Crinum thaianum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Crinum thaianum

    Jag har en Crinum Thaianum i mitt akvarium. Tänkte ansa den lite och läste att det bara är att klippa av den lite. Det blev gult där jag klippt. Ska man inte göra så? Nån som vet?

    För övrigt är det en mycket tacksam växt, den växer bra och är vackert ljusgrön. Fiskarna gillar att vistas där i dom långa slingorna.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Jag skulle ha klippt av det bladet som var fult helt och hållet. Inte hålla på och småklippa i bladen, då dör dom säkert bara.
    Grovrensa ut dom värsta bladen totalt istället för att ta lite mindre ganska ofta.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Det var inget blad som var fult, det blev fult när jag klippte.
      Jag ville klippa dem för att dom är långa.
      Enl där jag läst så är det bara att klippa när man vill korta av dem.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Kan vara gödning eller annat som gör att den inte klarar av denna förlust.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Dom brukar kunna bli lite gula längst ut när man klipper dom. Man brukar kunna pilla bort det gula (som blir mjukt) efter ett tag, bladet kommer igång och växer vidare iaf.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Måste åkerkomma med detta ämne.
            När jag klipper av en liten bit blir det ett gul område länst ut. När jag sen tar bort det gula blir det gult igen och det verkar inte komma nåt nytt sen.

            Om gödning: jag göder med PMDD en ggr/vecka och växterna verkar må bra av det, även Crinum som växer bra. Dock inte när jag ansar den lite.

            Är det rätt att ansa den så? Brukar ni göra det och det funkar?

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              Köp inte växter som inte passar akvariestorleken och verkligen inte om du inte vet hur du ska ansa dom isf.
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Nu var inte frågan om vilken växt jag ska ha utan att den blir gul när jag klipper av den. Precis så står det i växtbeskrivningen här på Zoopet att man ska göra: klippa av den vid ansning. Jag har läst på!

                Min fråga är alltså: brukar era crinum uppträda på samma sätt när ni ansar.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • sockerconny
                  • October 2004
                  • 2349

                  #9
                  Ursprungligen postat av Leonard
                  Köp inte växter som inte passar akvariestorleken och verkligen inte om du inte vet hur du ska ansa dom isf.
                  Inte vet jag, men en något onödig kommentar kanske?!
                  Eller så är det kanske bara jag som är lättretad så här på kvällskvisten....

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Här sitter en till som kanske tycker att det var en aning onödig kommentar.
                    Ingen hjälp alls.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...