emillifvergren
        • November 2002
        • 26

        #18
        Bästa sättet?

        Har som sagt beställt Co2 saker, hoppas att dom kommer imorgon..

        Men nu ialf till en annan fråga. Idag när jag rengjorde pumpen och skulle sätta ihop den igen, så gick ett av "handtagen" sönder?! och gjorde att jag inte kunde stänga o sätta på pumpen igen, en Fluval 304.. Panik!

        Men iallafall gjorde iordningen en gammal pump som jag hade liggande, en Eheim 2213 så det blev räddningen.. Beställde nytt handtag, men tar 2 veckor tills nästa leverans.

        Men nu iallafall till min fråga.. När Co2 systemet är klart, och jag fått igång Fluval pumpen igen, tänkte jag eventuellt ha Eheim pumpen o sprida Co2´n..
        Vad tror ni om det? Tänkte köra in slangen i insugsslangen, och koppla på en reaktor inuti pumpen, och köra den tom på filter materiel, så bara reaktorn o pumpen, o sen köra ut d co2 fyllda vattnet i akvariumet..

        Är det o rekomendera då o köpa nån sorts spraybar som jag kan koppla in på pumpen, och vart isåfall är bästa stället att ha den? I bakgrunden eller?
        Eller räcker det med reaktorn i pumpen o köra ut strålen nånstans nere vid botten så att det cirkulerar runt?

        Och har läst en del att slangarna till Co2 tuben måste vara av speciellt co2 slangar, eftersom dom annars löses upp, men är det bara av ren gas, eller är det nått jag måste tänka på att slangen från pumpen också måste tåla, men då är det ju med vatten också?

        Tacksam för alla tips o ideér om vad ni tycker är bäst =)

        Glad att man har några kunniga o fråga..

        Hur skulle ni ha gjort?

        /Emil
        - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

        - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #19
          Äntligen..

          Ursprungligen postat av emillifvergren

          När Co2 systemet är klart, och jag fått igång Fluval pumpen igen, tänkte jag eventuellt ha Eheim 2213 pumpen o sprida Co2´n..
          Vad tror ni om det? Tänkte köra in slangen i insugsslangen, och koppla på en reaktor inuti pumpen, och köra den tom på filter materiel, så bara reaktorn o pumpen, o sen köra ut d co2 fyllda vattnet i akvariumet..

          /Emil
          Nu har sakerna kommit från aquaristic.net så snart är allt klart.

          Men är den nån som kan rekomendera hur man ska göra med co2? Tror ni det blir bra det som jag skrev innan

          Beställde en Fizzzz i allafall med pumpklämman så det får bli så, men ska jag köra in keramik reakorn i pumpen o låta den sprida "misten" med hjälp av fizzen- http://www.guldfisken.se/beta/catalo...oducts_id=1075 ?
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Beställde en Fizzzz i allafall med pumpklämman så det får bli så, men ska jag köra in keramik reakorn i pumpen o låta den sprida "misten" med hjälp av fizzen- http://www.guldfisken.se/beta/catalo...oducts_id=1075 ?
            Jag är inte säker, men det jag tror Aqua Fizzzz:en kommer samla ihop mikrobubblorna och göra stora bubblor av dom.

            Vad är det för keramik "reaktor" du pratar om? Jag tror du menar en keramikdiffusor? En reaktor är en stor behållare där man virvlar runt CO2.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Vad är det för keramik "reaktor" du pratar om? Jag tror du menar en keramikdiffusor? En reaktor är en stor behållare där man virvlar runt CO2.
              Ahh! Självklart Har väll inte riktigt vaknat än..

              Men om ja skippar fizzen då, tror du att det blir bra om jag kör så som jag skrivit, diffusorn i pumphuset o låta den sprida ut dom längs med botten, eller kommer rotorn på pumpen också "slå sönder" mikrobubblorna och göra dom till stora bubblor?

              Eller ska jag bara placare diffusorn under insuget till den vanliga pumpen?
              Nackdelen då antar jag är att där sitter ju utblåset vid vattenytan, då sprids väll inte co2´n lika bra, eller har jag fel?
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • -= Emilio =-
                • April 2006
                • 226

                #22
                Fast...

                Måste bara tillägga att jag var kanske inte helt nyvaken, den heter faktiskt
                Papillion Ceramic Membrane Reactor 2550 =)

                Fast på svenska kanske det blir med rätt med "diffusor"

                - Juwel Vision 260 -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jag skulle nog ibörjan bara satt den under utblåset på pumpen så utblåset fick virvla iväg de mikrobubblor som inte hinner lösas upp innan dom kommit upp till utblåset. På det sättet får du både upplösning och lite mist.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • -= Emilio =-
                    • April 2006
                    • 226

                    #24
                    Okey =) Tack så mkt defdac, då kör jag till det till o börja med, får prova hur det blir..

                    En annan sak, missade tydligen bubbelräknaren, trodde jag beställd det också, men inte...

                    Ska jag vara väldigt försiktig med gasen ibörjan o prova o mäta mig fram, eller är bubbelräknare ett måste?

                    Digital ph kontroller blir en lite senare fråga, Tunez eller liknande,
                    men sålänge. Duger det med vanliga ph & kh test? Är dom tillförlitliga? Är ju inte nån jätte exakt skala direkt när man ska jämföra färger =)

                    Ska man åtminstonde köpa en digital ph mätare så länge? Hittade en Milwakee på en dansk sida för ca 200kr, kaske är värt o köpa en sån.

                    Hur "liten" är skillnaden mellan perfekt och döden för fiskarna? Kan det räcka med väldigt lite för att det ska bli för mkt eller måste man överdriva mkt för att det ska vara katastrof?

                    Ska bli kul o lära sig det här med Co2, men det är mkt o tänka på för nån som aldrig gjort d =)
                    - Juwel Vision 260 -

                    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Ska jag vara väldigt försiktig med gasen ibörjan o prova o mäta mig fram, eller är bubbelräknare ett måste?
                      Eftersom du ändå inte vet hur många bubblor/sek ditt akvarium behöver så lutar jag åt att det är onödigt. Du kan istället lära dig hur mycket mist din papillonreaktor bör ge ifrån sig för att det ska växa bra.

                      Du bör absolut mäta pH:t i början så du får en känsla för hur mycket/lite du kan gasa på. Ungefär 1 pH-steg ska du sänka.

                      Duger det med vanliga ph & kh test?
                      Tja, det finns ju inte så mycket annat att välja på. Men dom är inte tillförlitliga, det är däremot dina växter.

                      Hur "liten" är skillnaden mellan perfekt och döden för fiskarna?
                      Det är olika för olika akvarier. Det beror på hur mycket ytskvalp du har, hur mycket snabbväxare, ljusintensitet, fisklast, cirkulation, täckglas osv. Det märker du när du börjar mäta.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • -= Emilio =-
                        • April 2006
                        • 226

                        #26
                        Okey =) Tackar

                        Förstår att det är en hel massa olika saker som påverkar, men man lär så länge man lever.

                        Drar igång allt nästa vecka, o nu tror jag att jag vet allt som behövs till o början med.

                        Lite rädd bara att man ska ha ihjäl alla fiskarna, skulle kännas lite jobbigt skulle jag nog lägga ner allting

                        Men får ta d lugnt i början o se.

                        Tack för alla tipsen

                        Glad påsk också =) Snart ialf.
                        - Juwel Vision 260 -

                        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                        Kommentar

                        • -= Emilio =-
                          • April 2006
                          • 226

                          #27
                          Nu är allt klart, lite hjälp kanske?

                          Nu har jag äntligen fått och fixat allt , gick fortare än jag trodde..
                          Nu har jag iallafall Co2 systemet inkopplat, fixade en 6kg brandsläckare.
                          Nu är jag bara lite orolig. Ska jag prova med väldigt lite gas först, o sen gå uppåt? Kanske är för försiktig, men vill bara gärna inte döda alla fiskar, vore väldigt jobbigt..

                          Om man har för mkt på, ser man det innan det är för sent då? Om fiskarna börjar kipa efter luft vid ytan, antar jag att man dragit på för mkt eller?
                          Och om det händer, är det för sent då eller ska man bara fort dra ner gasen igen? Får hålla mig hemma o hålla koll.
                          Mitt ph ligger på ca 7, måste jag höja det för o kunna sänka det med ph´n till runt 6.5-7 med co2?
                          Eller hur ska man göra?

                          Och hur länge ska man låta det sitta innan man kan mäta o se om det gjort nån skillnad på ph´t?

                          Glad påsk alla! =)
                          /Emil
                          - Juwel Vision 260 -

                          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                          Kommentar

                          • -= Emilio =-
                            • April 2006
                            • 226

                            #28
                            En annan sak också, hur länge kan man räkna med innan det gör nått resultat på växterna? Sitter o kollar o vill att det ska börja växa, men det förstår jag att det inte kommer, men ungefär?

                            Om en dag, en vecka eller en månad borde man se att det börjar hända nått eller?

                            *glad*
                            - Juwel Vision 260 -

                            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
                              1) jag prova med väldigt lite gas först, o sen gå uppåt?
                              2) Om man har för mkt på, ser man det innan det är för sent då?
                              3)Om fiskarna börjar kipa efter luft vid ytan, antar jag att man dragit på för mkt eller?
                              4) Och om det händer, är det för sent då eller ska man bara fort dra ner gasen igen?
                              Ja på alla fyra frågorna.

                              Mitt ph ligger på ca 7, måste jag höja det för o kunna sänka det med ph´n till runt 6.5-7 med co2?
                              Ska du gå efter pH:t måste du även veta KH:t. Normalt sett behöver man sänka ca 1 pH-steg. Har du 7 när du sätter igång anläggningen ska du komma ner till 6

                              Och hur länge ska man låta det sitta innan man kan mäta o se om det gjort nån skillnad på ph´t?
                              Det brukar ta någon timme om upplösningen är bra. Händer inget så har du dålig upplösning.

                              En annan sak också, hur länge kan man räkna med innan det gör nått resultat på växterna?
                              Om man har ganska bra med växter brukar man kunna se syreutveckling under växternas blad ganska omgående, typ efter några timmar men det kan gå snabbare/saktare.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • -= Emilio =-
                                • April 2006
                                • 226

                                #30
                                Har jag fattat?

                                Ska bara kolla att jag fattat en sak rätt.

                                Mätte ph och kh, och ligger på ca ph7, och kh 5.
                                Enligt tabellen på http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html
                                så ser jag då att jag ligger inom det gröna på 15. 15ppm co2 då eller?

                                På sidan http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...akvariet_2.htm
                                står det : Rekommenderade näringsnivåer
                                ppm = mg/l
                                Co2 = Koldioxid 20-30 ppm

                                Är det enligt tabellen ovan? Kan jag köra på med co2 då, så att jag kommer ner till ca ph6, och hamnar inom 19-29 enligt tabellen, och isåfall är det 19-29 ppm man pratar om då?

                                Alltså kh+ph=1-98 mg/l co2? Och man ska försöka hamna inom det gröna ph 6-7,kh 15-29 ?

                                Och är det tyska halten man alltid använder? i JBL boken till testet står det "en droppe motsvarar 1 tysk grad av kar.." Bara så att jag kollar rätt på tabellen.

                                Blev kanske lite krångligt förklarat men hoppas att ni förstår!?

                                Mvh Emil
                                - Juwel Vision 260 -

                                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                                Kommentar

                                Arbetssätt...