Mitt försök med Lowtech.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #31
    Jag har lite filtervadd i en behållare vid min cirkulationspump, av samma anlending som du har filter, för att hålla vattnet klart, specilellt vid uppstarten. dessutom drar det ner endel på farten så att det inte blir förmycket ytcirkulation.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #32
      Den jobbiga biten är väl den att har man ett akvarie hemma kan man vara lite smygnördig utan att någon egenligen reflekterar över det. Har man två akvarier så är det betydligt mycket svårare att förklara bort det.

      Nu förstår jag varför du (defdac) har gömt ditt lowtech i garderoben. LOL :-)

      /Marcus
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #33
        Komjust på en sak efter att ha läst om Defdac:s desktop burk. Bör man köra i lite bikarbonat i bland för att tillgodose växternas kol behov eller räcker det med den lilla mängd CO2 som kommer bildas i botten?

        Finns de några risker med att dosera bikarbonat direkt i akvariet? Jag har för mig att PH höjningen kan föra med sig att amonium bli till amoniak. Eller är det ingen risk?

        /Marcus
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Bör man köra i lite bikarbonat i bland för att tillgodose växternas kol behov eller räcker det med den lilla mängd CO2 som kommer bildas i botten?
          Det där har jag fått lite olika bud på. Det är en person jag sett säga att t ex Anubias inte klarar att använda bikarbonat, medans andra sagt att dom kan det.

          Jag har aldrig lyckats se någon förbättring med bikarbonat i low-techs, men tänkte testa det nu ett tag i vasen.

          Jag har för mig att PH höjningen kan föra med sig att amonium bli till amoniak.
          Risken är minimal om man både har bakterier och växter som käkar ammonium.

          Det är nog dock en dålig idé i nystartade burkar där nitrfikation och näringsupptag inte kommit igång ännu.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Stonefish
            • February 2006
            • 74

            #35
            Hoppas de är ok att man lånar tråden i en annan low-tech fråga.

            Varför är det bättre att ha luftcirkulation i baljan som man blötlägger torven i som man ska ha till bottnen, och om man inte har det, kan man kompensera det på något sätt tex genom att byta vatten lite oftare än en gång per dag?
            MVH Anders

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Varför är det bättre att ha luftcirkulation i baljan som man blötlägger torven i som man ska ha till bottnen
              Ordentligt med syre till nykolonisatörer (nitrifikationsbakterier) tippar jag, men kanske framförallt för att man ser hur bra jorden sedimenterar. Ibörjan är det bara ett brunt kaos men efter någon vecka så faller alla jordpartiklar snabbt till bottnen även om man vispar runt med handen och har stark luftcirkulation samtidigt som färgningen av vattnet försvunnit.

              kan man kompensera det på något sätt tex genom att byta vatten lite oftare än en gång per dag?
              Tja man kan väl röra om i sörjan någon gång ibland. Tror inte det har någon megastor betydelse.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...